Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 1912 ggr
Magi-cat
12/25/16, 11:13 AM

Hjärnan fyller i information

Vi ser inte perfekt i periferin av synfältet, varför hjärnan fyller i information utifrån behov och erfarenhet. Det räcker för det allra mesta och har varit evolutionärt gångbart.

Titta på de här illusionerna, ganska kul:

http://www.sciencealert.com/the-biological-reason-you-can-t-see-this-dot


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
12/25/16, 11:18 AM
#1

Javisst är det kul och så märkligt. Man inser hur fantastisk och obegriplig i många fall vår hjärna är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nypisnina
12/27/16, 9:53 PM
#2

Riktigt fräckt, tänk vad hjärnan hjälper till utan att vi vet om det. Det är jätteintressant! 😃

I vissa fall hände inte det som skulle hända om man säger, och vissa saker typ "pulsade" fram, de försvann inte helt eller hela tiden, och ibland försvann en liten del men inte allt. T.ex. pricken och halon. Fick någon annan likadant? Jag provade att ändra avstånd från skärmen men det var samma oavsett vad jag gjorde.

Magi-cat
12/29/16, 3:51 PM
#3

Visst är det intressant! 😎Och så tacksamt att hjärnan hjälper till med s.a.s. vardagssysslorna så vi kan tänka på annat….
Och det är nyttigt att tänka på ibland hur mycket som görs av hjärnan på autopilot, samtidigt som vi tror att vi har full koll. Det fungerar ju också så bra för det allra mesta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
1/4/17, 12:32 AM
#4

Den videon längst ner var fascinerande… Min hjärna fattar inte vad det är som pågår. :P

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Upp till toppen
Annons: