Illusioner; hallucinationer och andra felslut

Hjärnan fyller i information

2016-12-25 11:13 #0 av: Magi-cat

Vi ser inte perfekt i periferin av synfältet, varför hjärnan fyller i information utifrån behov och erfarenhet. Det räcker för det allra mesta och har varit evolutionärt gångbart.

Titta på de här illusionerna, ganska kul:

http://www.sciencealert.com/the-biological-reason-you-can-t-see-this-dot

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-25 11:18 #1 av: Maria

Javisst är det kul och så märkligt. Man inser hur fantastisk och obegriplig i många fall vår hjärna är.

/Maria

Anmäl
2016-12-27 21:53 #2 av: nypisnina

Riktigt fräckt, tänk vad hjärnan hjälper till utan att vi vet om det. Det är jätteintressant! Skrattar

I vissa fall hände inte det som skulle hända om man säger, och vissa saker typ "pulsade" fram, de försvann inte helt eller hela tiden, och ibland försvann en liten del men inte allt. T.ex. pricken och halon. Fick någon annan likadant? Jag provade att ändra avstånd från skärmen men det var samma oavsett vad jag gjorde.

Anmäl
2016-12-29 15:51 #3 av: Magi-cat

Visst är det intressant! CoolOch så tacksamt att hjärnan hjälper till med s.a.s. vardagssysslorna så vi kan tänka på annat....
Och det är nyttigt att tänka på ibland hur mycket som görs av hjärnan på autopilot, samtidigt som vi tror att vi har full koll. Det fungerar ju också så bra för det allra mesta!

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-01-04 00:32 #4 av: Wowy

Den videon längst ner var fascinerande... Min hjärna fattar inte vad det är som pågår. :P

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokusSol

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.