Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1414 ggr
Magi-cat
1/9/17, 6:30 PM

"Musik är bättre för hälsan än idrott"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rubriken är faktiskt ingen provokation, utan alldeles allvarligt menad och baserad på forskning, enligt vetenskapsjournalisten och  musikredaktören Minna Lindgren.

Musik är hjärnans bästa vän, den öppnar nervbanor, aktiverar hela hjärnan och gör den beredd för andra utmaningar. 

Musik hjälper, enligt neurologisk forskning, mot många åkommor såsom nedstämdhet, sömnlöshet och piggar upp om man har smärtor.

Och mer musik i skolan, vill Minna ha!

"- Det hjälper koncentrationen, att orka sitta ner hela dagen, att lyssna och förstå, och det är bra för finmotoriken och abstrakt gestaltning." Att "gympa" hjärnan med musik hjälper barnen att utvecklas.

Forskning har också visat att musikers hjärnor skiljer sig från andras genom att främre delen som styr empati och koncentration är större. 

(Det är välkomna synpunkter för en och annan stugsittare som i likhet med mig själv hellre läser och lyssnar på musik än flänger runt i elljusspåret. 😃🎧)

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/01/musik-ar-battre-halsan-idrott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/9/17, 7:23 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/10/17, 9:54 AM
#2

Nej det här var inte bra för mig. Jag älskar bollsport och jag styrketränar.

 Idrott 5 dagar i veckan för min del. jag är värdelös på musik men lyssnar gärna. Min dotter är supermusikalisk men det har hon inte fått från mig.

Det är klart forskningen har rätt. Detta har jag vetat länge. Jag tror dessutom att det främjar matematiskt tänkande att spela ett instrument.

Men jag älskar att spela badminton eller tennis etc. Men jag läser gärna en och annan bok också.

Magi-cat
1/10/17, 10:26 AM
#3

#2 Tur att det finns något för oss alla. 🙂👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/13/17, 10:29 AM
#4

Varför vi ska lyssna på Vivaldi, "Fyra Årstider". 🙂🎧 "Light, bright and cheerful"

TED, ca 4 min

http://ed.ted.com/lessons/why-should-you-listen-to-vivaldi-s-four-seasons-betsy-schwarm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
12/30/23, 5:43 PM
#6

På tal om musik … 🙂🎵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: