Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 1617 ggr
Magi-cat
2017-01-21 08:37

Sova bör man, annars....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klen tröst för alla som legat halvt sömnlösa i natt, men sömnen är så viktig…Här är (ännu) en artikel om den frågan.

Hjärnan återhämtar sig under natten. (Här kommer det upp om hjärnans städning av slaggämnen, se vår artikel i ämnet.) 
Immunsystemet aktiveras så kroppen kan läka sig själv, kroppstemperaturen sjunker och kroppen producerar hormoner som gör att vi mår bra under dagen.

Korta perioder av ökad stress och sömnlöshet klarar vi, men varaktigt dålig sömn är inte bra.

Till slut finns en del tips om hur man kan åtgärda dålig sömn…Avslappning, yoga meditation. Alkohol är däremot en väldigt dålig idé. (Och så ska man förstås inte ta med sig mobilen i sängen. Ljus är störande skull jag velat tillägga.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/19/om-vi-inte-sover-dor-vi

Hur är det med er? Sover ni gott/mindre bra, har ni några sömntips?

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2017-01-21 08:42
#1

Jag brukar alltid säga att sova är en av mina talanger😃 Jag sover gott, länge och mycket.

Förr däremot var det lite si och så ibland då jag jobbade på vårdavdelning och hade kvällspasset för att dagen efter ha morgonpasset. Då blev man stressad.

Min taktik var att ändå ligga kvar i sängen. Fundera på trevliga saker och låta kroppen slappna av. Även om jag inte sov så kändes det bra att bara vila.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-01-21 16:18
#2

#1 Härligt, Maria, att du har sömnens gåva! 😃😴 Det är nog bra tips som du säger, ligga kvar och vara nöjd med att vila istället för att reta sig fördärvad och tänka på att man snart måste upp och som om inte det vore tillräckligt, tänka på att hjärnan krymper också…🤪 (Men det är lätt hänt ibland…)

Det där med kvällspassen i vården har jag tänkt på, det måste vara jättejobbigt att komma hem, stressa ner så man kan sova och sedan veta att man ska upp tidigt…Särskilt de som har resor till och från också…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-01-21 20:02
#3

Sova … jag har återkommande sömnproblem och tror att jag har testat alla knep och tricks som finns. 🤦‍♂️

Aleya
2017-01-22 20:14
#4

Jag sover dåligt och kan vara vaken i flera dygn. Värst är sommaren då det är ljust konstant. Jag har provat de mesta men få saker hjälper. Tyvärr. Så nu när jag är sjuk och hemma så blir det inte många timmars sömn. Och det tär verkligen på en.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-01-23 11:43
#5

Hittade en andningsteknik som säger att man somnar bums.🙂😴

Några som vill prova ikväll? 

http://www.newsner.com/har-ar-ovantade-tekniken-som-kan-fa-dig-att-somna-pa-under-1-minut/om/smarta-knep


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2017-01-23 11:58
#6

#5 testat sedan innan olika andningstekniker. Slappna av och allt, öppet fönster så det är svalt. Min hjärna kan ändå inte slappna av som jag borde. Det är som att jag sover men sover så lätt så jag inte är utvilad. Den går på högvarv konstant. Och så sover jag så få timmar. Så jag har gett upp då det gäller sömn tyvärr. Det är bara vara vaken sent och sova få timmar. Tillslut kanske kroppen somnar av utmattning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Magi-cat
2017-01-23 12:01
#7

#6 Ok. Misstänkte väl lite något sådant. Så fort man börjar fokusera på att "nu ska jag…" så motverkar det syftet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2017-01-23 12:08
#8

#7 än är det ju inte så hemskt som det varit. Men det blir nog värre då jag måste upp och jobba och jag känner att jag MÅSTE sova men jag kan inte. Men som sagt så får vi se vart det slutar. Ingen har ju som inte grävt i vad det är för problem heller. Ska dock få testa ett kedjetäcke då jag inte har så ont. Men vi får se om det funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2017-01-23 13:49
#9

Katten: jag kan prova i kväll, återkommer med rapport i morgon (eller i natt). 👍

Magi-cat
2017-01-23 14:51
#10

#9 Bra! 👍🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-01-24 03:42
#11

Rapport: det funkade inte, jag oroade mig bara för om jag skulle få tillräckligt med luft.

Magi-cat
2017-01-24 07:34
#12

Inte här heller. Jag blev mest irriterad.🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-01-24 11:14
#13

Ja, det var inte så värst avslappnande, det där. Nåja, då har vi provat i alla fall och så vet vi det 👍

Annons:
Aleya
2017-01-24 11:34
#14

Kul att läsa vad ni tyckte. Jag fick mig ett gott skratt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2017-10-15 09:37
#15

Jag måste erkänna att den där andningstekniken i #5 fungerar, i alla fall ibland. 😴

Kanske för att de irrande tankarna hålls på avstånd? Och medveten andning KAN inverka lugnande…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-10-15 09:38
#16

Jag ska prova den igen.

Magi-cat
2019-10-18 20:16
#17

"Tio skäl att sova tillräckligt". (källa)

Som om det bara vara att sova och så sover man. 😴😴

I alla fall är sömn väldigt viktigt, enligt sömnforskaren. Klen tröst för den nattvakna.

Tupplur är i alla fall en bra uppfinning! 👍⏰


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-10-18 20:19
#18

Sömnskötare måste vara ett toppenjobb! 😉

Här är en hel radda tips för den trötta som ändå har svårt att sova:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/25/somnskotare-ger-dig-verktygen-att-tackla-somnloshet-utan-medicinering


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[QASIK]
2019-10-22 14:59
#19

Från "Om du vaknar" och neråt fanns saker jag inte har testat. Måste testas innan folk börjar tro på riktiga zombies när de ser mig 😂

Cim92
2019-12-08 19:59
#20

Mina bästa tips för att sova är ganska klassiska men ack så viktiga.

1. Inget skärmljus 2 timmar innan du ska sova. Skärmens blåa ljus ger signaler om att det är morgon och det stör melatoninproduktionen som behöver vara i balans för sömnens skull. 

2. Skaffa en soluppgångslampa. På så sätt hjälper du till att kalibrera din sömn, du får vakna på morgonen av att det långsamt blir ljusare, som en soluppgång, precis som vi är skapta att vakna. Att ha ett hemskt skrälligt alarm är inte bra alls. 

3. Vissa soluppgångslampor kan simulera en solnedgång också, annars är det bra med en öppen brasa eller tända ljus. Det rödaktiga ljuset som flimrar lite ger signaler om att det är dags att dra sig tillbaka för natten

4. Ät inte något stort mål några timmar innan du ska sova, drick heller inte kaffe. Svårt att säga en tid eftersom att alla är olika känsliga, vissa kan förbränna koffein bättre än andra, men har du svårt att sova, prova att inte dricka kaffe senare än vid lunch i en månad och se hur det känns.

5. Lägg dig i god tid, innan kl 22! Vet du med dig att du har svårt att sova, lägg dig ännu tidigare så du inte behöver känna dig stressad över att somna. Låt tankar komma, tänk på de ett tag och låt de sen gå. Ibland kan man behöva fokusera tankarna. Min personliga favorit är att jag styr tankarna runt om i kroppen. Börjar vid huvudet. Går igen ögon, näsa, mun, läppar, öron osv. Tackar för t.ex min goda syn, alla smaker jag får uppleva, ger mig själv kärlek helt enkelt. Jag brukar somna nångång innan tarmarna 😂

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Mandra
2019-12-09 06:46
#21

Jag har lidit av sömnproblem av och till i hela mitt liv. Och jag tror/anser att det viktigaste man kan göra är att försöka reda ut varför man har svårt att somna, alternativt sover dåligt, vaknar flera gånger per natt mm.
Jag tror inte man kan hitta rätt botemedel för sig själv så länge man inte vet orsaken.
Och orsakerna kan vara rätt många; något problem i hjärnan, väldigt stressigt liv, djupt rotad, lagrad stress (vilket inte tacklas på samma sätt som stressigt liv), att man har mycket problem, varit med om något stort trauma som inte läkt ut och det kan också bero på någon annan bakomliggande sjukdom.
Så jag tror att man måste reda ut detta och också rätta till orsaken. Att bara fokusera på själva sömnproblemet leder inte så ofta någon vart.

Sen är det också viktigt att förstå att vi alla är olika - så vad som hjälper oss skiftar från person till person.
En annan faktor som kan spela stor roll är vilken dygnsrytm som är naturlig för en. Vissa människor är morgonmänniskor, andra kvällsmänniskor - så är det bara och det brukar inte gå att ändra på det. Utan bästa sättet är att försöka anpassa sitt liv efter sin egen dygnsrytm.

Av det här kan ni också dra slutsatsen att jag inte tror på några som helst generella sömntips. Sorry! :)

Bara lite av mina funderingar grundade i lång erfarenhet. :)

Mandra
2019-12-09 07:12
#22

Jag kan ju berätta lite om min egen sömn och mina egna sömnbesvär.

Som riktigt liten sov jag väldigt bra. Kunde somna var som helst, hur som helst, borta som hemma. Föräldrarna fick lyfta upp mig och bära ut mig i bilen om vi var borta. Jag vaknade inte för det. :)

Sen någon gång, kanske efter 10-års-åldern debuterade mina sömnbesvär. De berodde då på en mkt stressig och jobbig hemmiljö. Min far hade utvecklat en alkoholism och var väldigt jobbig.
När jag var 13 år tog jag t o m kontakt med soc och bad om att få bli placerad i fosterhem. Vilket inte beviljades. Men skolsköterskan skrev ut sömntabletter åt mig (som på den tiden var väldigt starka och beroendeframkallande - men jag blev inte beroende)
När jag gick i nian sov min pojkvän och jag i olika källare på nätterna (som vi bröt oss in i).
Så de här sömnproblemen berodde alltså på en väldigt stressig miljö.

När jag flyttade hemifrån när jag var 17 år upphörde sömnbesvären - orsaken var då undanröjd. Sen sov jag bra i ca 5 år - tills nästa sömnlösa period inträffade.
Och nu var det så gott som total sömnlöshet.
Jag fick ungdoms-struma, överaktiv sköldkörtel, när jag var 22 år. Överaktiv sköldkörtel orsakar svåra sömnbesvär.
Efter något år hade den lagt sig, av sig själv och jag kunde åter sova ganska normalt under några år. Orsaken var undanröjd.

Jag är dessutom en utpräglad kvälls- och nattmänniska - vilket alltid varit ett problem. Jag har aldrig klarat att ha ett normalt dagskift där man börjar tidigt på morgonen varje dag.
Jag var som en zombie innan 10 på morgonen. Kunde inte vakna tidigt, inte tänka och inte fungera alls innan 10 - oberoende av när jag gick och la mig.
Det här har jag alltid tacklat genom att alltid jobba skift, eller allra helst, konstant kvällsskift. Det har fungerat bra - orsaken undanröjd - och jag har sovit bra.

Återkommer till de sömnbesvär jag lidit av under andra hälften av mitt liv.

Upp till toppen
Annons: