Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Medlemsberättelser Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Sova bör man, annars....

2017-01-21 08:37 #0 av: Magi-cat

Klen tröst för alla som legat halvt sömnlösa i natt, men sömnen är så viktig...Här är (ännu) en artikel om den frågan.

Hjärnan återhämtar sig under natten. (Här kommer det upp om hjärnans städning av slaggämnen, se vår artikel i ämnet.) 
Immunsystemet aktiveras så kroppen kan läka sig själv, kroppstemperaturen sjunker och kroppen producerar hormoner som gör att vi mår bra under dagen.

Korta perioder av ökad stress och sömnlöshet klarar vi, men varaktigt dålig sömn är inte bra.

Till slut finns en del tips om hur man kan åtgärda dålig sömn...Avslappning, yoga meditation. Alkohol är däremot en väldigt dålig idé. (Och så ska man förstås inte ta med sig mobilen i sängen. Ljus är störande skull jag velat tillägga.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/19/om-vi-inte-sover-dor-vi

Hur är det med er? Sover ni gott/mindre bra, har ni några sömntips?

bild från pixabay.com

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-21 08:42 #1 av: Maria

Jag brukar alltid säga att sova är en av mina talangerSkrattar Jag sover gott, länge och mycket.

Förr däremot var det lite si och så ibland då jag jobbade på vårdavdelning och hade kvällspasset för att dagen efter ha morgonpasset. Då blev man stressad.

Min taktik var att ändå ligga kvar i sängen. Fundera på trevliga saker och låta kroppen slappna av. Även om jag inte sov så kändes det bra att bara vila.

/Maria

 

Anmäl
2017-01-21 16:18 #2 av: Magi-cat

#1 Härligt, Maria, att du har sömnens gåva! SkrattarSomnar Det är nog bra tips som du säger, ligga kvar och vara nöjd med att vila istället för att reta sig fördärvad och tänka på att man snart måste upp och som om inte det vore tillräckligt, tänka på att hjärnan krymper också...Galen (Men det är lätt hänt ibland...)

Det där med kvällspassen i vården har jag tänkt på, det måste vara jättejobbigt att komma hem, stressa ner så man kan sova och sedan veta att man ska upp tidigt...Särskilt de som har resor till och från också...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-21 20:02 #3 av: [NeferNefer]

Sova ... jag har återkommande sömnproblem och tror att jag har testat alla knep och tricks som finns. Pratar i nattmössan

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-22 20:14 #4 av: Aleya

Jag sover dåligt och kan vara vaken i flera dygn. Värst är sommaren då det är ljust konstant. Jag har provat de mesta men få saker hjälper. Tyvärr.
Så nu när jag är sjuk och hemma så blir det inte många timmars sömn. Och det tär verkligen på en.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-23 11:43 #5 av: Magi-cat

Hittade en andningsteknik som säger att man somnar bums.GladSomnar

Några som vill prova ikväll? 

http://www.newsner.com/har-ar-ovantade-tekniken-som-kan-fa-dig-att-somna-pa-under-1-minut/om/smarta-knep

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-23 11:58 #6 av: Aleya

#5 testat sedan innan olika andningstekniker. Slappna av och allt, öppet fönster så det är svalt. Min hjärna kan ändå inte slappna av som jag borde. Det är som att jag sover men sover så lätt så jag inte är utvilad. Den går på högvarv konstant. Och så sover jag så få timmar.

Så jag har gett upp då det gäller sömn tyvärr. Det är bara vara vaken sent och sova få timmar. Tillslut kanske kroppen somnar av utmattning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-23 12:01 #7 av: Magi-cat

#6 Ok. Misstänkte väl lite något sådant. Så fort man börjar fokusera på att "nu ska jag..." så motverkar det syftet.

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-23 12:08 #8 av: Aleya

#7 än är det ju inte så hemskt som det varit. Men det blir nog värre då jag måste upp och jobba och jag känner att jag MÅSTE sova men jag kan inte. Men som sagt så får vi se vart det slutar. Ingen har ju som inte grävt i vad det är för problem heller. Ska dock få testa ett kedjetäcke då jag inte har så ont. Men vi får se om det funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-01-23 13:49 #9 av: [NeferNefer]

Katten: jag kan prova i kväll, återkommer med rapport i morgon (eller i natt). Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-23 14:51 #10 av: Magi-cat

#9 Bra! Tummen uppGlad

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-24 03:42 #11 av: [NeferNefer]

Rapport: det funkade inte, jag oroade mig bara för om jag skulle få tillräckligt med luft. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-24 07:34 #12 av: Magi-cat

Inte här heller. Jag blev mest irriterad.Pratar i nattmössan

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-01-24 11:14 #13 av: [NeferNefer]

Ja, det var inte så värst avslappnande, det där. Nåja, då har vi provat i alla fall och så vet vi det Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-24 11:34 #14 av: Aleya

Kul att läsa vad ni tyckte. Jag fick mig ett gott skratt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-10-15 09:37 #15 av: Magi-cat

Jag måste erkänna att den där andningstekniken i #5 fungerar, i alla fall ibland. Somnar

Kanske för att de irrande tankarna hålls på avstånd? Och medveten andning KAN inverka lugnande...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-10-15 09:38 #16 av: [NeferNefer]

Jag ska prova den igen. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2019-10-18 20:16 #17 av: Magi-cat

"Tio skäl att sova tillräckligt". (källa)

Som om det bara vara att sova och så sover man. GäsparSomnar

I alla fall är sömn väldigt viktigt, enligt sömnforskaren. Klen tröst för den nattvakna.

Tupplur är i alla fall en bra uppfinning! Tummen uppVäckarklocka

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2019-10-18 20:19 #18 av: Magi-cat

Sömnskötare måste vara ett toppenjobb! Skämtar

Här är en hel radda tips för den trötta som ändå har svårt att sova:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/25/somnskotare-ger-dig-verktygen-att-tackla-somnloshet-utan-medicinering

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2019-10-22 14:59 #19 av: QASIK

Från "Om du vaknar" och neråt fanns saker jag inte har testat. Måste testas innan folk börjar tro på riktiga zombies när de ser mig Gapskrattar

Medarbetare på Personlig Utveckling
Livet är inte slumpartat av en tillfällighet
~Angelus Ulisses~

Anmäl
2019-12-08 19:59 #20 av: Cim92

Mina bästa tips för att sova är ganska klassiska men ack så viktiga.

1. Inget skärmljus 2 timmar innan du ska sova. Skärmens blåa ljus ger signaler om att det är morgon och det stör melatoninproduktionen som behöver vara i balans för sömnens skull. 

2. Skaffa en soluppgångslampa. På så sätt hjälper du till att kalibrera din sömn, du får vakna på morgonen av att det långsamt blir ljusare, som en soluppgång, precis som vi är skapta att vakna. Att ha ett hemskt skrälligt alarm är inte bra alls. 

3. Vissa soluppgångslampor kan simulera en solnedgång också, annars är det bra med en öppen brasa eller tända ljus. Det rödaktiga ljuset som flimrar lite ger signaler om att det är dags att dra sig tillbaka för natten

4. Ät inte något stort mål några timmar innan du ska sova, drick heller inte kaffe. Svårt att säga en tid eftersom att alla är olika känsliga, vissa kan förbränna koffein bättre än andra, men har du svårt att sova, prova att inte dricka kaffe senare än vid lunch i en månad och se hur det känns.

5. Lägg dig i god tid, innan kl 22! Vet du med dig att du har svårt att sova, lägg dig ännu tidigare så du inte behöver känna dig stressad över att somna. Låt tankar komma, tänk på de ett tag och låt de sen gå. Ibland kan man behöva fokusera tankarna. Min personliga favorit är att jag styr tankarna runt om i kroppen. Börjar vid huvudet. Går igen ögon, näsa, mun, läppar, öron osv. Tackar för t.ex min goda syn, alla smaker jag får uppleva, ger mig själv kärlek helt enkelt. Jag brukar somna nångång innan tarmarna Gapskrattar

Anmäl
2019-12-09 06:46 #21 av: Mandra

Jag har lidit av sömnproblem av och till i hela mitt liv. Och jag tror/anser att det viktigaste man kan göra är att försöka reda ut varför man har svårt att somna, alternativt sover dåligt, vaknar flera gånger per natt mm.
Jag tror inte man kan hitta rätt botemedel för sig själv så länge man inte vet orsaken.
Och orsakerna kan vara rätt många; något problem i hjärnan, väldigt stressigt liv, djupt rotad, lagrad stress (vilket inte tacklas på samma sätt som stressigt liv), att man har mycket problem, varit med om något stort trauma som inte läkt ut och det kan också bero på någon annan bakomliggande sjukdom.
Så jag tror att man måste reda ut detta och också rätta till orsaken. Att bara fokusera på själva sömnproblemet leder inte så ofta någon vart.

Sen är det också viktigt att förstå att vi alla är olika - så vad som hjälper oss skiftar från person till person.
En annan faktor som kan spela stor roll är vilken dygnsrytm som är naturlig för en. Vissa människor är morgonmänniskor, andra kvällsmänniskor - så är det bara och det brukar inte gå att ändra på det. Utan bästa sättet är att försöka anpassa sitt liv efter sin egen dygnsrytm.

Av det här kan ni också dra slutsatsen att jag inte tror på några som helst generella sömntips. Sorry! :)

Bara lite av mina funderingar grundade i lång erfarenhet. :)


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.