Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 992 ggr
Magi-cat
2017-02-02 07:00

Kommer du ihåg namn?

Eller glömmer du det snabbt efter att ha hört det? Det är irriterande ibland, men vanligt…

Hjärnan sorterar helt enkelt ut det som mindre viktigt. Dessutom finns det ingen "länk" till namnet, som det gör om någon presenterar sig med sin yrkesroll. (Jämför "baker", bagare och namnet "Baker".)

Kort film, ca 2 min. Trevlig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Thiah]
2017-02-02 07:04
#1

Jag minns oftare ansikten vilket kan bli lite pinsamt.

Te.x hälsostationens sköterska känner jag igen och hälsade glatt på medan hon bara glodde på mig, 🤪

[Rhonda]
2017-02-02 07:25
#2

Jag kommer ihåg namn men det gör inte gubben.

Farwuq
2017-02-02 07:29
#3

Jag minns knappt vem jag själv är.
🤦‍♂️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Rhonda]
2017-02-02 07:31
#4

#3 Om du väntar ett tag kan jag googla åt dig. 😂

Maria
2017-02-02 09:23
#5

Jag har varit bra på att komma ihåg namn men efter min hjärnoperation så är det mycket svårare. Jag försöker skriva upp de namn som är viktiga.

Jag har fortfarande inte lagt alla namn på minnet på mina arbetskamrater trots att jag jobbat där i flera år. Tack och lov så har nästan alla namnskyltar och även vid deras dörrar står namnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agafia
2017-02-02 09:32
#6

Där är min hjärna av teflon …. Inga namn fastnar🙄

Annons:
Maria
2017-02-02 09:37
#7

Det som är besvärligt för mig är att ingen tycks förstå när jag försöker förklara mitt dilemma. ALLA har samma problem men det är inte riktigt sant.

Att inte lägga namn på minnet efter en snabb presentation eller att inte hålla namn i minnet på "mindre viktiga personer" är inom normalspektrat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för mina ex. arbetskamrater så att jag får fram att det faktiskt är ett "riktigt" problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2017-02-03 10:07
#8

Jag hälsade just på en bordsgranne. Tre minuter senare fick vi erkänna båda två att vi hade glömt varandras namn. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

setfree
2017-02-07 11:16
#9

Ansikten kommer jag ihåg mycket bra. Namn glömmer jag direkt.

Scorpio97
2017-02-07 20:46
#10

Jag är kass på att komma ihåg namn, när jag tog studenten fanns det fortfarande några tjejer vars namn jag var osäker på (eller så blandade jag ihop dom) trots att vi då hade gått i samma klass i tre år. Jag skulle inte heller kunna säga namnet på en enda av dom tjugotal läkare jag träffat, inte ens dom jag hade under en längre period och träffade flera gånger. (Fördelen med läkare är ju dock att dom har namnskyltar, haha).

Men jag tror det oftast är för att jag egentligen inte är särskilt intresserad av att lära mig, samt att jag är för fokuserad på att presentera mig själv utan att göra fel. Precis som dom nämner i videon alltså :)
Ansikten är enklare.


//Jessie

Magi-cat
2017-02-11 17:50
#11

Det är en liten tröst att det är "normalt" att glömma namn. :-)

Minnesmästarna har vissa knep. Ett är att upprepa namnet alldeles efter man hört det. ("Hej, Donald Duck, trevligt att råkas!"). Det förefaller artigt och uppmärksamt och ger ett stöd åt minnet.

Ett annat bra knep är att associera, gärna överdrivet måleriskt, och involvera flera sinnen.

Möter man Hermina Blomkvist associerar man snabbt till Hermione (i Harry Potter) med famnen full av blommande kvistar…(Eller något sådant, kom gärna på fler exempel…)

Jag kan visserligen tänka mig flera intressanta förvecklingar som skulle kunna bli följden av associerandet, men väl värt att pröva…:-D


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-12-18 14:42
#12

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2021-12-20 17:15
#13

#12: Smart att använda heliumballong för att lyfta upp diskussionen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
flocken
2021-12-21 13:40
#14

Jag har jätte svårt att lära mig namn på människor. Även känna igen ansikten.
Men säg ett hundnamn så glömmer jag det aldrig 😄
Eller om jag mött en hund för x antal år sedan. Den minns jag

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Magi-cat
2021-12-21 16:08
#15

#14 Lite så brukar det vara för mig också. Jag kommer bättre ihåg vad någons häst eller hund heter än själva personens, oavsett hur berömd, namn. 😀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: