Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1030 ggr
Magi-cat
2017-02-12 10:41

Tarmhälsan - genombrott i alzheimerforskning?

Hittills har tyvärr inga uppslag för att lösa gåtan alzheimers sjukdom lett till mirakelmediciner eller sätt att förebygga sjukdomens utbrott.

Men kanske finns lösningen i den så viktiga tarmhälsan?

En studie på möss 😕 vid Lunds universitet visar att Alzheimersjuka möss hade en annan uppsättning tarmbakterier än friska möss!

När forskarna förde över tarmbakterier från sjuka möss till friska, utvecklades beta-amyloidplack även i deras hjärnor.

Nästa viktiga steg att ta är att identifiera vilka bakterier det är som triggar igång bildningen av plack, samt helst att komma på en strategi för att förhindra sjukdomens uppkomst.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/11/forskning-tarmbakterier-kopplade-till-utvecklingen-av-alzheimers


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Rhonda]
2017-02-12 10:46
#1

Intressant!

[NeferNefer]
2017-02-12 10:46
#2

Det här är väldigt intressant!! 👍Tack för länken ❤️

_Fisken
2017-02-12 10:59
#3

Som sagt, våra barnbarn kommer nog å få de flesta mediciner upp i rumpan.

Lona
2017-02-12 11:30
#4

Fascinerande! Tack för länken!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

setfree
2017-02-12 16:11
#5

#0 Yes. Hoppas det går fort fram med forskningen. Det har varit så många bakslag. Nu hoppas vi.

aneri
2017-02-13 11:14
#6

Men hur kommer det sig att mössen har alzheimer? Inte kan de väl ha drabbats naturligt.

Annons:
Magi-cat
2017-02-13 11:19
#7

Nej, mössen har inte drabbats naturligt, utan det är troligen möss som framavlats med en genetisk avvikelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

aneri
2017-02-13 13:10
#8

#7

Även om forskningen förhoppningsvis är för mänsklighetens bästa så ifrågasätter jag all typ a forskning där man utsätter djur för lidande. 😕

Måtte det "växa" fram en annan typ av forskare med en annan moral.

Magi-cat
2017-02-13 14:22
#9

#8 Vi hoppas verkligen på att forskning utan plågsamma djurförsök går framåt ännu snabbare än nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-02-14 21:59
#10

Ja, tarmfloran är ju så extremt viktig att den är bra och det finns ju mycket forskning som redan och mycket inom forskningen som pågår på området som talar för att det har stor inverkan på all typ av sjukdom, så jag är inte förvånad.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-02-15 07:25
#11

"Alternativarna" har alltid förordat en god tarmhälsa.

Sedan tänkte jag på, följer av tarmbakteriernas betydelse att personer som tagit många kurer antibiotika kommer mer i riskzonen för demenssjukdomar?
Som vanligt finns det inga enkla samband och det finns många orsaker. Det finns människor som de kända riskfaktorerna stämmer på och som inte fått alzheimers och andra som får det fast ingenting stämmer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: