Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 1003 ggr
Magi-cat
2017-02-16 18:36

Hjärnan med ADHD

En stor nyhet just nu är att hjärnan ser annorlunda ut hos personer som har adhd. 

Deras hjärnor har något mindre volym och några hjärnområden, som Amygdala, Accumbenskärnan, Hippocampus, svanskärnan och Skalkärnan, skiljer sig också åt. Dessa områden har bl.a. med känslohjärnan och belöningssystemet att göra.

Studien är publicerad i The Lancet Psychiatry,

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjarnan-ser-annorlunda-ut-hos-manniskor-med-adhd

"– Vår studie bekräftar att personer med adhd har förändringar av hjärnans struktur. Därför föreslår vi att adhd är en hjärnrubbning. Vi hoppas att detta ska minska stigmat, att adhd inte är en "etikett" som sätts på besvärliga barn eller att den orsakas av dåligt föräldraskap. Så är det verkligen inte och vi hoppas att detta arbete ska bidra till en ökad förståelse av denna funktionsnedsättning, säger Martine Hoogman."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24415041.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
2017-02-16 19:11
#1

Skönt att det vist sig vara så! Man blir rätt trött på alla som ska övertyga mig, som vetat om i hela mitt liv, att något skiljer mig från de flesta, att det är något som är konstruerat.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annielle
2017-02-16 21:46
#2

Om detta är något som är så tydligt och verkligen säkerställt så att det inte kan blandas ihop med andra hälsotillstånd borde det ju ingå i diagnosticeringen av ADHD för att vara säker på saken och inte ge fel diagnos eller underdiagnosticera.

I bästa fall kan man slippa långa ansträngande  och resurskrävande utredningar dessutom. 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Niklas
2017-02-17 07:08
#3

#2: Jag är inte säker på att det ensamt kan användas för diagnosticering av adhd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2017-02-17 09:37
#4

Det här är en upptäckt i ett tidigt stadium och jag är övertygad om att det kommer generera en massa mer forskning kring detta.

Positivt är det i alla fall. Ett neuropsykiatriskt tillstånd som visar sig vara så mycket mer och t.om fysiskt påvisbart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-02-19 10:32
#5

#4

Ja, när något till och med är fysiskt påvisbart tror  jag att  det vanligtvis verkar tas på större allvar och dessutom kan det kanske vara lättare att forska vidare på 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: