Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2547 ggr
Magi-cat
2017-03-02 21:36

BDD - kroppsfixering

BDD betyder dysmorfofobi, (Body Dismorphic Disorder) och innebär en kraftig fixering vid någon upplevd defekt i utseendet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-03-03 13:13
#1

BDD är en relativt vanlig psykisk sjukdom men ändå är den rätt så okänd inom vården och de drabbade kan ha svårt att få hjälp, enligt en avhandling vid LiU.
Diagnosen har funnits i 30 år, men det har funnits lite forskning om den.

BDD innebär att personen är orimligt fixerad vid någon detalj i sitt utseende.De kan sitta i timtal framför spegeln eller låta operera näsan upprepade gången. men blir inte nöjda. Att omgivningen säger att det inte är något fel på dem hjälper inte.

BDD kan också förknippas med tvångsbeteenden som att ideligen sminka över den upplevda defekten.

Visserligen är det nästan norm att vara missnöjd med något i utseendet, men för att vara diagnosen BDD begränsar det den drabbades liv, är förknippat med tvångstankar och t.o.m. självmordstankar kan förekomma.

Som underlag för avhandlingen har 15 djupintervjuer med BDD-drabbade män och kvinnor gjorts, där de beskriver bl.a. sin besvikelse över vårdbemötandet där sjukdomen med åtföljande tvångstankar verkar vara okänd, t.o.m. bland psykologer.

Ca 1-2 % verkar vara drabbade i Sverige vilket innebär att BDD är lika vanligt som anorexi.

https://liu.se/artikel/kraftig-fixering-vid-utseendet-kan-vara-dold-psykisk-sjukdom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

selma4386
2017-03-06 11:14
#2

Jag har haft BDD och det har varit en kamp. Men min BDD och nästan allas BDD handlar om att lägga sin oro på sitt utseende. Nästan som att projicera hur man mår på utseendet, för att tro att det är utseendets fel. När jag mådde som sämst så tänkte jag att mitt utseende var boven till allt! Stackars mitt (egentligen) söta ansikte. Jag har behandlat mig så himla dåligt. Jag tror att min BDD är över men ändå inte, ibland kommer den fram och jag blir ledsen och behandlar mina nära dåligt, även fast jag inte vill. Jag sminkar mig mycket mindre idag och om jag har lite för mycket smink så mår jag dåligt och blir påmind om min BDD. 

Det gäller att hitta en psykolog som man bara trivs med. Det kan ta tid men det är väldigt värt det i slutändan.. Man kan hitta psykologer lätt på nätet utan någon hjälp. När jag började ta tag i mina riktiga problem så tyckte jag att jag blev sötare och sötare..

Upp till toppen
Annons: