Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 1764 ggr
Magi-cat
3/6/17, 10:48 AM

Läs för babyn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forskning visar att de barn man läser högt för får större ordförråd och senare även lättare att lära sig läsa och skriva.

Redan så små barn som en sexmånaders baby kan koppla ihop bilder och ord och har nöje av läsningen.

Det är aldrig för tidigt att börja med läsningen.
Många bibliotek ordnar bokprat och babysammankomster. 

I Arvika tar man under babybokpratet en liten boktuggarpaus då barnen lite med handgripligt får bekanta sig med böckerna och tugga på dem. 🤫😃

"Barn som blir lästa för som små har enligt flera forskningsrapporter ofta lättare att lära sig läsa och skriva. Dessutom har det betydelse för barns läsprovsresultat även efter att de har gått i skolan i fyra år, enligt Skolverkets rapport PRILS 2011."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ju-tidigare-man-laser-for-barnen-desto-battre

Jag tror definitivt också att även de små barnen förstår mer än man tror och det finns bara fördelar med att läsa för dem! Gå gärna på bibliotekens babybokprat, det brukar vara väldigt trevligt - för alla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
3/6/17, 11:10 AM
#1

#0 Förlåt Magi-cat för lite OT men det har lite med barn att göra:

Jag såg igår på kunskapskanalen.

4-åringarnas hemliga liv

Del 2 av 8. Hur ser det psykologiska spelet ut mellan förskolebarn? Vi fortsätter följa 4-åringarna, som utvecklar sitt språk och sin empatiska förmåga i leken med varandra. Men vad pågår egentligen mellan dem? En grupp forskare får unik inblick i hur deras samspel ser ut med teknikens hjälp.

Underbart att följa det sociala spelet. Vi skrattade gott. De är mer avancerade än vi tror.

Magi-cat
3/6/17, 12:05 PM
#2

#1 Underbara barn! 🙂

Lägger till länk:

http://www.svtplay.se/fyraaringarnas-hemliga-liv


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/12/17, 9:13 PM
#3

Läs för de äldre barnen också, även sedan de börjat läsa själva!

Förutom att det ger en fin stund av gemenskap klarar sig barn som fått mycket högläsning bättre i skolan. Dessutom får man tillfälle att diskutera texten och kan läsa svårare böcker än barnen skulle läst själva.

"- En vuxen kan erbjuda en starkare läsupplevelse och ju äldre barnen blir, desto mer spännande blir ju böckerna även för oss vuxna. Med äldre barn kan man också läsa och diskutera det som står i tidningar, till exempel. Det viktigaste är att vi vuxna engagerar oss i det som barnen är intresserade av"

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/11/las-hogt-aven-aldre-barn

Och så är det så roligt…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/17/18, 12:20 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[broderbob]
4/20/18, 12:24 AM
#5

Tidig läsning, papper och penna….

Upp till toppen
Annons: