Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1168 ggr
Magi-cat
3/8/17, 11:06 AM

Vilken kaffedryck är bäst för uppmärksamheten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forskarna hade kul på jobbet och gjorde en studie om vilken kaffedryck som är bäst för att man ska piggna till.
Svaret? Kaffe med choklad! 👍

Kakao ökar det cerebrala blodflödet så att kognition och uppmärksamhet förbättras. Koffeinet kan öka oro, men i kombination med kakao blir effekten en minskning av oron.

Studien pågick ett år då försökspersoner fick dricka enbart kakao, kakao med koffein, koffein utan kakao eller placebo utan vare sig det ena eller andra. Studien var dubbelblindad, så ingen visste vem som fick vad, inte heller försöksledarna.

Sedan testades försökspersonernas sinnesstämning och förmågan att genomföra kognitiva uppgifter.

"“The results of the tests are definitely promising and show that cocoa and caffeine are good choices for students and anyone else who needs to improve sustained attention,” said Boolani."

Studien är publicerad i BMC Nutrition och forskarna kommer från Clarkson University och University of Georgia.

http://www.iflscience.com/brain/one-delicious-combination-will-boost-attention-better-than-any-other-drink-says-study/

Det låter gott! 😛 Med en gräddskvätt i och naturligtvis eko och fair trade!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
3/10/17, 6:31 PM
#1

Åhå! Undrar om det funkar lika bra att ta en kopp kaffe och äta en chokladbit till? 😛

Magi-cat
3/10/17, 7:07 PM
#2

#1 Det tror jag säkert! 😛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
3/10/17, 8:29 PM
#3

Dåså!! Då vet jag vad jag ska säga nästa gång jag tar en kopp kaffe och chokladbit. 😃

Upp till toppen
Annons: