Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 2252 ggr
setfree
3/27/17, 8:17 AM

Isolering

I Sverige kan man sitta isolerad utan tv, internet eller andra sociala kontakter under obegränsad tid. Mycket skrämmande.

Hon satt 556 dagar innan hon blev frikänd. Tidigare ostraffad.

http://www.svtplay.se/video/12917680/domstolen/domstolen-avsnitt-1

Vad händer med oss när det sker? Mycket skrämmande. 😭

Annons:
Magi-cat
3/27/17, 8:34 AM
#1

#0 Det är ofattbart fruktansvärt! När jag såg ett inslag på TV om den här kvinnan fattade jag knappt att det var sant - så kan det inte gå till i Sverige, vara tillåtet! Men tydligen…Tidigare ostraffad och blev sedan frikänd - hon satt alltså i över ett år, oskyldig till anklagelserna! 
Isolering är en form av tortyr som ger fysiska och psykiska skador - och det sker i svenska fängelser?! 😡😢

Hjärnan är inte "gjord" för frånvaro eller nästan frånvaro av stimulans. Den blir påverkad och skadad. (se Ganzfeld-effekten och sensorisk deprivation)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/27/17, 8:34 AM
#2

Jag googlade lite snabbt och tyvärr är det ingen enstaka händelse med denna kvinnas isolering.

Här berättas om en man i USA som satt isolerad - i 29 år! Cellen var 2 x 3 meter och han hade ingen kontakt med omvärlden. Han säger själv att han var oskyldig till det mord han anklagades för, men att han fängslades för att han var medlem i Black Panther Party.

Man har forskat på hans historia för att se vad som händer med en människa som hålls isolerad. (Att denne man över huvud taget är kapabel att berätta sin historia måste betraktas som ett mirakel! Hans syn på religion och systemets vansinne var det som höll honom vid liv, menar han själv. ) 

T.o.m. hans ögon förändrades av brist på stimulans och han förlorade förmågan att se. Nu kan han se igen, efter åratal av träning! 

Uppfattningen av tid och rum förändras av isoleringen och man är utsatt för ångest och depression. 

"I dag finns vetenskaplig förklaringar till den här upplevelsen och även till hans synförändringar. Att isolera en människa är något av det värsta man kan göra mot en mänsklig varelse. Vi vet idag att hjärnan är helt beroende av sociala interaktioner för att fungera."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/han-satt-isolerad-i-29-ar

All tortyr - även isolering - måste bort!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/27/17, 8:40 AM
#3

Även barn isoleras - i Sverige! 

"– Det är helt vansinnigt. Vad tror de att det kommer att göra med dem här barnen? Det kommer att göra samma som för mig; att man slutar visa vad man egentligen känner och blir förvirrad i sitt beteende, säger hon till SR Ekot.

– Man slutar känna tillit. Och att vara på den här lilla ytan, det kokar inom en när man tänker på det, säger hon."

http://omni.se/linnea-satt-isolerad-man-slutar-kanna-tillit/a/EaVLj

Hur kan någon tro att någonting blir bättre av att göra så här - mot barn? 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/27/17, 8:57 AM
#4

Isolering - en form av tortyr.

"För att studera vad som händer med en människa instängd i ett rum utan fönster, isolerat från yttre intryck, har forskare i psykologi genomfört experiment med hjälp av frivilliga, friska studenter. Efter två dagar i var sitt ljudisolerat och bunkerliknande rum klarade de inte mer. De led av oro, extremt starka känslorubbningar, paranoia och hallucinationer"

Då var försökspersonerna ändå förberedda och hade ett mål med experimentet. Inte minst visste de att de fick avbryta det. (Till skillnad mot en rädd, ensam människa i ofrivillig isolering.)

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-03/det-ar-helt-klart-en-form-av-tortyr


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: