Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Om ifokus och sajten

Medlemmarnas presentationstråd

2017-03-31 10:37 #0 av: Magi-cat

Välkomna alla!

Berätta gärna lite! Blomma Vad förde er hit, varför är det intressant med hjärnan, visioner, tankar, frågetecken, utropstecken, känslor, kreativitet, planering, spontanitet - vad som...

bild från pixabay.com

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-24 08:06 #2 av: NeferNefer

Hejsan VinkarFör min del är det självklart att hjärnan är otroligt intressant. Redan som liten blev jag fascinerad över det där lilla belöningsklicket i hjärnan när jag plötsligt förstod något jag hade grunnat på, och på den vägen är det. På senare år har några familjemedlemmar drabbats av sjukdomar i hjärnan, och det ökar ju bara intresset för hur allt hänger ihop och fungerar. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-05-24 08:13 #3 av: Magi-cat

#2 Hej! Kramas "Belöningsklicket", vilket bra ord! Just så känns det!Pokal

Tråkigt med familjemedlemmarna. Gråter Det är så jobbigt och så mycket som är gåtfullt med demenssjukdomarna.
För mig var det nog också sådant som fick mig att verkligen vilja fördjupa mig mer i hur hjärnan arbetar.

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2018-05-24 08:31 #4 av: NeferNefer

Ja, det är så mycket med hjärnan som vi inte förstår än. Fascinerande! Och tragiskt, som sagt, med demenssjukdomarna.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-05-25 13:46 #5 av: Maria

Jag har ju numera en slags förvärvad hjärnskada efter en elak hjärntumör som jag opererats för.

Hjärnan är i alla fall fascinerande och jag har upptäckt en massa märkliga förändringar hos mig själv.

/Maria

Anmäl
2018-05-26 08:38 #6 av: Loris M

När allt fungerar som det ska tänker vi kanske inte så mycket på hur avancerad och fascinerande organ hjärnan egentligen är. 

När jag drabbades av utmattningssyndrom och alla vardagliga saker som annars gick på rutin, blev alldeles för mödosamma och för svåra, fick jag en annan respekt för hjärnan. Men blev också medveten om hur viktigt det är att vi inte missköter den/oss genom att exempelvis utsätta oss för för mycket stress under en lång period och utan tid för återhämtning.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.