Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Hur fungerar en fMRI-kamera?

2017-03-31 11:48 #0 av: Magi-cat

Se det korta klippet (ca 2 min) om fMRI-kameran. (från 2015)

"Peter Fransson är professor i hjärnans systemfysiologi och forskar om hjärnans nätverk, det vill säga hur olika delar av hjärnan är kopplade till varandra, och vilken funktion dessa kopplingar har. En viktig del i forskningen är att studera hjärnaktivitet när hjärnan är i ”viloläge”."

Hjärta "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är." (E. Södergran)

Anmäl
2017-03-31 11:57 #1 av: Aleya

Hjärnan är så vacker. Alla dessa vindlingar och fåror samt hur dom olika substanserna kommer och går.

Det är ett mäktigt organ vi har i våra huvuden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-03-31 12:09 #2 av: Magi-cat

#1 Instämmer. Imponerande och fascinerande. Samt att den trots allt funkar så pass bra som den gör.Glad

Hjärta "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är." (E. Södergran)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.