Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 828 ggr
Magi-cat
2017-04-07 10:21

Ny teknik analyserar hjärnans undermedvetna

De är snart i allmänt bruk - de självkörande bilarna.

Nu tar forskare på Luleå Universitet fram ny teknik för att försöka förebygga trafikolyckor med självkörande bilar.

"I det nya labbet kan forskarna visualisera och analysera mänskligt beteende, för att till exempel undersöka hur trötthet påverkar bilförare eller hur beslutsfattande fungerar i riskfyllda arbetsmiljöer."

I det mobila och uppkopplade labbet kan man fånga upp och analysera signaler från kroppen som vi inte är medvetna om eller kan styra. Vad tittar föraren på och hur reagerar hen?

De biometriska mätmetoder som används är EEG (för hjärnbarkens elektriska aktivitet) och EMG (för att mäta musklernas respons på nervsystemets stimulering.)
Vidare kontrollerar man hudkonduktans, hjärta, ögonrörelser och ansiktsuttryck hos försökspersonerna.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-teknik-har-koll-pa-vart-undermedvetna

Vad känner ni till om självkörande bilar? Behövs det ett mänskligt sinne bakom ratten? Blir det en säkrare/osäkrare tillvaro när datorn tar steget ut på vägarna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-05-06 10:03
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2018-05-09 22:45
#2

Rent spontant tänker jag att en kombination borde vara det bästa? En mänsklig förare men som har diverse halvt självgående teknik till sitt förfogande?
(Jag är lycklig över backkamera😃)

Det här är ett forskningsområde som kommer stort tror jag, har en vän vars doktorsavhandling byggde på hur bilen/tekniken kan läsa hur "mottaglig föraren är för information". Till exempel när GPS:en skall hålla käften för att föraren är stressad och så vidare.
Tror att det delvis byggdes på ögonrörelser hos föraren (har faktiskt inte läst avhandlingen).
I vilket fall lär vi få mer och mer "tänkande" bilar. Min kompis forskar inom lingvistik, inte inom teknik eller relaterade områden. Intressant när olika inriktningar kan samarbeta.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: