Annons:
Etiketterhuvudvärkmigrän
Läst 5003 ggr
Magi-cat
2017-04-13 06:00

Aurafenomen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär en tredjedel av alla personer med migrän har också drabbats av aurafenomen.

Ett typiskt förlopp är att aurafenomenet börjar före själva migränanfallet och varar  10-30 minuter.

De flesta beskriver fenomenet som att det börjar med ett litet synfältsbortfall, ett skotom, i mitten av synfältet. (som när man tittat på en ljuskälla och blivit bländad.) Medan man läser kan det vara som att vissa ord eller bokstäver just där man fäst blicken inte syns. 

Sedan växer fläcken och ett taggigt, vibrerande halvmånformat mönster blir synligt. Detta växer sakta ut mot synfältets periferi för att sedan försvinna.

En del patienter kan få andra synförnimmelser, som färgade bollar som rör sig över synfältet, eller kantiga silhuetter. En del kan uppleva störningar i hur de egna kroppsdelarna uppfattas

En stund senare kommer (ofta) huvudvärken. Men alla får inte huvudvärk, utan kan uppleva auror separat från migränen.

Det har spekulerats om att en del religiösa uppenbarelser i själva verket kan ha berott på migränauror.

Man tror sig också veta att Lewis Carroll utgick ifrån sina migränupplevelser när han beskrev Alice illusioner i Underlandet.

källor:

http://fof.se/textruta/synbortfall-ar-vanligt

Forskning och Framsteg 2017:02

P.S. en del av Salvador Dali's tavlor påminner också om de förvrängda former man kan se före ett migränanfall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2023-06-15 20:19 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2017-04-13 08:09
#1

Jag har själv aurafenomen ibland, men ofta inte kopplade till migrän.  Men jag blir trött och olustig efteråt och vill helst sova, så någon påverkan är det.

En gång fick jag aurafenomen med blixtar och allt under en ridlektion. Det var ganska surrealistiskt när jag såg en halv häst, flyttade blicken och såg den andra halvan, men aldrig hela.
Hoppningen avstod jag. När det inte gick att få in både hindret och den egna hästen i synfältet visste jag inte var jag själv var.🤪


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-04-13 08:17
#2

Jag har ju haft migrän i hela mitt liv. När jag var yngre så hade jag aura innan varje anfall och jag tyckte det var positivt att bli förvarnad för då fanns medicin att ta till innan anfallet.

Sedan följde ett par år där jag fick aura men ingen migrän alls vilket var väldigt skönt😉 men jag fick istället migrän utan förvarning.

Numera så har jag ingen aura kvar alls och jag saknar det på grund av den förvarnande orsaken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-04-13 08:23
#3

#2 På sitt sätt praktiskt att få en förvarning. 🙂

De gamla migränmedicinerna skulle man också ta på ett väldigt tidigt stadium för att de skulle ha effekt.

Hoppas du slipper migrän fram över.

(Jag har knappast ingen migrän längre (men det är en annan historia) men har kvar aurafenomenen.🤪 Ganska sällsynt, dock, men de kommer som i skov.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-13 08:24
#4

Kanske på sin plats att foga in här att om man får plötslig och svår huvudvärk (och inte har någon migränhistoria eller huvudvärken känns annorlunda), blir illamående och/eller får synfenomen ska man söka vård akut!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2017-04-13 08:28
#5

Jag brukar inte ha migrän, men har vid ett par tillfällen fått en aura. Första gången trodde jag faktiskt att jag höll på att få en stroke, och fick fråga Bättre Hälften om jag såg normal ut och lät normal, eftersom det jag sa lät som svammel i mina egna öron - jag förstod inte vad jag själv sa! Tydligen lät det helt normalt, men det var en obehaglig känsla.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maria
2017-04-13 08:29
#6

#4 Ja det är bra att tala om.

Precis som du skriver också om man är van vid huvudvärk att man kollar upp sig om huvudvärken ändrar karaktär så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Choklad
2017-04-21 11:29
#7

Jag har oftast migrän vår och höst, vet inte varför om det har med ljuset att göra kanske.  När jag ser hur auran kommer, då tar jag en Ipren så snabbt jag kan, och då kan jag slippa huvudvärken. Men jag blir ändå "konstig" i huvudet, har svårt att forma de ord som jag vill få fram  t ex. Och ibland kan jag få domningar i ena handen eller ena benet, känns som att jag har fått en tandläkarspruta i dem.  Jag mister känseln helt i de områdena, en gång kände jag inte alls halva kroppen det var läskigt, som tur är så har det inte kommit tillbaka. 

Men att migrän och aurafenomen skulle ha med s.k  religiösa upplevelser att göra,  håller jag inte med om,  man har så ont i huvudet att skulle man få en religiös upplevelse då så hade man inte  orkat engagera sig. Och de konstnärer som  ev målar av det de ser under  sina migränanfall . man ser ju bara vissa delar av synfältet, så jag tror nog att deras målningar har annat ursprung (det är som sagt vad jag tror) jag själv kan få konstiga bilder i huvudet helt utan migränanfall och sedan begrunda det jag har målat och  undra hur i all världen jag kan ha en sån underligt fantasi  🤪

U R us

Magi-cat
2017-04-21 11:56
#8

#7 Hej Choklad! Det låter som de typiska symptomen. Vår och höst-beroende kan säkert ha direkt eller indirekt med ljuset att göra. (hormoner)
Domningar är säkert läskigt också. (Men ring för säkerhets skull läkare om det blir halvsidesförlamning, som du beskriver.)

Det där med allmänt "konstig" i huvudet känner jag igen. Även om det inte blir huvudvärk av det så känner jag mig trött och just "konstig".🤦‍♂️

Ibland har faktiskt auran och huvudvärken kommit av sig med en halv kopp kaffe i exakt rättan tid. (Ibland har det å andra sidan blivit värre.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
2017-04-22 10:21
#9

# 8 Hej 🙂Jag har varit hos  läkare och kollat upp det, flera gånger,  allt är ok. 

Kaffe och choklad  kan hjälpa mig också ibland, men jag vågar inte chansa.  Jag inbillar mig att jag får migrän om jag slutar äta choklad, och har jag inte ätit det på länge så händer det faktiskt att jag får migrän, men det kan ju vara rena tillfälligheter också, man vet inte.

U R us

Tant Grön
2017-04-23 13:54
#10

Har hört att viss migrän kan bero på att en klaff på hjärtat läcker lite och det blir som pyttesmå blodproppar som når hjärnan.

Lisabet
2017-04-25 12:23
#11

Jag får ibland aurafenomen, som jag också hört kallas ögonmigrän. Jag får inte ont, men om jag inte lyckas häva anfallet, så får jag en "konstig" känsla och måste vila.
Men om jag tar ca ½ tsk salt och dricker vatten, så fort jag börjar se dåligt, så brukar det gå över av sig självt, tack och lov.

Magi-cat
2021-02-11 18:24
#12

Jag har drabbats av upprepade aurafenomen på sista tiden. Jättejobbigt!

#11 Intressant nog har jag blivit sugen på salt efteråt. Jag ska försöka komma ihåg det på ett tidigt stadium nästa gång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2021-03-22 07:16
#13

Sådant har jag råkat ut för.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
2021-03-22 07:56
#14

#13 Vad hände och hur gick det sedan? Har du sluppit det nu?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-05-05 18:56 av Magi-cat
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2024-03-20 18:40
#16

Är det någon av er som får lite känselbortfall i en arm innan ett migränanfall?
Jag tycker mig ha läst att det förekommer som symptom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: