Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 2595 ggr
Skogsväsen
2017-04-22 10:17

Påverkas vi av signalerna?

I nästintill varje hem finns en router som har tillhörande WiFi. Påverkas vår hjärna av dess signaler? Hur blir det när man sitter i en skolklass där alla har med sig trådlösa datorer som kopplar sig till skolans nätverk via WiFi och som grädde på moset så har alla elever en varsin mobil?

Sedan har vår mobiltelefon en signal för nätverket i sig, t.ex. 4G. Hur påverkas vi av den signalen?

Vi lever i ett signalsamhälle och jag har länge undrat om allt detta påverkar oss på något vis. Och dessa signaler har väl kommit under de senaste decennierna? Därför vet vi inte riktigt de långsiktiga konsekvenserna än, eller? 

När jag var liten så hade vi inte mobiltelefoner på samma sätt som idag. Bluetooth och NFC fanns och det användes tillsammans med mobilnätverket. 

WiFin går genom väggar vilket innebär att det även färdas genom oss.

WiFi-signals simulation med en routers olika placeringar i hemmet.

Det kanske bara är noja men hittills så har jag läst att WiFi påverkar vår syreupptagningsförmåga och även kan påverka fostret när det är i magen.

En länk på hur WiFi påverkar gravida råttor

Men vi bombarderas av strålning från solen varje dag, så det är troligtvis något vi är härdade mot. Jag tror dock att detta kan vara ett område som är värt att forska vidare på om man finner det intressant.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Annielle
2017-04-22 22:16
#1

Jag tycker att det är sjukt läskigt med all sådan här strålning! 😮Tror definitivt inte att det är bra.

Använder min mobiltelefon väldigt lite i jämförelse med andra och har den inte ens på särskilt mycket. När det gäller datorn använder jag sladd så jag slipper den strålningen, men bor ju i hyreshus och kan ju tyvärr inte undvika grannarnas strålning eller annan strålning utomhus, på bussen o.s.v…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skogsväsen
2017-04-23 06:22
#2

#1 Samma här, brukar sätta på flygplansläge när folk inte behöver nå mig för att få min kropp att vila lite. Och nu gör mitt undermedvetna det åt mig så det är inte jobbigt. 😉 men har också tänkt på det, att det är många routrar i hyresrätter men att man inte kan göra något åt det. Jag tänker försöka minska wifi användandet så gott jag kan den dagen jag flyttar till hus, ev. Skaffa telefon som man hade förr i tiden. En annan åtgärd som jag tänkt på är att stänga av wifi under natten iallafall, då förlorar man nog ingen livskvalitet heller. För övrigt verkar dem forska på ett nytt trådlöst nät, LiFi som är ljus och snabbare än WiFi. Nackdelen här är att den inte kan färdas genom objekt, men det är i min åsikt bara bra. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annielle
2017-04-23 09:18
#3

Jag har en fast telefon också, en sådan som du menar att man hade förr i tiden 😃

Ja, att stänga av Wifin på natten borde ju vara en självklarhet för alla tycker jag, men tyvärr är det säkert få som stänger av det då kan jag tänka mig 😕

Ja, det låter bra att LIFI inte kan färdas genom objekt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skogsväsen
2017-04-23 13:40
#4

#3 Åh najs, hoppas de fortfarande finns att köpa när jag flyttar hemifrån. 😉

Håller med fullständigt. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-04-25 08:32
#5

#0 Bra fråga! Påverkas gör vi säkert, direkt och indirekt, men är det farligt och vilka är i så fall riskerna?

Strålskyddsmyndigheten skickar ut lugnande besked, trådlöst datornätverk är inte farligt. det finns alltså inga strålskyddsskäl att avstå tekniken. 

"Det finns inga vetenskapligt grundade misstankar om hälsorisker med att exponeras för radiovågor från trådlösa datornätverk. Därför finns det inga strålskyddsskäl för att undvika att installera eller använda sådana, vare sig på skolor eller i hemmiljö.

Andra tunga expertinstanser delar den här uppfattningen, bland annat Världshälsoorganisationen WHO och EU:s vetenskapliga råd (SCENIHR). Även strålsäkerhetsmyndigheter i andra länder, som har egna expertråd, har dragit liknande slutsatser."

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/tradlosanatverk

Beträffande mobiltelefoner säger samma instans att radiovågor tas upp av kroppen, men att man kan använda handsfree för att minska exponeringen och skydda barnen eftersom det inte finns några säkra uppgifter om långtidseffekter.

"I dag finns inget robust vetenskapligt stöd för att radiovågorna från mobiltelefonen skulle kunna innebära några hälsorisker. Det finns dock en viss osäkerhet om möjliga långtidseffekter, framförallt när det gäller barn. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten försiktighet vid användning av mobiltelefon."

Råd för mobilanvändning:

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Magnetfalt--tradlos-teknik/Mobiltelefoni/Mobilrad/

Jag tycker det är bra att man ändå förespråkar viss försiktighet, särskilt beträffande barn. Kanske borde man vara ännu mer försiktig och föra ut det här ännu mer, t.ex. om handsfree och de osäkerheter som trots allt finns, som de om långtidseffekter.

När jag köpte ny mobiltelefon för ett tag sedan frågade jag i affären om strålningsvärden osv på olika märken. De tittade förvånat på mig och det verkade som om ingen någonsin frågat något så dumt…😃 Några siffror hade de inte. 

.

Och så finns det förstås andra som förespråkar ännu mer försiktighet.

(Det finns många länkar, jag väljer lite på måfå en av de första som dyker upp.) Som Erik Hultgren, BLT:

"250 studier har sett skaliga effekter på nervsystemet. Upprepad forskning och människors erfarenheter visar att strålningen orsakar sömnsvårigheter, huvudvärk, koncentrations- och minnesproblem samt negativ påverkan på den psykiska hälsan.

År 2011 rekommenderade Europarådet att trådlösa nätverk inte används i skolan på grund av hälsoriskerna. År 2013 lämnade 29 internationella experter en forskningsöversikt omfattande de senaste fem årens forskning (1800 vetenskapliga rapporter). Slutsatsen var att beläggen för hälsorisker är växande långt under gällande gränsvärden. Trådlös teknik bör inte användas i skolan."

http://www.blt.se/ledare/replik-det-ar-visst-farligt-med-tradlosa-natverk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-26 19:02
#6

#5 håller med, tycker man ska informera mer och berätta att handsfree minskar riskerna för negativa effekter. :) 

Och vad intressant med rekommendationen att man ska avstå från att ha trådlösa nätverk i skolor, det gillas! Tycker att alla borde sitta vid stationära datorer som man gjorde förr i tiden, men det är ju inte lika praktiskt antar jag. 🤔

Tack för länkarna! :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Magi-cat
2017-04-27 11:31
#7

#6 Fast Strålsäkerhetsmyndigheten avråder inte från användning av trådlösa nätverk i skolor. Man uttrycker sig försiktigare än så och det finns inga strålskyddsskäl att avstå från sådana, menar man.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-27 22:26
#8

#7 Alright :o

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Lona
2017-04-28 19:41
#9

#4, Problemet är att du behöver ett telefonjack i väggen att koppla telefonen i, finns det inget nät så är det inte så stor idé med en fast telefon. Tror inte att huset jag bor i nu ens har någon ledning dragen. #6, På "min tid" hade vi inte ens datorer i skolan :-P. Eller jo, EN, som vi elever slogs om att få använda på maskinskrivningslektionerna ;-) . Man kan ju fundera även i förlängningen, om det påverkar när flera generationer utsätts för strålning? Å andra sidan kanske det är så snabb utveckling att strålningen förändras, bara man ser till de senaste decennierna så har det skett oerhört mycket. Något jag tycker känns lite läskigt, är sladdlös laddning. Hur tusan funkar det??? Hade inte känts så behagligt att ha hemma, tycker jag…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2017-04-28 21:18
#10

Så vitt jag förstår finns det flera tekniker för trådlös laddning.

IKEA:s trådlösa laddare fungerar sålunda:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog_categories/departments/tradlos_laddning/tradlos_laddning_faq.html

Är det farligt? Nej, säger man.

"Hur är det med strålningen?

Alla elektromagnetiska enheter avger någon strålning, men strålningen från Qi-tekniken är mycket begränsad. Samma princip har använts i elektriska tandborstar i åratal utan kända fysiska effekter på människors hälsa. Den elektromagnetiska strålningen finns bara i omedelbar närhet till den trådlösa Qi-laddningsstationen och endast när en enhet placeras på den. "

Lite sci-fi är det allt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: