Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 1385 ggr
Magi-cat
2017-04-24 14:41

Ortorexi

(Till sajtens lexikon 😎)

Ortorexi innebär i korthet när en persons hälsosamma livsstil och medvetenhet om kost och träning har slagit över och blivit en besatthet där ingenting räcker eller inget är gott nog.

Ortorexi uppmärksammades först under slutet av 1990-talet. Det är, till skillnad från anorexia nervosa eller bulimia nervosa, ingen psykiatrisk diagnos och begreppet är inte etablerat inom psykiatrin.

Ortorektikerns kost är ofta strikt kontrollerad och personen noga påläst om vad som är hälsosamt, 
Ofta påverkas det sociala livet då personen känner sig otillfredsställd om denne inte uppfyller högt ställda och orealistiska mål gällande träning och kost.
Men samtidigt kan personen känna sig bekräftad av omgivningens beröm för den "hälsosamma" livsstilen och träningskonceptet.

Ortorexi kan också ge fysiska symptom som vid överträning. Det kan vara bristande koncentrationsförmåga, muskelvärk m.m. 

Någon särskild metod för att behandla ortorektiker är inte känd.

Det har inte gjorts så många studier om ortorexi, men en italiensk studie finns om 404 personer varav 28 stycken ska varit ortorektiker. (1)

källa:

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortorexi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-04-24 14:43
#1

En person med ortorexi berättar:

"Att försöka bli frisk ifrån ortorexi – manisk överhälsosamhet, är långt ifrån enkelt. Precis som med anorexi och bulimi är kampen lång. Men det finns en skillnad. När min sjukdom tar över blir jag överöst med beröm. När jag kör dubbla träningspass och beställer salladsluncher får jag bekräftelse. Fettet som börjar försvinna till förmån för tonade muskler ger mig komplimanger. Att neka till kakfatet, och få till träningspasset på julafton ses med beundrande ögon. När jag instagrammar en bild på löparskor i spåret kl. 05:30 får jag 200 likes! Men när jag ligger där i diket och kräks av utmattning är alla borta. När de ser värktablettskartor som jag tömt på vägen mot gymmet väcks irritation. Mina synade lögner sprider sorg."

http://www.metro.se/artikel/den-som-bara-tr%C3%A4nar-tre-g%C3%A5nger-i-veckan-har-inget-att-komma-med-xr


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-04-24 14:45
#2

Boken "Jag är sjuk", va Lisa Jisei:

"Det går utför. /…/När min kropp börjar säga ifrån känner jag hur svag jag är. Min automatiska reaktion är att öka träningsfrekvensen till det dubbla för att bli dubbelt så vältränad. Innerst inne vet jag hur ohållbart det är, men ingenting spelar någon roll när ångesten kommer. Mot den har jag ingen chans."

http://www.bokus.com/bok/9789163774515/jag-ar-sjuk-om-manisk-overhalsosamhet-ortorexi/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-04-26 19:22
#3

#0 känslan när man läser det här medans kakor knapras och större delen av dagen utgörs av datorsittande… 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-04-26 19:33
#4

👍🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: