Annons:
Etikettsinnen
Läst 1070 ggr
Magi-cat
5/10/17, 2:44 PM

Ljudnjutning med ASMR

ASMR är akronym för autonomous sensory meridian response (autonom sensorisk meridiansk respons) och innebär en känsla av välbehag som kan skapas av ljud.

Har ni hört att poddar och videor som framkallar ASMR blivit populära? Eller erfarit upplevelsen själva?

Viskningar, knaster- och prasselljud lär ge åhöraren en känsla av välbehag som även kan framkallas av lukt- eller synintryck. Smackande läppar, människor som pratar långsamt och mjukt, sprakande brasor och rinnande vatten lär också kunna framkalla fenomenet som ibland kallas "hjärnorgasm".

Känslan är som en rysning och ger gåshud.

källa: Språktidningen 2017:04 (under rubriken: Tecken - nya ord och namn)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fransu
5/12/17, 8:35 PM
#1

Jag lyssnar på ASMR ibland och tycker det är avkopplande. Vid rätt ljud får jag verkligen rysningar av välbehag. Jag läste någonstans att det inte funkar för alla. För mig funkar inte alla ljud. Exempelvis tuggljud och "pussljud" har snarare motsatt effekt på mig. Tycker bara det är obehagligt. Däremot om någon talar med mjuk viskande röst och kanske prasslar med något tyg eller annat tycker jag det är avkopplande nästan hypnotiserande. Rekommenderar alla att prova! Och ge det några chanser med olika utövare, man gillar som sagt kanske inte alla.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annielle
5/13/17, 4:47 PM
#2

Det var någon på en blogg för ett tag sen som tipsade om det eftersom det var så rogivande att lyssna på när hon skulle sova , så jag kollade in hennes länkar och fick bara obehagskänslor av hennes favoriter, men ska kolla in fler då.

Vore underbart om det kunde ha någon effekt på en sådan stressad person som mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
11/13/19, 11:41 AM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
11/13/19, 11:55 AM
#4

Ett ljud jag blir lugn av att höra är rösten i "Sjörapporten" i  SR P1.

Magi-cat
11/13/19, 12:15 PM
#5

#4 Den är bra! 🙂 (Väcker lite barndomsminnen till liv.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Maria
12/28/19, 8:58 AM
#7

Så spännande.

Jag älskar ljudet av porlande vatten och vi hade en vattenfontän i trädgården och jag tyckte det var ljuvligt. Sov så gott på sommarnätterna när jag hörde vattnet på avstånd.

Min man däremot höll på att gå i taket. Han upplevde det som oerhört stressande så vi fick ta bort den till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/28/19, 10:40 AM
#8

#7 Intressant det där. Det kan vara så olika hur man upplever ljud. 🙂

För egen del skulle jag föredra moltyst nattetid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/5/24, 12:33 PM
#9

Lite för kvittrigt om man ska sova, i mitt tycke. Men vackert. 🙂💚


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: