Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 970 ggr
Magi-cat
5/19/17, 3:08 PM

Religiös fundamentalism i hjärnan?

Finns det en plats i hjärnan som bäddar för religiös fundamentalism om den skadas?

Det verkar så, enligt en studie publicerad i tidskriften Neuropsychologia. Platsen är dorsolaterala prefrontalcortex, översta delen i prefrontala (främre) hjärnbarken.

Skador på den här delen försämrar den drabbade personens kognitiva flexibilitet och förmågan att tänka om när nya fakta infinner sig.

Studien baserar sig på undersökningar av Vietnamveteraner med skador på Dorsolaterala prefrontalcortex. De som hade dessa skador visade sig mindre öppna än en kontrollgrupp för nya idéer, varför de även lättare kan bli offer för rigid religiositet.

"“These findings indicate that cognitive flexibility and openness are necessary for flexible and adaptive religious commitment, and that such diversity of religious thought is dependent on [dorsolateral prefrontal cortex] functionality,” write the authors."

Tidigare har man funnit att Dorsolaterala prefrontalcortex är viktigt för korttidsminne och kognitiv flexibilitet.
Enligt den nya studien är den delen av hjärnan också involverad när det gäller att hålla oss öppna för nya idéer som kan utmana tidigare befästa.

Därmed inte sagt att religiös tro eller fundamentalism skulle ha något med hjärnskador att göra. Men skador på denna del av hjärnan kan alltså göra det svårare att ta till sig nya fakta.

http://www.iflscience.com/brain/damage-to-specific-site-in-the-brain-may-be-linked-to-religious-fundamentalism/

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
5/20/17, 12:38 PM
#1

👍Bra information. Men går det att göra något åt det?

Magi-cat
5/22/17, 8:23 AM
#2

#1 Det framgår inte, men hjärnan är ju plastisk, tänker jag, så andra områden kan kanske ta över. Beror ju lite på skadans art förstås. Tränar man på att tänka från olika håll borde det gynna flexibiliteten, som all träning.

.

En annan sak jag tänkte på är att här tog man upp religiös fundamentalism. Det borde förstås gälla all rigiditet, inte bara i trosfrågor. Att träna att tänka flexibelt och utmana sina egna idéer (vilka de än är) måste gynna förmågan att ta till sig nya fakta och tänka om.

Samt: Studien gjordes på traumatiserade Vietnamveteraner. Det kan också finnas andra faktorer som spelar in.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
5/22/17, 8:30 AM
#3

Att tänka flexibelt är nog bra för alla att prova på ibland, tänker jag 👍

Upp till toppen
Annons: