Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 2261 ggr
Magi-cat
5/20/17, 7:00 AM

Bästa träningen för hjärnan

Vilket är det bästa sättet att hålla hjärnan i topptrim även upp i åldrarna?

Enligt forskningen verkar det finnas ett svar på den frågan: fysisk träning!

""Aerobic exercise is the key for your head, just as it is for your heart," write the authors of a recent article in the Harvard Medical School blog, Mind and Mood."

Att träningen är regelbunden är viktigt och att den har någorlunda varaktighet. Minst 45 minuter sägs det i artikeln.

Men 30 minuters promenad på ett löpband kan också fungera bra. (Allt är i alla fall bättre än ingenting.)

http://www.sciencealert.com/here-s-the-single-best-type-of-exercise-for-your-brain-according-to-scientists


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
5/20/17, 1:43 PM
#1

Magi-cat jag är omklädd för styrketräning och igår var det badminton i nästan två timmar.

Ska du med? Jag väntar.

Tänk på hur bra det är för hjärnan. 🙂

Annielle
5/20/17, 4:06 PM
#2

Boken Hjärnstark som är skriven av  Anders Hansen överläkare i psykiateri på Karolinska skriver ju just om motion och dess överlägsna effekt på hjärnan. Han skriver om vilka doser och på vilket sätt man ska träna bäst när man te.x. lider av depression, ångest, ADHD, vill förbättra sitt minne, bli mer kreativ m.m.

Väldigt intressant , bra och läsvärd bok! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
5/20/17, 8:03 PM
#3

#1 Tror jag står över. 😃 Men jag läser gärna om andras bedrifter! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
5/22/17, 7:44 AM
#4

#3 Jag bara skojar lite. Jag vet ju att du inte vill belasta kroppen mer än nödvändigt.

Jag tycker det är oerhört tråkigt att gå till ett gym en solig och vacker dag, men jag gör det för att kroppen behöver det. Disciplin och beslutsamhet.

Du som vet så mycket om hur bra det är, varför inte träna?

Magi-cat
5/22/17, 7:59 AM
#5

#4 Jaa du, det där med att förena teori och praktik…🙂

Fast jag skämtar också lite, i alla fall renodlar den ena rollen. Klart jag "tränar" fast inte på gym.
 Förr red jag, bästa träningen för kropp och själ. Man var alltid glad efteråt. (Utom möjligen efter de där för hårda avsittningarna och allt snurrade, men det är en annan historia…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/22/17, 8:08 AM
#6

#2 Tack för boktipset Annielle! (Fixade din länk så den fungerar.)

Den verkar bra!🌺 (Ser just att den är mycket reserverad på biblioteken, så man får vänta lite.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
5/22/17, 8:44 AM
#7

En brittisk studie på 28 friska unga försökspersoner visar att bara två veckors inaktivitet kan inverka menligt på hälsan.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tva-veckor-av-inaktivitet-kan-paverka-halsan-negativt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
5/22/17, 4:23 PM
#8

Tack Magi cat för länkfixet! 🙂

Jo, den är ju en del reservationer på, men för mig gick det att få tag på den snabbt eftersom jag valde ett närliggande bibliotek som inte tillhör Stockholmsregionen men ändå ligger nära och som hade en väldigt kort kö. 🙂

Men det är ju så klart svårare om man bor i en mindre stad eller så…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
5/28/17, 8:54 AM
#9

Ännu en artikel om bästa boost för hjärnan: träning, fysisk träning.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/the-single-best-type-of-exercise-for-your-brain-according-to-scientists/

Det enda som lite oroar mig i detta med hurtiga träningsutrop är att det kan bli något av "skylla-sig-själv"-attityd om någon trots allt drabbas av t.ex. demenssjukdomar. Har du inte tränat tillräckligt, tränat rätt, tränat regelbundet, tränat rätt aktivitet etc - så där går det…

Det finns så oändligt många faktorer som påverkar en sjukdomsutveckling och man vet aldrig utfallet för en enskild människa. En del har dessutom fysiska besvär så de inte kan slänga sig ut i löpspåret eller gå till träningslokalen. Andra har nog slitigt för att få vardagen att gå ihop.

Jag vet människor som blivit dementa och varit vältränade och andra som inte mer än hjälpligt rest sig ur fåtöljen och varit klara som en nykläckt sommarmorgon i skallen ända tills slutet i hög ålder.

(Men dessa människor hade förstås växt upp i en annan tid när det inte var fråga om att åka bil eller skjutsa barn till allt utan skulle man någonstans var det bara att cykla, om man hade någon cykel. Fast träning är väl färskvara, antar jag.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
5/28/17, 10:24 AM
#10

Jo, jag håller helt klart med dig om att det finns många faktorer som påverkar sjukdomsutveckling och att alla inte kan träna , jag själv hör ju tyvärr till den kategorin, min kropp har inte fungerat sen jag blev utmattad för ca 14 år sedan hur mycket jag än har försökt (innan detta var jag träningsnarkoman och rörde mig ca 2 mil om dagen, varav 1 mil var löpning) promenader kan jag vanligtvis ta  ganska regelbundet men inte intensiva eller långa, framtiden vet jag ju inget om…

Man har ju olika gener, finns ju de som rökt hela sitt liv och ändå är hur friska och pigga som helst medan någon annan har rökt i 20 år och är döende i lungcancer…

Finns ju redan en hel del "skylla-sig-själv"-attityd ,så mer behövs ju verkligen inte!

Men det finns nog fler som kan träna än de som gör det trots allt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

setfree
5/29/17, 8:06 AM
#11

#9 Att beskylla någon för att ha orsakat demens  låter mycket märkligt. Vi drabbas av sjukdomar beroende på gener, otur och olyckliga omständigheter och lite livsstil. Låt oss inte beskylla någon i onödan, vi vet för lite. Men visst händer det att man har åsikter om andras livsstil.

Jag tycker väl kanske att man ska ha ett visst mått av självdisciplin och avstå en del som inte är nyttigt. Jag får lite dåligt samvete när jag "bara" tränar tre gånger i veckan på grund av yttre omständigheter. Men det är jag och den inställningen kan jag inte kräva av andra. Vi är olika helt enkelt. Var och en får ta konsekvensen av sina egna beslut. De jag umgås med är lite extrema och då dras jag med och vill inte vara sämre.

Min syster tog en svensk klassiker nyss exempelvis. (Vasaloppet, Lidingöloppet, Vansbrosimmet och Vätternrundan samma år)  Hur ska jag kunna överträffa det?

Hjärnan behöver stimulans och utmaningar och kroppen behöver jobba, då mår vi så bra vi kan. Sedan råder vi inte över gener och yttre omständigheter.

Magi-cat
5/29/17, 8:21 AM
#12

#11 Hjärnan behöver stimulans och utmaningar och kroppen behöver jobba, då mår vi så bra vi kan. Sedan råder vi inte över gener och yttre Ligger mycket i det. Sedan har vi som sagt olika förutsättningar och preferenser, för att inte tala om omständigheter i livet som kan hjälpa eller stjälpa.
Men rätt kunskap hjälper en att fatta bättre beslut, absolut.

(Fantastisk prestation) av din syster. 🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
5/29/17, 3:15 PM
#13

Man får heller inte glömma att träna för mycket och för hårt är skadligt också.

http://www.aftonbladet.se/wellness/article20258859.ab

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Magi-cat
3/24/18, 8:15 PM
#14

En kort cykeltur på 20 minuter skärper hjärnan!

http://iform.se/halsa/sa-smart-blir-du-av-att-cykla


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: