Djurens hjärna; Evolutionen

Grodor och paddor ser i färg...

2017-06-01 19:00 #0 av: Magi-cat

...även när det är mörkt!

Vi har som bekant tappar och stavar i ögats näthinna. Tapparna  gör det möjligt för oss att se i färg, men de kräver bra ljus. När det blir för mörkt ser vi hjälpligt med stavarna, men på bekostnad av färgen.

Enligt ny intressant forskning har grodor och paddor lite speciella stavar med två olika känsligheter. Tack vare dem kan de se i färg även när det är riktigt mörkt, så mörkt som till den absoluta tröskeln av synsystemet. Detta är så vitt man vet unikt för ryggradsdjur!

Grodorna har antagligen utvecklat denna färdighet för att de måste kunna hitta vägen ut ur mörka hålor och trånga gångar i marken. När det är en fråga om liv eller död att hitta ut, utnyttjas alla tillgängliga informationssystem i kroppen. Så grodan och paddan ser alltså färger i mörker...

källa: Natur&Trädgård 2017:02

bild från pixabay.com

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2017-06-02 06:37 #1 av: Farwuq

Vilken gullig bild.
Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-06-04 08:15 #2 av: Maria

Så spännande.Glad

Jag gissar att de även kan gälla andra djurarter.

Vilken vacker bildHjärta

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.