Annons:
Etikettersinnenavslappningnaturen
Läst 3516 ggr
Magi-cat
2017-06-11 08:42

Skogsterapi för alla sinnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"- Ensam skulle jag inte krama träd."

Människor mår bra av att vistas i naturen, många är ensamma, många kommer inte ut själva.

I en svenskspråkig kommun i Finland har man kombinerat flera goda ting och tar ut människor på skogspromenader i ur och skur, med gemenskap och kaffe.

Alla sinnen aktiveras, frisk luft, motion och någon att prata med - allt ger en positiv och hälsobefrämjande upplevelse!

Ibland räcker det med skogsterapin istället för medicin! Diagnoserna kan vara olika, diabetes, depression eller hjärt- och kärlsjukdomar. För att få delta krävs bara en remis från Hälsocentralens läkare.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/10/sibbo-ordinerar-skogsterapi-i-stallet-medicin

Det låter helt föredömligt, tycker jag! Precis så här ska en Hälsocentral jobba, förebyggande, i positiv anda med alternativ till telefonledes pillerförskrivning…Rimligt sett mår patienterna så mycket bättre så här, får bättre hälsa och som en bonus blir samhällets kostnader lägre och kan fördelas till dem som verkligen behöver.

Och bara en så'n sak, att det heter "Hälsocentral", inte "Vårdcentral"…

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Deltagarna njuter av naturen med alla sinnen.
  • Redigerat 2024-02-02 17:41 av Magi-cat
Annons:
Annielle
2017-06-12 22:01
#1

Ja, låter jättebra! 🙂Härligt att det kallas hälsocentral verkligen! ❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[NeferNefer]
2017-06-13 03:20
#2

Underbart 😍

Denna kommentar har tagits bort.
tsa05
2017-07-25 13:15
#4

Hej alla, hoppas ni har det bra? :) Har ni varit ute något i skogen nyligen?

Magi-cat
2017-07-29 21:11
#5

#4 Lite varje dag. 🙂 

Vi ska verkligen passa på att njuta med alla sinnen och samla krafter inför den mörkare och kallare årstiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-29 21:13
#6

Vi behöver naturen för att motverka stress.

"

  • Forskning visar att gröna miljöer bidrar till mental återhämtning. Utnyttja det för att hantera din egen stress.
  • Försök få in en stund i naturen i din vardagsrutin.
  • Ta en promenad på lunchen eller sätt dig på en sten en stund på vägen hem från jobbet.
  • Är du väldigt stressad så satsa på ensam tid i skogen. Hitta en plats där du trivs och ta in ljud, ljus och dofter.

"

Läs mer:

http://forskolan.se/hamta-kraft-i-skogen/

Vilken förträfflig, billig och på alla sätt livsbejakande terapi!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
landsbygdsbo
2017-08-02 08:04
#7

Remiss från läkare?

Varför det. Vi har väl allemansrätten, så det är väl bara att uppvisa lite egen initiativkraft och ta sig till närmaste skogsdunge och njuta av naturen ;)

Det bästa är ju att det är gratis…

Magi-cat
2017-12-29 18:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mer om den livgivande skogen som gör oss lugnare och tryggare.

http://www.land.se/halsa/spannande-ron-skogen-skyddar-dig-mot-farliga-sjukdomar/

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-12-30 17:34
#9

Hittade ett intressant ord bland årets nya ord som Språkrådet publicerade, skogsbad.  Har inte stött på ordet innan men tycker att det låter bra och passande. 🙂

"Skogsbad

Terapiform som går ut på att vistas i skogen som en metod för att minska stress"

http://www.gp.se/nyheter/sverige/k%C3%A4nner-du-igen-de-nya-orden-1.4985225

Magi-cat
2017-12-30 17:50
#10

👍 Bästa ord jag hört på länge! Som musik! 🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-20 15:49
#11

Passa på att vistas i naturen så mycket som möjligt nu i den underbara sommarens tid! ☀️🌺

Därför är det bra att skogsbada:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6857127


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2018-06-20 17:36
#12

Att sitta på en stubbe en klar oktobermorgon, skruva upp Termosen, hälla upp  ångande kaffe i kåsan. Läppja på det skållheta kaffet. Titta en stund på skalbaggen som plågsamt långsamt kryper över min stövel. Lyfta blicken, in i kikaren och betrakta  galten som sakta försöker smyga undan drevkedjan. Hållet är för långt, så det är bara att njuta av skådespelet.  Eller att på ett stenkasts avstånd betrakta hur rävungarna leker i en solglänta. Eller att tillsammans med goda vänner njuta av kantareller , lingon och viltkött.

Maria
2018-06-21 07:45
#13

Jag gissar att naturen i alla dess former är bra.

Jag har aldrig varit någon skogsmulle utan karga klippor och havet har varit min "natur" Att sitta på en klippa med fötterna i vattnet och det kliar på tårna av tången som sakta svajar fram och tillbaka i vattnet kan jag tänka mig är samma upplevelse som #12 beskriver fast i annan form.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-07-27 08:12
#14

Om nu någon fortfarande betvivlar att det är hälsosamt med skogsbad så finns det, enligt artikeln, 140 olika studier med miljontals människor som visar att det finns hälsofördelar med att vistas i det gröna!

""We found that spending time in, or living close to, natural green spaces is associated with diverse and significant health benefits. It reduces the risk of type II diabetes, cardiovascular disease, premature death, and preterm birth, and increases sleep duration."

https://www.technologynetworks.com/neuroscience/news/its-official-spending-time-outside-is-good-for-you-306014

Passa på att njuta och hälsoboosta, samla krafter till vintern som lär komma så småningom…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-09-17 18:40
#15

Påminner om skogsterapin! 🙂 Finns det något härligare än klara krispiga färgrika höstdagar i skogen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-09-17 18:45
#16

Tack för påminnelsen! 🌺Jag har slarvat med det ordentligt på sistone.  Det blir så lätt att man/jag fastnar vid datorn när ja får en stund över istället för att ta mig ut och andas skogsluft. 😊

[NeferNefer]
2018-09-17 18:47
#17

Jag tackar också för påminnelsen 🌺Det finns inget som läker sinnena som en promenad i skogen.

Magi-cat
2018-10-16 07:55
#18

Naturen läker, kort sagt. T.o.m. bättre än medicin…

" – Att naturen har en bättre läkande verkan än mediciner och andra terapier, vid till exempel utbrändhet, det ser vi tydligt på vårt arbete med rehabiliteringsträdgården i Alnarp, säger Erik Skärbäck, professor i översiktlig planering och landskapsarkitekt"

http://se.laowl.com/forskaren-fastslar-naturen-laker-utbrandhet-battre-an-mediciner


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-16 10:49
#19

Jodå. Så är det. ❤️

Tissetass
2018-10-25 19:23
#20

För mig som bor i huvudstaden, dock uppvuxen i princip på landet, så måste jag komma ut i skogen, att konstant ha ljud runt mig blir jag tokig av.  Och doften av höstlöv slår alla parfymer med hästlängder! 🙂

Annons:
Magi-cat
2018-10-25 19:24
#21

#20 Instämmer! 🙂 Och höstlövens alla färger!

Man känner riktigt hur gott det gör!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-06-09 17:51
#22

Kvinnor lever längre i naturliga omgivningar, enligt studie.

Naturen reducerar stress och är befrämjande för fysisk aktivitet och social samvaro.

http://www.goodshomedesign.com/new-study-women-live-longer-if-they-live-surrounded-by-nature/?fbclid=IwAR1kdQNcKE2Ncwek-8Pmg2duzogKC3DHaT_tJJwAj33_x5F1YkqIj3E3U5o


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2019-06-15 20:57
#23

Här kommer en dikt från när jag gick ut i skogen med alla härliga varelser som får dig att le . . 

Naturens nyck 


Sitter och tittar ut från mitt köksfönster, 
ser denna gråa himmel åter igen. 

Jag tar på mig mina gympa skor och beger mig 
till skogs. 

Vissa dar behöver jag den ron som jag genast 
känner när jag vandrar i skogen med dess natur 
som ger mig både näring och allt grubbel försvinner 
sin kos. 

Hur ska man få tillbaka energin som bara rann 
ur dig dagen innan. 

Här inne i mitt eget paradis , dit ingen har tillträde 

mer än jag själv. 

Jag sätter på hörseln , hör allt vackert i en annan dimension. 
Blundar och känner mig hemma i denna lugna värld. 
Ser en ekorre som kikar på mig med sina nyfikna ögon. 

Kan inte annat än le och mina sinnen börjar få liv på nytt. 
Nu ser jag en liten pippi fågel som håller i den längsta mask
jag skådat. 

Detta vill jag inte missa så jag stirrar men helt plötsligt hör jag 
ett annat ljud bakom mig. 

- Jaha . . Det är här du sitter och drömmer säger min syster.
Kom nu så går vi hem till mig på kaffe.

HH 🙂

Skogsväsen
2019-08-05 12:10
#24

Kom i kontakt med detta när jag googlade runt  på lite japanska ord och då såg "Shinrin-yoku". 

Så härligt vilka positiva effekter naturen  har på oss. ❤️

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2019-11-23 08:26
#25

"Utmaningar" blir man i längden ganska trött på, men här kommer en utemaning som verkar helt underbar: Ett skogsbad i novembermörkret, tyst och stilla med fotogenlyktor i händerna! 
Särskilt när man gör det några stycken tillsammans blir det en härlig upplevelse.

"Kan man guida till lugn och fokus när det är mörkt? Mitt i vintern? 

Klart man kan! Det är supermysigt. Men det är lite att tänka på. 

Här får du en komplett miniguide till vintermyspromenad! "

https://utemaningen.se/sa-fixar-du-skogsbad-i-morker/?fbclid=IwAR3D4oGqMB4okhyCa8ZSs9bvUGp7F6swUX2BgxrPn25Qk93pLJmWvo9Xmyo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2019-11-29 18:33
#26

Naturens helande krafter kan man alltid lita på! :)

#25 Skogsbad har jag aldrig hört talas om. Låter spännande. ska läsa länken.

Loris M
2020-07-12 07:42
#27

Dokumentär från Vetenskapens värld "Frisk av naturen". Om forskare som söker svar på om det går att vetenskapligt belägga och mäta effekterna av naturen på våra kroppar och hur det i så fall påverkar vår hälsa.

"Det händer saker i vår kropp när vi är i skogen och naturen. Det visar forskning från Sverige och flera andra länder. Att vistas i skog och mark kan ha större påverkan på oss än vi trott. Hjärnan arbetar på ett annat sätt och skogen är också stresshormonernas värsta fiende. 

https://www.svtplay.se/video/27318577/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sommar-frisk-av-naturen?fbclid=IwAR0Kks3rqLa9qNmGHEQVCFcqB4MNZ8gUFvGua3wWVd_c8LVGYSNuOi_48So

Annons:
Magi-cat
2020-07-12 08:14
#28

#27 Mycket viktigt och riktigt! 

Tack för länk! 🌺🌲🌳


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-03 19:50
#29

Det är skillnad på skog och skog när det gäller stressreducerande verkan. Bäst är det med gammal skog, urskog, inte alltför tät skog. Allt detta registrerar hjärnan omedvetet och påverkar oss och vår stressnivå.

Ännu en anledning till att vara rädd om den gamla skogen, urskogen!
Men har man inte tillgång till sådan är säkert all vistelse i naturen bättre än ingenting.

"Andra miljöer som upplevs som restorativa och avstressande är naturområden som är skyddade och där det finns naturliga gömställen. De ger känslor av trygghet, ro och helhet. Medan öppna ytor som ängar och gräsmattor där man kan ha utblick och röra sig fritt uppfattas som mer uppiggande.".

https://chef.se/ny-forskning-urskog-bast-att-sanka-stress/?fbclid=IwAR2H6cCu5dbGk_rXwsSdbGL1bILjPTZd2s7tBY4A7CXXG8rDhsz4fOvAfi0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2020-10-03 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#30

#6:
Det är den bästa terapin , att sitta i skogen på en sten , koppla av och ’bara vara ’ 😊🌳❤️
Att krama träd är oxå bra.
Det finns ett underbart paradis mellan Arboga och Västerås / denna glänta , brukar sitta här och njuta !

Resten av bilderna är ute i naturen vid mig och i lekparken . 😊🌳🌺

HH 🙂

Magi-cat
2020-10-04 08:13
#31

#30 Tack Soligajag för de vackra bilderna! Att hitta sin glänta att bara vara i är mer än guld värt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2020-10-04 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#32

#31:
Tack ! Så är det !! Myser och njuter varje minut när jag sitter där i min egen ’lugna vrå’ ❤️🌳
Får extra näring där ! ❤️

Vi har väl alla våra ’smultronställen’ 🌺

HH 🙂

Magi-cat
2020-12-18 09:00
#33

Intressant artikel om vårt andliga (som INTE behöver ha med religion att göra) behov av naturen, om att vi möter naturen med ett sinnestillstånd "utöver det vanliga" och att vi måste tvätta bort flumstämpeln runt det.

Tänk, att mänsklighetens äldsta bevarade historia börjar med en skogsskövling …

Det är mer än dags för en annan syn på naturen än något att erövra. Vi är en del av den.

https://www.dn.se/kultur/eva-lotta-hulten-dags-att-slappa-flumstamplen-pa-vart-andliga-behov-av-naturen/?fbclid=IwAR0LjqIZcmTM6IOmLMD0MTKmirtgifpz4491a6Jx8Tc_6AyE3YCJQXCVqJ4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

För många svenskar fyller skogen och naturen ett religiöst behov.
Magi-cat
2021-03-13 17:53
#34

Coronapandemin har fått många fler att söka skogsterapi, att bada i skogens lugna atmosfär.

I den här länken läser vi om fenomenet japanska skogsbad:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hon-vill-att-fler-hittar-ut-i-skogen?fbclid=IwAR2VOGXyDBnIXLt-iYVBFGe9Jnpyr6-by0dBJLWoGuWOeL3P0fXl6-VXI4Q


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att allt fler människor börjat vistas i skogen under coronapandemin har du kanske redan noterat. Nu växer även intresset för ett japanskt fenomen som kallas skogsbad. – Det betyder att vi badar i skogens atmosfär, säger natur- och skogsterapiguiden Laurence Nachin.
Annons:
Magi-cat
2021-07-02 11:54
#35

Bästa antistressmedicinen är grön, säger Stefan Edman i boken * Förundran*.

Vi behöver naturen och grönskan för att storhjärnan ska få vila i spontan uppmärksamhet, eller fascination. Då vilar vi och hjärnan och stressnivån sänks.

Naturens grönska har i sig en kurerande effekt. Patienter som rehabiliteras i kontakt med skog och grönska får lättare normal puls och blodtryck. (Tänk, så billig och positiv medicin!) T.o.m. immunkapaciteten förbättras.

Vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp har man en terapiträdgård för alla våra behov av det artrika, rofyllda och vilda.

Naturupplevelser är alltså en antistressmedicin av högsta klass.

källa: Förundran - natur som ger livslust, av Stefan Edman, bilder av Tore Hagman

Jag rekommenderar boken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2021-08-18 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35:
Håller verkligen med dig och Stefan som skrivit boken "förundran" ,
Naturen ger oss lugn och en avstressande effekt inom oss.

Så fort man kommer innanför skogens domän så blir man lugn inombords.

Sedan känner man en slags atmosfär som tar kroppen i besiktning.

All oro som finns inom dig rinner av . Kroppen blir lealös och njuter av tystnaden .

HH 🙂

Magi-cat
2021-08-18 18:50
#37

#36 Det är vad vi behöver!
Fin bild! 😍🍀🌳🌲


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2021-08-18 19:26
#38

#37:

Tack så mycket Magi-cat !!!

HH 🙂

Magi-cat
2021-10-03 09:14
#39

Det pågår mycket forskning runt om i världen om hur naturen, skogen kan verka läkande på sinnena.

Vid SLU i Umeå pågår ett projekt för att försöka få reda på om skogsterapi har effekt vid utmattningssymptom.
Resultaten ser lovande ut och går i linje med tidigare studier.

Blodtryck och puls gick ned när deltagarna kom ut i skogen, koncentrationen stärktes och lugnet återfanns.

Ledaren för projektet menar (liksom så många andra) att orsaken till skogens läkande kraft är evolutionen.

"När vi befinner oss i stadsmiljö använder vi oftast vad som kallas riktad uppmärksamhet, jämfört med i skogen där uppmärksamheten är mer spontan.

– Vi är tvungna att använda riktad uppmärksamhet när vi kör bil, cyklar, använder dator. Vi har byggt ett samhälle för riktad uppmärksamhet, där vi är tvungna att fatta massa beslut och vara alerta hela tiden."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-mar-du-bra-av-att-vara-i-skogen?fbclid=IwAR3EUBk_VyMTWBSngXhFXKGzqWwlhAZ1_2qlwsT-3UPoFbEAoGRaLXV66gM


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogen har läkande effekter på människors fysiska och psykiska hälsa, visar forskning. Dessutom kan skogen fylla en andlig funktion för de som inte är religiösa. 
Soligajag1
2021-10-09 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#40

Hejsan!!
Allt stämmer verkligen! Skogens inverkan på knopp och kropp är healing!!

Jag va ute en runda idag. Så skönt!

HH 🙂

Magi-cat
2021-12-18 16:46
#41

Skogen läker! 💚

"Som trettonåring fick Jonas Classon från Kumla huvudvärk och föll ihop hemma i vardagsrummet. Än idag är orsaken till den långa sjukdomsperioden okänd, men själv är han dock övertygad om att tiden i skogen hjälpte"

https://www.svt.se/kultur/fran-sjukhussang-till-naturfotograf-sa-forandrade-lappugglan-jonas-liv?fbclid=IwAR2RcbqwLryjsnkJRSpGG1O1O79Ele1J8yQV7fkmvBJt6eZvZX6cnAcP7v8

Underbart att det hjälpte och att det fanns någon där som kunde visa vägen till räddningen!

Hans bok är säkert jättefin, jag ska låna den sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jonas Classon blev oförklarligt sjuk som barn och tillbringade mycket tid på sjukhus. Räddningen blev en sjukhuslärare som tog med honom ut i skogen – där han såg två lappugglor. Idag ägnar han sitt liv åt att fotografera fåglar.
Annons:
Magi-cat
2021-12-28 19:44
#42

Redan efter 20 min i skogen börjar stresshormonerna i kroppen sjunka, liksom blodsockernivå och blodtryck.
Vistelse i skogen har också en välgörande inverkan på vårt mentala mående, tanken blir klarare och känslor av nedstämdhet kan avta.

"En studie från Stanford universitetet visar att vi blir mera kreativa av en promenad och flödet av idéer ökar. Om vi dessutom promenerar i naturen förstärks de välgörande effekterna."

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/02/24/valmaende-i-naturen-far-vara-stresshormoner-att-sjunka?fbclid=IwAR3xWfYtWoU18gC2reJJ992OwUXpnXQf0M4dZPAHRuxXQF08MfdSqsH4TfA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2022-07-24 22:34
#43

#41:

Det är fantastiskt . Detta tror jag på. Måste låna hans bok.

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: