Sinnen

Skogsterapi för alla sinnen

2017-06-11 08:42 #0 av: Magi-cat

"- Ensam skulle jag inte krama träd."

Människor mår bra av att vistas i naturen, många är ensamma, många kommer inte ut själva.

I en svenskspråkig kommun i Finland har man kombinerat flera goda ting och tar ut människor på skogspromenader i ur och skur, med gemenskap och kaffe.

Alla sinnen aktiveras, frisk luft, motion och någon att prata med - allt ger en positiv och hälsobefrämjande upplevelse!

Ibland räcker det med skogsterapin istället för medicin! Diagnoserna kan vara olika, diabetes, depression eller hjärt- och kärlsjukdomar. För att få delta krävs bara en remis från Hälsocentralens läkare.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/10/sibbo-ordinerar-skogsterapi-i-stallet-medicin

Det låter helt föredömligt, tycker jag! Precis så här ska en Hälsocentral jobba, förebyggande, i positiv anda med alternativ till telefonledes pillerförskrivning...Rimligt sett mår patienterna så mycket bättre så här, får bättre hälsa och som en bonus blir samhällets kostnader lägre och kan fördelas till dem som verkligen behöver.

Och bara en så'n sak, att det heter "Hälsocentral", inte "Vårdcentral"...

bild tillåten inom ifokus

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2017-06-12 22:01 #1 av: Annielle

Ja, låter jättebra! GladHärligt att det kallas hälsocentral verkligen! Hjärta

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2017-06-13 03:20 #2 av: NeferNefer

Underbart Kär

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-07-25 13:15 #4 av: tsa05

Hej alla, hoppas ni har det bra? :) Har ni varit ute något i skogen nyligen? 

Anmäl
2017-07-29 21:11 #5 av: Magi-cat

#4 Lite varje dag. Glad 

Vi ska verkligen passa på att njuta med alla sinnen och samla krafter inför den mörkare och kallare årstiden.

Hjärta "Det enda värdiga och anständiga sättet att stoppa asylansökningar är att stoppa krigen." (Wisti)

Anmäl
2017-07-29 21:13 #6 av: Magi-cat

Vi behöver naturen för att motverka stress.

"

• Forskning visar att gröna miljöer bidrar till mental återhämtning. Utnyttja det för att hantera din egen stress.
  • Försök få in en stund i naturen i din vardagsrutin.
  • Ta en promenad på lunchen eller sätt dig på en sten en stund på vägen hem från jobbet.
  • Är du väldigt stressad så satsa på ensam tid i skogen. Hitta en plats där du trivs och ta in ljud, ljus och dofter.

"

Läs mer:

http://forskolan.se/hamta-kraft-i-skogen/

Vilken förträfflig, billig och på alla sätt livsbejakande terapi!

Anmäl
2017-08-02 08:04 #7 av: landsbygdsbo

Remiss från läkare?

Varför det. Vi har väl allemansrätten, så det är väl bara att uppvisa lite egen initiativkraft och ta sig till närmaste skogsdunge och njuta av naturen ;)

Det bästa är ju att det är gratis...

2017-12-29 18:00 #8 av: Magi-cat

Mer om den livgivande skogen som gör oss lugnare och tryggare.

http://www.land.se/halsa/spannande-ron-skogen-skyddar-dig-mot-farliga-sjukdomar/

bild från pixabay.com

Anmäl
2017-12-30 17:34 #9 av: Loris M

Hittade ett intressant ord bland årets nya ord som Språkrådet publicerade, skogsbad.  Har inte stött på ordet innan men tycker att det låter bra och passande. Glad

"Skogsbad

Terapiform som går ut på att vistas i skogen som en metod för att minska stress"

http://www.gp.se/nyheter/sverige/k%C3%A4nner-du-igen-de-nya-orden-1.4985225

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-12-30 17:50 #10 av: Magi-cat

Tummen upp Bästa ord jag hört på länge! Som musik! Lyssnar på musik

Anmäl
2018-06-20 15:49 #11 av: Magi-cat

Passa på att vistas i naturen så mycket som möjligt nu i den underbara sommarens tid! SolBlomma

Därför är det bra att skogsbada:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6857127

Anmäl
2018-06-20 17:36 #12 av: landsbygdsbo

Att sitta på en stubbe en klar oktobermorgon, skruva upp Termosen, hälla upp  ångande kaffe i kåsan. Läppja på det skållheta kaffet. Titta en stund på skalbaggen som plågsamt långsamt kryper över min stövel. Lyfta blicken, in i kikaren och betrakta  galten som sakta försöker smyga undan drevkedjan. Hållet är för långt, så det är bara att njuta av skådespelet.  Eller att på ett stenkasts avstånd betrakta hur rävungarna leker i en solglänta. Eller att tillsammans med goda vänner njuta av kantareller , lingon och viltkött. 

Anmäl
2018-06-21 07:45 #13 av: Maria

Jag gissar att naturen i alla dess former är bra.

Jag har aldrig varit någon skogsmulle utan karga klippor och havet har varit min "natur" Att sitta på en klippa med fötterna i vattnet och det kliar på tårna av tången som sakta svajar fram och tillbaka i vattnet kan jag tänka mig är samma upplevelse som #12 beskriver fast i annan form.

/Maria

Anmäl
2018-07-27 08:12 #14 av: Magi-cat

Om nu någon fortfarande betvivlar att det är hälsosamt med skogsbad så finns det, enligt artikeln, 140 olika studier med miljontals människor som visar att det finns hälsofördelar med att vistas i det gröna!

""We found that spending time in, or living close to, natural green spaces is associated with diverse and significant health benefits. It reduces the risk of type II diabetes, cardiovascular disease, premature death, and preterm birth, and increases sleep duration."

https://www.technologynetworks.com/neuroscience/news/its-official-spending-time-outside-is-good-for-you-306014

Passa på att njuta och hälsoboosta, samla krafter till vintern som lär komma så småningom...

Anmäl
2018-09-17 18:40 #15 av: Magi-cat

Påminner om skogsterapin! Glad Finns det något härligare än klara krispiga färgrika höstdagar i skogen?

Anmäl
2018-09-17 18:45 #16 av: Loris M

Tack för påminnelsen! BlommaJag har slarvat med det ordentligt på sistone.  Det blir så lätt att man/jag fastnar vid datorn när ja får en stund över istället för att ta mig ut och andas skogsluft. Förlägen 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.