Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 748 ggr
Magi-cat
6/27/17, 6:53 PM

Selektiv glömska vid smärta

Det verkar som om vi har en selektiv glömska vad gäller smärtupplevelser.

Kvinnor som just fött barn respektive personer som varit med om ett kirurgiskt ingrepp fick gradera sin smärta alldeles efteråt.
När samma personer flera månader senare fick gradera den smärta de kom ihåg, uppgavs förlossningssmärtan som lägre än smärtan från det kirurgiska ingreppet hos de som varit med om det även om de graderat lika från början.

Har evolutionen och hjärnan hjälpt oss där? Om vi verkligen kom ihåg förlossningssmärtan skulle vi kanske inte välja att föda fler barn?

Liknande är förhållande vid upplevd smärta efter ett maratonlopp. När deltagarna kom i mål uppgav de i genomsnitt en smärtnivå på 5,5 på en skala. Sex månader senare hade den sjunkit till 3,0…Lite selektiv glömska där också alltså…

Kanske evolutionen försett oss med den selektiva glömskan för att vi ska uthärda fortsatta strapatser som är nödvändiga för fortlevnaden.

källa:

"Hjärnstark " av Anders Hansen,

    #57    

 Har ni upplevt selektiv glömska gällande smärta efter en ansträngning som förlossning eller typ maratonlopp?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lojs
6/27/17, 7:24 PM
#1

Min spontana tanke är att de positiva och negativa minnena kanske mixas lite med tiden. En förlossning är ju vanligtvis en väldigt positiv händelse i efterhand för man fick sin älskade bebis (mycket endorfiner, Oxytocin mm), samma efter ett lopp  kan jag tänka, en underbar känsla av att ha uppnått ett mål, att ha kämpat sig igenom smärtan och även där endorfiner i spel. Medan efter en operation så får man inte samma positiva kick i samma sammanhang.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

1vonne
6/27/17, 7:25 PM
#2

Nej inte alls. Därför blir det inte mer än ett barn heller. Kommer aldrig glömma den smärtan.

Lojs
6/27/17, 7:29 PM
#3

#2 Jag tänker att olika personer säkert har olika bra "smärtminne" med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Loris M
6/28/17, 9:55 AM
#4

#0 Har evolutionen och hjärnan hjälpt oss där? Om vi verkligen kom ihåg förlossningssmärtan skulle vi kanske inte välja att föda fler barn?

Jag tror det. Har funderat faktiskt över det här när jag fick mitt andra barn. Det var först när förlossningssmärtan kom som jag kom ihåg hur ont det gjorde med mitt första barn. Fram till dess var jag nästan helt obekymrad och mest såg fram emot att få se mitt barn. Sen tror jag också som #1 att det kan ligga något i det också, att våra positiva minnen överskuggar smärtan. Att få uppleva sitt barns fördelse är det mest fantastiska och magiska man kan uppleva (tycker jag) och det är det vi fokuserar på när vi minns tillbaka och inte smärtan. Men jag tror att det är lite inbyggt faktiskt.

1vonne
6/28/17, 10:04 AM
#5

Kan säga att hade jag vetat INNAN graviditeten hur ont och besvärligt det skulle vara under lång tid så hade jag inte skaffat ett biologiskt barn. Innan graviditeten sa jag att minst 2 barn ville jag ha. Nu är det snart 4 år sedan förlossningen och jag säger bara, aldrig mer att jag går igenom detta. så det blev bara ett.

Upp till toppen
Annons: