Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 520 ggr
Magi-cat
6/28/17, 9:13 AM

Vad vi äter påverkar vårt beslutsfattande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Artikeln handlar om att ny forskning från England och Tyskland visar att vad vi äter till frukost påverkar våra beslut senare under dagen.

Närmare bestämt gör en kolhydratrik frukost att man blir mer benägen att straffa orättvisa, medan en proteinrik frukost gör en mer förlåtande.

Blodprov på försökspersonerna visade att de som fått mer protein har högre halter av aminosyran tyrosin, ett förstadium till signalsubstansen Dopamin som ingår i belöningssystemet. Den proteinstinna hjärnan skulle alltså vara mer sugen på belöning och tar en orättvisa i hopp om att få en sådan.

En annan tolkning av kolhydratätarnas benägenhet att gå emot orättvis fördelning pekar Helgi Schiöth, professor i farmakologi vid Uppsala universitet, med inriktning på hur vårt näringsintag påverkar hjärnan, på:

Kolhydratätarna har mer socker i blodet, vilket kan ge större självförtroende och benägenhet att protestera mot orättvisa.

Men studien är ändå intressant, menar han:

"– Deras resultat är ju faktiskt väldigt tydliga. Det är första gången vi ser att vanlig mat som vi alla äter ser ut att påverka vårt beslutsfattande. Exakt hur detta går till är svårt att ta reda på eftersom det är väldigt många steg från brödskiva till ett överlagt beslut, men det väcker helt klart en del intressanta frågeställningar, säger Helgi Schiöth."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-frukosten-paverka-dina-beslut

bild från publicdomainpictures.net

Det är väldigt intressant. Nu var det här ett klassiskt psykologiskt spel ("The Ulitmatum Game") och i verkligheten är det betydligt fler parametrar för att inte tala om interaktioner med andra människor. Men det är ändå intressant att se att maten (inte bara frukosten, förstås) påverkar vår hjärna och därmed våra beslut.

Ett "enkelt" spel som detta ställer allt på sin spets och vi kan bli medvetna om att t.o.m. maten har betydelse…

Jag undrar hur svält/fasta påverkar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
6/28/17, 9:45 AM
#1

Intressant även om det är svårt att veta hur denna process går till samt att det är så mycket annat som spelar in när det gäller beslutsfattande. Som ex. personens personlighet eller förhållande till personer hen interagerar med.

#0 Jag undrar hur svält/fasta påverkar?

Vad gäller de som fastar (om man tänker på muslimer som inte äter eller dricker något överhuvudtaget från soluppgång till solnedgång under fastemånaden) så vet vi att arbetsförmågan sjunker. Borde inte även förmåga att protestera/kämpa sjunka? Eller så blir det kanske tvärtom? Syftet med fastan är ju att leva sig in i hur andra som inte har mat på bordet varje dag, känner och tanken är att skapa ödmjukhet och empati. I så fall borde man reagera mer på orättvisor.

[Roe Deer]
6/28/17, 10:33 AM
#2

Intressant! 

Jag märker själv hur olika jag mår beroende på om jag ätit merdelen kolhydrater, protein eller fett efter en måltid. För mycket kolhydrater gör mig orolig, för mycket fett gör mig seg, för mycket protein gör mig trött.  Detta beror ju självklart på hur kroppen spjälkar maten olika fort. Så nog minsann påverkar maten allt både humör som fysik ;D Men lagom av allt vid rätt tidpunkt är nog A och O för inre harmoni.

Hur fasta/svält påverkar:
Av erfarenhet så blir jag väldigt ödmjuk, tacksam och närvarande i nuet. Men samtidigt tröttare och svagare.. Varpå jag fastar väldigt sällan, kommer väl mer naturligt om man har tunn plånbok periodvis.

vinden är min mor
6/28/17, 10:47 AM
#3

Jag tror det beror  på om det är en harmonisk fasta eller att man svälter sig av andra anledningar.

Tänker på när jag slutat äta för jag tappat matlusten av oro.

Då har kroppen blivit nästan hög av svälten och jag fick minst lika mycket energi som jag normalt sett har.

Det är nog ett skydd som kroppen har för att klara svält en viss tid.

Annars om man inte äter fast man skulle vilja så tror jag man blir tröttare.

Intressant Magi-cat.👍

☀️Mörker är bara brist på ljus

Upp till toppen
Annons: