Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1316 ggr
Magi-cat
7/3/17, 8:45 AM

Blir äldre smartare av hjärnträning?

Befolkningen tenderar att bli allt äldre. Det är gott att leva upp i hög ålder, men vi vill kanske främst ändå leva friska, pigga och med minnet i behåll. Hur uppnår man det?

Det finns, enligt artikeln i länken nedan, en uppsjö av "hjärnträning" coh "brain games" som ska förbättra minne och kognitiva förmågor. (Korsord har vi väl ofta läst ska vara bra.) Men stämmer det och hjälper det verkligen minnet?

Tidigare studier har mest gjorts på djur 😕. Nu finns det dock studier gjorda på människor.

I en studie (publicerad i "Frontiers in Aging Neuroscience")

fick försökspersonerna antingen spela ett hjärnträningsspel, "Mind frontiers" eller word och olika pusselspel ca 20 minuter om dagen i en månad.

Före och efter testade man personernas kognitiva förmåga.
Vad man fann bekräftade tidigare hypoteser: Förmågan att klara spelen blir bättre, men det "spiller inte över" på övriga förmågor. Färdigheterna förblir alltså specifika för just det man tränar. Den som tränar spel blir så klart bättre på spelen, men tyvärr inte bättre på att komma ihåg var bilnycklarna finns.

Det var kanske nedslående resultat, men det finns faktiskt sätt att ändå påverka hjärnans mer generella förmåga och att bilda nya neurala nätverk.

Dessa tre aktiviteter är bra:

1. Träna. Träning boostar hjärnan och kan t.o.m. fördröja eller få begynnande demens att gå tillbaka.

2. Spela ett instrument. Dels är det bra och skapar nya nätverk att lära en ny färdighet. Dels har man visat att Corpus callosum hos musiker är mer utvecklad än hos icke-musiker.
Musik är också bra för minnet över lag.

3. Lär ett nytt språk. Flerspråkighet är som en ständigt pågående hjärngympa. Vi blir inte nödvändigtvis smartare av det, men det hjälper till att hålla hjärnan spänstig.

http://www.ibtimes.com/brain-games-dont-make-you-smarter-old-age-these-3-things-do-2536770


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
7/3/17, 9:13 AM
#1

Jag som kämpat med "tankespel i många år nu.

Fysisk träning är jag dålig på. Det är nog motivationen som behöver en spark i baken.

Omusikalisk är jag också trots privatlektioner i piano (6 år) och gitarrkurs. 

Jag totalt obegåvad när det kommer till språk. Har läst franska, ryska, grekiska men kommer inte ihåg ett skvatt. Engelska är det enda som funkar.

Det verkar som det är kört😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/3/17, 9:17 AM
#2

Helt värdelöst med hjärnträning kan det väl ändå inte vara? Man får en träning att använda ord, komma på ord, leta i minnet, kombinera olika möjligheter etc. Och så är det roligt. Hjärnan vill ha roligt.

Jag undrar hur mycket musikträning som måste till för att det ska ge effekt? Är det daglig nötning som gäller, eller räcker det med musicerande en gång i veckan?

Språk är som tidigare sagts bra för minne och kognition. Tvåspråkiga är har lite skydd mot demens…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
7/3/17, 9:19 AM
#3

#2 Jag har en inneboende känsla av att det måste löna sig med tankenötter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/3/17, 9:20 AM
#4

#1 Inte är det kört, Maria! 😃

Ge inte upp tankespelen, som sagt har de sitt värde de också, så det så! 👍

Och så tänker jag mig att musik är bra, även om man inte precis ställer sig på en scen och spelar solo…Visst är det roligt med musik, särskilt att spela med andra. Allt spelar roll.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
7/3/17, 9:21 AM
#5

#3 Håller med! Fram för tankenötter!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Soligajag1
1/15/18, 8:25 PM
#7

Jag tror på Korsord , jag brukar va hos min pappa Som bor på ålderdomshem , han blir 89 d sista April. Sedan pratar vi och umgås , han har ett häfte , där skriver han Då o då . . 😀🌺

HH 🙂

Magi-cat
1/15/18, 9:27 PM
#8

#7 Roligt att höra. 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
1/16/18, 7:18 AM
#9

#8 Tackar 🌺 Ja, sen mamma gick bort har han det tråkigt . 

Vi är 4 syskon som försöker ta hand om honom så gott vi kan. Jag har inget körkort , annars hade jag åkt och hämtat honom , åkt på lite små "rundor" till vänner och ett finskt hem som finns i närheten. Men visst , , man kan beställa fäördtjänst till honom, så åker vi nånstans.  Har gjort det flera ggr. 🙂

Är hos honom minst 1ggn/ veckan .  🙂

HH 🙂

Magi-cat
1/26/18, 9:41 PM
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: