Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 622 ggr
Magi-cat
7/28/17, 7:40 AM

Mycket socker inte bra för hjärnan

Att högt sockerintag inte är bra för hälsan vet vi - egentligen - sedan länge. 

Nu har forskare vid University College i London visat att risken för psykiska störningar ökar om man äter mycket socker.

Det är en ganska stor studie där man följt 7000 personer under 22 år. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6746347

Det behövs fler studier, säger A K Lindroos vid Livsmedelsverket.

Hur många fler studier behövs, hur många fler försökspersoner, hur många fler år måste gå innan man tar detta till sig?

Hyllorna i livsmedelsbutikerna svämmar över av färggrant godis. Man vet att det inte är bra ur olika aspekter. Det är påvisat sedan länge. Denna studie konfirmerar detta och lägger dessutom till kopplingen till psykisk sjukdom. (Även om man kan ställa sig frågan om personer vid psykisk ohälsa äter mer godis/kolhydrater? Men den frågan har säkert forskarna redan tagit hänsyn till.) 

Ändå görs praktiskt taget ingenting mot sockertillgång och godishav. (Men mot krossade linfrön - som inte gjort någon sjuk så vitt men visste - var man snabb i aktionen. Det gäller att välja.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
7/28/17, 8:55 AM
#1

Ja, herregud det är så sjukt att det inte tas på allvar och inte görs något åt!😡😕 Tillgången till att snabbt och lätt kunna köpa en massa sockerinnehållande "skit" ökar ju liksom bara i stället. Blev så arg när de för några år sedan förutom den obligatoriska Pressbyrån eller någon annan kiosk vid varje tunnelbanestation/pendeltåg möter en när man kommit ut ur spärrarna dessutom placerade ut automater på perrongerna så att man verkligen skulle ha tillgång snabbt till ännu mer godis/sockerhaltiga drycker och liknande. Men ja, pengaintresset går väl ofta förre folks hälsa verkar det som! 😮

(Medveten om att mina meningar inte blev helt korreka, men orkar inte ändra på det, man förstår nog vad jag menar ändå…)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
7/28/17, 8:58 AM
#2

#1 Håller med!

Jag besökte nyligen Nyköpingsbro, en rastplats på motorvägen söderut från Stockholm.

Lååång gång, strategiskt placerad, med massor av läbbigt godis i glada färger! Så klart alla barn måste dit! (Vuxna med, verkar det som.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
7/28/17, 9:02 AM
#3

#2 Oftast finns det två sådana automater dessutom! För tänk om den ena hinner ta slut innan de hinner fylla på! 🤪

Jag kämpar ständigt med att hålla mig undan från det sabla sockret dessutom, så ja tyvärr har jag köpt ur de där automaterna ibland 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kyllan56
7/28/17, 2:54 PM
#4

Hur många rapporter de än kommer, kommer inget att göras åt det så länge sockerindustrins lobbyister "köper" politiker. Både läkemedels- och livsmedelsbranschen tjänar på att folk äter socker. Vi lever i en multicynisk värld!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
7/29/17, 2:19 PM
#5

Här fick jag svar på min undran om det omvända förhållandet råder, att människor med psykiska problem äter mer socker. Så är inte fallet, enligt studien.

"Personer som äter stora mängder socker, exempelvis i form av sötad mat, bakverk och läskedrycker, löper en ökad risk att drabbas av psykiska störningar. Det hävdas i en stor brittisk studie.

Resultaten, som publiceras i Scientific Reports, bygger på analyser av en grupp på 8 087 män och kvinnor i åldrarna 39 till 83 år.

Gruppen ingår i den så kallade Whitehall-studien där forskare undersökt faktorerna bakom olika sjukdomar hos brittiska statstjänstemän. I studien, som har pågått sedan 1967, har man bland annat granskat effekterna av olika dieter.

Nu har man tittat specifikt på dietens betydelse för den psykiska hälsan. De slår fast att ett stort sockerintag kan medföra vissa risker.

Däremot fann de inga belägg för det omvända förhållandet – att människor som redan har psykiska störningar tenderar att öka sitt sockerintag. De anser att den hypotesen nu är motbevisad."

https://www.hbl.fi/artikel/socker-okar-risk-for-psykisk-storning/

Det är alltså sockret som är boven.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
7/29/17, 2:54 PM
#6

#5 Jag har ändå svårt att tro att det inte är både och.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Kyllan56
7/29/17, 8:51 PM
#7

#5 När det gäller ADHD, så äter man socker för att få en kick, eftersom vakenheten är sänkt. Man är som ett övertrött barn och blir farig och hyperaktiv. När jag var fyra år åt jag socker från sockerskålen, precis så många bitar så att min mamma inte skulle märka det. Jag har varit sockerberoende hela livet och haft återupprepade depressioner.

2011 började jag med LCHF och tog Omega 3 och andra kosttillskott, sedan dess inte en enda depression.

Så jag är övertygad om att socker är en bov, som dessutom är inflammationsdrivande. Läckande tarm en annan.

Det finns en komorbiditet mellan ADHD och dysfunktionell tarm och det är ingen slump.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: