Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 1682 ggr
Magi-cat
2017-12-31 07:00

Läkare har upphävt hjärnskada efter drunkning

Drunkning är den tredje vanligaste dödsorsaken hos barn i Sverige. (källa)

Även om kroppen klarar syrebrist längre vid nerkylning än annars, är ett drunkningstillbud naturligtvis alltid ytterst allvarligt.

En stor nyhet denna sommar är att läkare för första gången lyckats upphäva (eng: reverse) hjärnskador hos ett barn efter drunkning och återupplivning, med hjälp av en kombination av syreterapier.

Lilla Eden, två år gammal, hade ramlat i familjens swimmingpool där hon upptäcktes efter 15 minuter. Då visade hon inga livstecken, men mamman satte föredömligt igång med CPR. (hjärt- och lungräddning)

https://www.sciencealert.com/scientists-have-reversed-brain-damage-in-a-2-year-old-girl-who-drowned-in-a-swimming-pool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
2017-12-31 07:38
#1

Otroligt häftigt. Dock tror jag att det tyvärr kommer mest vara barn som har nytta av detta. Varför? Jo för deras hjärnor är ännu inte färdiga om man jämför med vuxnas. Och är därför mer föränderliga. Men det är ju min teori. Hoppas detta kommer fortsätta att forskas på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2018-01-02 15:50
#2

Det är så mycket vi inte vet om våra hjärnor. Det här är fantastiska nyheter! ❤️

Maria
2018-01-03 09:07
#3

Fantastiskt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2018-08-09 19:58
#5

Imponerande. Det var ju ändå stora hjärnskador lilla tösen hade fått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-08-09 20:40
#6

Det ger hopp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: