Annons:
Etiketterdjurhjärnorevolution
Läst 991 ggr
Magi-cat
8/10/17, 7:00 AM

Programmerad för ormskräck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många av oss är rädda för eller känner obehag vid åsynen av ormar. Är detta något inlärt eller kan det vara så att olusten är nedärvd och hjärnan reagerar omedvetet?

Vid ett experiment fick makaker födda i fångenskap se bilder dels på ormar, dels med helt andra motiv. Samtidigt mättes deras aktivitet i Talamus via elektroder.

Det visade sig att ormbilderna gav upphov till störst effekt i makakernas hjärnor. Av de 91 neuroner som aktiverades under experimentet, blev hela 40 % mer aktiva när ormbilderna visades. Nervimpulserna skickades också vidare snabbare än när andra bilder visades.

De här makakerna hade alltså aldrig sett ormar tidigare, så varför reagerade de så precist på bilder av ormar?

Forskarna menar att detta är nedärvt, eftersom reptiler utgjorde ett hot mot förfäderna.
Giftiga ormar utvecklades för 60 miljoner år sedan, strax innan primaterna intog scenen.
Det finns alltså en neurobiologisk grund för att snabbt urskilja ormar lurande i träden, vilket var av vikt för överlevnaden.

Studien är publicerad i Proceedings of the National Academy of Sciences.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vara-hjarnor-ar-programmerade-ormskrack?page=21

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/10/17, 7:27 AM
#1

Från PNAS:

"The present study shows preferential activity of neurons in the medial and dorsolateral pulvinar to images of snakes. Pulvinar neurons responded faster and stronger to snake stimuli than to monkey faces, monkey hands, and geometric shapes, and were sensitive to unmodified and low-pass filtered images but not to high-pass filtered images. These results identify a neurobiological substrate for rapid detection of threatening visual stimuli in primates. Our findings are unique in providing neuroscientific evidence in support of the Snake Detection Theory, which posits that the threat of snakes strongly influenced the evolution of the primate brain. This finding may have great impact on our understanding of the evolution of primates."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
8/10/17, 8:02 AM
#2

Det där har jag faktiskt funderat på tidigare, att så många människor är livrädda för ormar - och spindlar. Jag har tänkt att det var någon slags nedärvd "urrädsla", riktigt hur det skulle funka rent genetiskt har jag ingen aning om men det är intressant! Ser man till hundar så har rädslor stor genomslagskraft genetiskt eftersom det har ett överlevnadsvärde, vore inte konstigt om människor också nedärver rädslor även om vårt "avelsurval" numera sker på helt andra premisser.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
8/10/17, 8:16 AM
#3

#2 Det är intressant att fundera på…🙂 Hur stor roll "urrädslor" spelar egentligen…

Även om det är evolutionärt så tror jag nog att vi har en miljöpåverkan gällande människor också. Dvs att generationen före lär barnen att akta sig för ormar. 
Om barnen ser någon äldre bli livrädd för ormar/spindlar, är det lätt att de tar upp den rädslan.

.

Jag red en häst ett tag som inte var rädd för någonting, helt cool och hur fin som helst, men se vattenslangar! 😮 Kanske såg han en orm i gräset, en grön slingrig sak som kunde hoppa fram och bitas….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
8/10/17, 9:05 AM
#4

Men vad gäller om man inte är rädd för varken spindlar eller ormar, då? Jag tycker spindlar är helt okej och älskar allt som har med ormar (och andra reptiler) att göra. Hur funkar det i hjärnan rent evolutionsmässigt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
8/10/17, 9:20 AM
#5

#4 Inlärning där också, kanske? Att kunskap råder över instinkt och en eventuell rädsla släcks ut?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
8/11/17, 8:38 AM
#6

#5 Jag vet faktiskt inte. Jag växte upp med en mamma som var hysteriskt rädd för spindlar, och som definitivt inte gillade ormar. Jag minns bara att jag aldrig fattade grejen - ingen av dom här i Sverige är ju direkt farliga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Magi-cat
8/11/17, 9:03 AM
#7

#6 Kanske som tur är upprepar inte alla barn sina föräldrars rädslor utan utforskar eller t.o.m. omfamnar dem istället…

Jag träffade f.ö. tidigare i veckan en äldre kvinna som livligt berättade om att hon kvällen före hittat en spindel nära sängen just innan hon skulle gå och lägga sig och ägnade kvällen åt att jaga den stackars spindeln för TÄNK om den hade kommit upp i sängen på natten…

Jag försökte lite försiktigt med att "de är ju inte farliga…". Men den verkliga faran (eller frånvaron av den) spelade liksom ingen roll utan hon berättade att mamman varit hysteriskt rädd för spindlar och det satt tydligen kvar i henne också, efter så många år…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
8/12/17, 5:54 PM
#8

#7 Jag vet inte; min mamma var som barn väldigt förtjust i grodor och paddor, och lekte ofta med dom tills de vuxna sade till henne att det var äckligt. Då började hon hålla med, och tyckte sedan resten av sitt liv att de var äckliga.  🤦‍♂️

Jag växte ju upp med hennes spindelrädsla, men tog nog inte åt mig lika mycket av den som hon gjorde av de vuxna som fanns i hennes närhet när hon var barn. Jag tyckte alltid att alla sorters djur var fantastiska, och kunde sitta i timmar framför en linje med myror, en havspöl med en krabba i eller ett spindelnät - även om det fick henne att rysa. Tidigt tonårstrots?  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
5/22/18, 11:19 AM
#9

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: