Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 950 ggr
Magi-cat
2017-08-22 11:20

Förlust av luktsinnet, tidigt tecken på Alzheimers

Ett tidigt tecken på Alzheimers kan vara svårigheter att identifiera lukter.

Tidigare tester för Alzheimers har mest baserat sig på minnet. Det är problematiskt, eftersom sjukdomen kan ha börjat redan ett par decennier innan minnesproblemen gått så långt att man söker hjälp för dem.

I en studie, publicerad i Neurology, har forskare undersökt 300 försökspersoner med risk att utveckla Alzheimers eftersom deras föräldrar varit drabbade av sjukdomen. 

Forskarna fann att de som hade svårast att identifiera olika lukter (såsom tuggummi och bensin), hade mer biologiska markörer för Alzheimers än andra som hade lättare att känna igen lukter.

"“This is the first time that anyone has been able to show clearly that the loss of the ability to identify smells is correlated with biological markers indicating the advance of the disease,” said Marie-Elyse Lafaille-Magnan, first author of the study, in a statement."

Kopplingen mellan luktsinne och minne är i korthet att den olfaktoriska (=lukt) bulben och entorhinala Cortex (som har att göra med minne och benämning av lukter) är bland de första områdena som påverkas.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/if-you-have-trouble-identifying-smells-it-could-be-an-early-sign-of-alzheimers-disease/

Förhoppningen är att man med relativt enkla test som detta kan upptäcka Alzheimers mycket tidigare och sätta in bromsmediciner.

Men jag undrar: Eftersom det inte finns någon särskilt effektiv bromsmedicin, är det då så mycket hjälp man kan lova patienten? Om man sätter detta i relation till att den drabbade och dennes anhöriga måste gå och oroa sig några år tidigare?

Det är förstås bra med ett tidigt och enkelt test, ifall man redan undrar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2018-10-09 16:48
#2

Ja, personligen skulle jag vilja veta om jag låg i riskzonen. Jag har läst en del om olika kostråd som sägs kunna hjälpa, och visade det sig att jag kanske är drabbad skulle jag definitivt följa de kostråden ännu mer noga än jag gör idag.

Jag nämner tre av livsmedlen här nedanför. Det kan inte skada någon, eftersom de är nyttiga för oss oavsett om de verkligen hjälper eller inte när det gäller Alzheimers. Den som inte är intresserad kan blunda när den läser nästa rad 😉

Koriander, vilda blåbär och spirulina.

Pyttelite
2018-10-09 18:37
#3

Så här står det under diskussionskapitlet i rapporten till det finns flera osäkra faktorer samlade under cofounding så rapporten är just en vetenskaplig rapport som vars innehåll behöver bearbetas ytterligare för att utgöra "sanningen".

While impaired OI may in fact help identify persons who could for various reasons eventually have cognitive impairment, we strongly urge that our present cross-sectional results not be regarded as rationale for clinical use of olfactory testing as an AD diagnostic

We suggest, however, that OI may serve for research purposes as a simple and inexpensive indicator of evolving AD pathology. Indeed, we are exploring its use as a biomarker in clinical trials among asymptomatic persons at risk of later dementia symptoms. In this and other ways, OI may add valuably to the measures available for AD prevention research.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-09 18:51
#4

#2 Det är klart att man alltid kan försöka. Att använda nyttiga livsmedel låter förstås angenämt. Och gott. 🙂

(Fast själv vet jag inte om jag skulle vilja veta…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-09 18:55
#5

Vilda blåbär är suuuupergott 😛Koriander, det slinker ner det med. Spirulina har jag lite svårare för men det finns tack och lov i tablettform.

Magi-cat
2018-10-09 18:56
#6

Spirulina känner jag mig inte heller så trakterad av. Jag tror jag hellre fördubblar dosen blåbär och koriander. 🤓
Visst sa du choklad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-10-09 19:00
#7

Ja, sa jag inte choklad? Det måste jag ha missat. Så tokigt.

Magi-cat
2018-10-09 19:00
#8

Tänkte väl det! 🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-09 19:07
#9

Förlåt, det måste ha varit en rejäl chock! Hemskt ledsen. Bäst vi tar lite mer choklad för att lugna våra upprörda Nerver - och rusande hjärnor!

Magi-cat
2018-10-09 19:14
#10

Du har så rätt! 🌺Dubbel dos för säkerhets skull, ty du skall icke slarva med chokladen!🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-10-09 19:46
#11

Ja, det är säkrast. Den där glömskan var lite oroväckande … 🥶

Upp till toppen
Annons: