Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Embryologi; Den unga hjärnan

Långsamma smekningar bra för spädbarns hjärnor

2017-08-23 08:07 #0 av: Magi-cat

Att beröring är livsviktigt och att långsamma smekningar är bra för spädbarn samt att de allra flesta människor gör "rätt", har man vetat länge.
Med ny hjärnavbildningsteknik har man nu också kunnat visa att blodtillförseln till spädbarnens hjärnor förbättras vid långsamma smekningar.

I testet fick 16 bebisar, ca 8 veckor gamla,  ligga i mammans famn. Man fann att långsamma smekningar, ca tre cm per sekund, aktiverar blodtillförseln i hjärnan mer än vad snabba smekningar gör.

De flesta använder också just det hastighetsintervallet vid smekningar. (Kanske förstår man instinktivt att det uppfattas som lugnande.)

Metoden och utrustningen använder nära-infrarött ljus för att mäta blodflödet.

Studien gjordes av ett forskarteam i Åbo med kolleger från bl.a. Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-hjarnforskning-visar-nyfoddas-formaga-att-uppleva-smekningar

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2017-08-23 11:51 #1 av: [NeferNefer]

Bra att veta, nästa gång jag får den stora glädjen att träffa ett spädbarn Hjärta

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-08-24 07:58 #2 av: Maria

Jag har ju ett 4 veckor gammalt barnbarn och det sitter nog i generna det där med att smeka långsamt. 

Precis så gjorde jag när han sist låg i mitt knä.Glad

/Maria

Anmäl
2017-08-24 08:03 #3 av: Magi-cat

#2 Det tror jag säkert! Glad Härligt med barnbarn! Hjärta

Anmäl
2017-08-24 08:08 #4 av: Maria

#3 Jag det är första barnbarnet och vi har ju bara en son så jag är saligSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-08-24 08:13 #5 av: Magi-cat

#4 Förstår det! Bara njut! GladHjärta

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.