Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 2898 ggr
Magi-cat
2017-10-06 17:03

Cirkadianska rytmen

(Till vårt lexikon 😎)

Cirkadianska rytmen (latinets "cirka dies" = ungefär en dag) är en dygnsrytm hos levande organismer. Den är inbyggd och regelbundet cyklisk med en periodlängd på ungefär ett dygn.

Den cirkadianska rytmen (eller cirkadiska klockan) är en  inre biokemisk regleraren av dygnsrytmen. Denna styr med hjälp av hormoner och anpassar individen till dygnets olika förutsättningar.

Den cirkadiska rytmen gör att vi som är daglevande vaknar i gryningen och blir trötta av brist på ljus. Nattlevande varelser reagerar tvärtom. 

Hos oss människor är det dygnsrytmskärnan i hypotalamus som reagerar på fotoreceptorer i ögat (=retinala ganglieceller) och reglerar utsöndringen av  hormoner.

Ljuset påverkar nivåerna av t.ex. Kortisol, prolaktin, tillväxthormon och, kanske mest känt, Melatonin.

En del växter kan producera mer pigment på morgonen för att skydda sig mot solen.

Människor kan uppvisa individuella skillnader i dygnsrytm. Vissa är morgonpigga och kvällströtta, medan andra är pigga på kvällen och morgontrötta. En vanlig förklaring av skillnaderna är att en del människor har en periodicitet som är längre än 24 timmar och således tenderar att förskjuta dygnet.

källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkadisk_klocka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dygnsrytm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-11-27 18:44
#2

"Årets nobelpris i fysiologi eller medicin kommer ju att delas ut för studier av den biologiska klockan, eller mera vetenskapligt uttryckt, den cirkadianska (bättre benämning än cirkadiska) rytmen."

http://fof.se/blogg/den-biologiska-klockan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-10-02 12:33
#5


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MariasKeramik
2019-02-09 16:43
#6

Michael  Young som fick Nobelpriset  fick det också för sin upptäckt att man kan ha en genetiskt förskjuten dygnsrytm.  Det kallas DSPS, Delayed Sleep Phase Syndrome,  eller ASPS, Advanced Sleep Phase Syndrome, beroende på om ens dygnsrytm är förskjuten framåt eller bakåt.

Har man DSPS somnar man sällan före kl 03 på natten, och har alltså väldigt svårt att vakna vid normal gå-till-skolan-eller-jobbet-tid. Om man får sova i fred så sover man en normal sömn i normalt antal timmar, äter frukost ungefär vid 12 när man vaknar, middag framåt kvällen och kvällsmat innan man lägger sej vid 3-tiden på natten.  (Naturligtvis med variation för hur mycket sömn man behöver och vilka matvanor man har…) Även hunger och aptit är alltså förskjuten.   Det typiska för DSPS är att hur lite man än sovit natten/nätterna/ åren innan, så blir man ändå inte trött på kvällen.  Ofta blir man piggare och vaknare ju senare det blir, och har inte en chans att somna när man "borde". Det blir alltså ett liv med väldigt lite sömn. Många klara inte av skolan, och blir sjuka på olika sätt, om man inte hittar ett sätt att anpassa sin tillvaro. Nattarbete tex, om man klarat sej så långt som genom skolgången… 

ASPS är motsatsen. Då vaknar man vid kl 03 på morgonen, klarvaken och oförmögen att sova längre, även om man lagt sej sent och bara sovit några få timmar.  Man behöver gå och lägga sej väldigt tidigt på kvällen för att få en rimlig mängd sömn, och det kan bli ett socialt problem att aldrig kunna delta i något som händer efter (tex) kl 18 på kvällen för att man måste sova då.

Jag vet mest om DSPS eftersom jag har det. Här är en länk till läkartidningen som handlar om det; http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=4041

Med vänlig hälsning Maria Thulin

Annons:
Sindri
2019-02-22 09:23
#7

Även om jag är nattmäniska så har jag nog inte DSPS. Det verkar snarare som om jag har 25- eller 26-timmarsdygn i kroppen.

Det blir ofta senare och senare på kvällarna, kan somna så sent som 3 ibland, det har ofta att göra med att jag är väldigt produktiv och fylld av inspiration. Men sedan kommer ofta en kväll när jag däckar redan vid 10 eller t.o.m 9. Trots att forskarna  säger att man inte kan ta igen sömn så gör jag det med en riktigt lång natt. Sedan börjar det om igen med längre och längre dygn.

Tack och lov är jag så gott som pensionär nu så det funkar bra, men det har varit många jobbiga år. Praktiskt taget sov mig igenom gymnasiet…..

MariasKeramik
2019-02-24 13:40
#8

Hej Sindri!

Du har nog rätt i att det inte är just DSPS du har. Det låter inte så regelbundet förskjutet som DSPS är, och det finns ju många olika sorters sömnstörningar. Jag är inte forskare, men nog säger de väl att man kan sova ikapp? Man får både fler timmar och djupare djupsömn, om man sovit för lite natten/nätterna innan. Men det kräver ju att man får sova ifred, och inte måste upp till skola/jobb.

Med vänlig hälsning Maria

Sindri
2019-02-24 22:03
#9

Jag tänker inte på det som en sömnstörning. Det är mer som att jag har en dygnsrytm på 25-26 timmar. 

Forskarna hävdar envist att man inte kan sova ikapp, men jag är nog inte den enda som anser att det går att göra det.

MariasKeramik
2019-02-28 14:00
#10

Ett för långt dygn har också ett namn. Det inte så smidiga eller korta : "Non-24-hour sleep–wake disorder".  Drabbar oftast blinda personer, som inte får hjälp av dagsljuset att hålla dygnsrytmen rätt, men kan också drabba seende.  Lång artikel, på engelska finns på tex Wikipedia om nån vill läsa mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Non-24-hour_sleep%E2%80%93wake_disorder

Med vänlig hälsning Maria

Sindri
2019-02-28 16:50
#11

Tack - intressant. Tack och lov har jag inte drabbats av några riktigt svåra "biverkningar". Det var alltid jobbigt att gå upp tidigt och jag fick mer och mer problem med att somna.
Har haft sådan tur att jag kunnat jobba hemifrån sedan drygt 30 år och då kan man bestämma en del tider själv.
Men en slående grej är att när barnen blev större och jag inte behövde gå upp för att packa ihop dem till skolan, utan kunde slippa väckarklocka så började jag sova bättre PLUS att jag gick ner i vikt. Bara sådär. Säger något om vårt samhälle!

Upp till toppen
Annons: