Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1962 ggr
Magi-cat
2017-10-10 21:30

Nobelpriset till vår fantastiska inre klocka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nobelpriset i medicin/fysiologi 2017 går till  Jeffrey C Hall, Michael Rosbash och Michael W Young för deras forskning inom området kronobiologi, närmare bestämt om den Cirkadianska rytmen eller vår fantastiska inre klocka.

Det handlar alltså om den mekanism som styr människors och andra djurs inre klocka. Principerna för denna mekanism är densamma i alla flercelliga organismer. 

Den inre klockan reglerar inte "bara" sömncykeln, utan påverkar även funktioner som blodtryck, hormonnivåer och kroppstemperatur.

Krånglar klockan kan man drabbas av bl.a. sömnproblem, depression, kognitiv dysfunktion och en del neurologiska sjukdomar. 

Människor har alltid varit observanta på naturens växlingar och solens upp- och nedgång. Men att det inte bara är själva solljuset som styr t.ex. växternas impuls att öppna och sluta sina blad, utan att det finns en inre mekanism som gör det upptäcktes 1729 av den franske astronomen Jean Jacques d’Ortous de Mairan. 

När han höll en mimosaväxt i ett mörkt rum noterade han att den fortsatte att öppna och sluta sina blad, trots att solen endast lyste med sin frånvaro. 

Den biologiska klockans inverkan på människor studerades på 1960-talet av Michel Siffre, geolog och grottforskare som isolerade sig från omvärlden i en glaciärgrotta under flera månader. 
Trots att han led svårt av bristen på stimuli och desorientering (och blev halvt vansinnig enligt egen utsago), kunde han hyfsat behålla dygnsrytmen på runt ett dygn om 24,5 timmar. 

De nu prisade forskarna har visat vilka molekylära mekanismer som styr den Cirkadianska rytmen och har lyckats "»lyfta på locket till cellernas inre klocka«".
De lyckades bl.a. med konststycket att isolera den gen som styr bananflugans dygnsrytm.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/02/var-fantastiska-inre-klocka

http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/10/1130-Nobelpriset-i-fysiologi-eller-medicin-tilkannages/

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-10-11 18:36
#1

Fascinerande!! 👍

Tarotstollan
2017-10-12 00:53
#2

Spännande!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2017-12-04 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Årets Nobelpristagare Michael Michael Rosbach låter kroppens inre klocka bestämma när han ska äta. Det är naturligt för kroppen att leva efter perioder med fasta och intag av näring, inte att småäta mest hela tiden.

Det sliter på oss att äta när kroppen inte är redo.

"Två grupper av möss fick en dygnsportion på exakt lika många kalorier. Den grupp som fick äta när de ville under ett dygn gick upp mycket mer i vikt än möss som bara fick äta under sin normala ät-tid, som för möss är på natten.

Mössen fick alltså i sig lika många kalorier per dygn, men ändå var det bara mössen som fick äta när de ville som gick upp i vikt.

När samma försök gjordes på bananflugor visade sig att de bananflugor som bara fick äta under en begränsad tidsperiod levde längre än de som fick äta när de ville."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobeldiet-medicinpristagare?cmpid=del%3Afb%3A20171203%3Anobeldiet-medicinpristagare%3Anyh%3Alp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-02-19 19:42
#5

Även flygmyror styrs av den Cirkadianska rytmen.

"Men de har också en inbyggd, cirkadisk klocka, som gör att för en viss myrart finns en speciell tid på dygnet som är lämplig. För trädgårdsmyran, som det är troligt att Inger såg, är 16.30 en bra tid.

Dessutom kommunicerar myrorna med varandra med feromoner och genom ljud som de framkallar när bakkropp och mellankropp gnids mot varandra."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6888577


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-26 16:13
#6

Med tanke på tidsomställningen … ⏰


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: