Annons:
Etikettövrigt
Läst 680 ggr
Magi-cat
10/12/17, 12:42 PM

Chip i hjärnan?

Hur mycket elektronik vill du ha under huden? Hur många chip i hjärnan och antenner på huvudet och vad ska de kontrollera?

Det här är inte sci-fi (längre), utan det är dags att ställa sig en del frågor.

En subkultur växer fram, där människor kallar sig cyborgs och gärna experimenterar med inopererade enheter.

En person i artikeln är enligt uppgift färgblind och har låtit operera in en antenn på huvudet. Den står i kontakt med ett datachip i hjärnan som tar emot de ljusfrekvenser antennen skickar.
Det verkar fungera, för nu kan personen även "se" ultraviolett och infrarött och låter ganska lyrisk i sin beskrivning över hur han på så sätt kommer närmare naturen.

En entusiastisk kroppshackargrupp kallad Grindhouse Wetware experimenterar med kroppstekniken.

Hittills har det varit vissa problem med att få de önskade implantaten inopererade, eftersom det krävs läkarlegitimation för att utföra ingreppen.

 Nu växer tydligen kraven för cyborgers rättigheter.

"– Vi vill hjälpa människor att hitta en läkare som kan tänka sig att göra den här typen av ingrepp, säger Neil Harbisson."

Det finns också en rörelse kallad transhumanism med teknik som löser våra problem på programmet.

Men var går egentligen den etiska gränsen och är det inopererad teknik som ska lösa problemen? Eller ställer det till nya problem?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/de-kallar-sig-cyborger

Vad säger ni? Framtiden, eller…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tant Grön
10/12/17, 1:53 PM
#1

Skulle kunna tänka mig det om jag varit, blind, döv eller förlamad och ett implantat kunde fixa det. Annars inte.

Loris M
10/13/17, 8:35 AM
#2

Det saknas en mera nyanserad bild av vad tekniken gör med oss, både inom forskningen och i samhället i stort. Oftast är det så att man är antigen helt lyrisk när man pratar om teknikens framsteg (som man gör inom transhumanismen) eller också är man helt negativt inställd och tror att  all teknik är av ondo och kommer att förgöra oss. 

Etiska aspekter och överhuvudtaget en diskussion om vad det innebär när en maskin ersätter en människa eller när en del av människan blir till en maskin, skulle jag vilja att det diskuterades mer.

Magi-cat
10/15/17, 3:14 PM
#3

När det gäller att hjälpa människor som är förlamade eller på annat sätt möter svåra hinder i vardagen pga funktionsnedsättningar tror jag de allra flesta av oss välkomnar teknik som är noga utprovad och verkligen hjälper till ett bättre liv.

Men när det mer gäller att testa gränser, leka och vara först med så mycket inopererad teknik som möjligt? 

Det brådskar med den etiska diskussionen, när nu subkulturerna som gärna kallar sig cyborger och kroppshackargrupper växer fram!

Implantat via tatueringssalongen? Det låter inget vidare.

"– Är det verkligen det här som är framtiden, att ha en maskin i huvudet som gör att jag räknar snabbare? Om man tittar på våra misslyckade utbildningssystem så visar de att vi inte har klarat av att utnyttja hjärnans fulla potential. Det kanske är det vi ska oroa oss för innan vi börjar operera in teknik i hjärnan, säger Paul Verschure, psykolog och robotforskare. "

Var går gränsen? Och vad gör att vi blir lyckligare?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10/15/17, 4:34 PM
#4

#3 Ja, var går gränsen? Jag var på en föreläsning nyligen där de presenterade ny teknik och olika verktyg som hjälper barn med diverse funktionsnedsättningar. Föreläsaren visade en studie där forskare från Israel håller på att utveckla en metod att med hjälp av 3D och visuell teknik kunna uppleva saker genom att projiceras till olika platser. Ex. att barn som sitter i rullstol kan genom ett datorprogram skapa en kopia av sig själv som kan besöka diverse platser och kan resa både i tid och rum. Då skulle de kunna gå på gator i Grekland t.ex. och dessutom uppleva hur det känns att gå eller klättra i ett berg eller vad som helst. På ett sätt är det ju bra. Men som föreläsaren sa, det här kan leda till många andra användningsområden. Om det är möjligt att framkalla vinken känsla som helst så skulle det även vara möjligt att ex. utsätta en våldtäktsman eller mördare för samma känslor som deras offer kände. Det kanske är framtidens straff istället för att sitta i fängelse? Skulle det vara bra? Jag vet verkligen inte.

Upp till toppen
Annons: