Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter

Världens kortaste IQ-test?

2017-10-15 08:05 #0 av: Magi-cat

Det har kallats världens kortaste IQ-test, med bara tre frågor. (artikeln och frågorna är på engelska)

Klarar du det? Cool Det kan vara svårare än det först verkar...

(Scrolla inte ner i länken förrän du är klar.)

http://www.iflscience.com/brain/prove-your-smarts-with-the-worlds-shortest-iq-test/

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2017-10-15 08:15 #1 av: morten.dynamite

Oj Förskräckt rätt på alla tre frågorna.

Anmäl
2017-10-15 08:16 #2 av: Magi-cat

#1 PokalGlad

Anmäl
2017-10-15 08:22 #3 av: kissidor

rätt intressant faktiskt hur ens allra första impuls mycket riktigt faktiskt var det felaktiga svaret på alla tre frågorna - samtidigt som man i samma ögonblick visste att det var fel och tog fram det rätta svaret, som ju inte heller var svårt Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2017-10-15 08:26 #4 av: Magi-cat

#3 Bra! Tummen upp  En del av konsten är nog att ha tålamod. Glad 

(Och gärna lite erfarenhet av liknande tester. De brukar vara luriga.)

Anmäl
2017-10-15 08:38 #5 av: Niklas

:-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2017-10-15 08:45 #6 av: Magi-cat

Roligt att läsa kommentarerna också. En del anser att det var för lätt. Eller att det inte är något IQ-test (fast Trump borde ta det) eller att det är fel utformat eller testar fel saker. En del är ganska sura. (Kanske svarade de fel...Skrattar)

Anmäl
2017-10-15 08:55 #7 av: _Fisken

Lätt att bli förbannad på sig själv. Testet visar en stor brist: att dra för snabba slutsatser utan att tänka.  (Jag missade sista...asch va arg jag blev)

Anmäl
2017-10-15 08:59 #8 av: Magi-cat

#7 Ta det inte så, det är så typiskt att ha lite för bråttom. Glad

Anmäl
2017-10-17 21:04 #9 av: [NeferNefer]

Alla rätt Skrattar(Alla tre ... Nåja). Men det är sant, hjärnan ville gärna skena iväg och räkna.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-10-18 09:01 #10 av: Emo

Alla rätt. Letade efter vad som kunde vara klurigt, men hittade inte det.
Kanske berodde mina snabba rätta svar på att jag kände igen frågorna från massor av frågesportsfrågor. Jag har alltid gillat kluringar.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2017-10-18 09:38 #11 av: JonasDuregard

Kanske skulle behövas någon slags tidsgräns. Hade man haft 5 sekunder på sig hade nog väldigt många svarat fel. Som det antyds i artikeln är det kanske främst ett test på tålamod, en uppenbar sak är ju ifall man tar sig tid att kontrollräkna prissumman i uppgift 1 efter att man bestämt sig för ett pris. 

Det kan nog också vara skillnad på hur frågorna presenteras. Hade man sagt "här är tre enkla matteproblem" hade folk kanske inte svarat rätt lika ofta. 

#10 "Letade efter vad som kunde vara klurigt, men hittade inte det."

Verkligen? OK, den första frågan beror på att man lätt tänker att man ska subtrahera prisskillnaden från totalpriset (1.10 - 1 = 0.10).  I den andra frågan tänker man lätt att när två av tre värden skalats upp i samma proportion så ska det tredje också skalas upp proportionellt (och därför tänker man att svaret blir 100). Den tredje handlar också om att man spontant tänker att det finns en direkt proportionalitet mellan tid och andel av sjön som är täckt, och även om man inser att tillväxten innebär en dubblering av ytan tills imorgon så är det inte alla som omedelbart spårar det baklänges till att ytan var hälften så stor igår. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2017-10-18 10:01 #12 av: Maria

Jag gick på det som Jonas beskriver om sjön. Missade baklängestänket.

/Maria

Anmäl
2017-10-18 10:04 #13 av: Emo

#11 citat från TS "Det kan vara svårare än det först verkar..."
Det fick mig att leta efter svårigheter (för mig).

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2017-10-18 10:14 #14 av: JonasDuregard

Ett litet sidospår om den sista uppgiften: Om vi antar att varje näckrosblad upptar en blygsam yta av en kvadratdecimeter och att vi börjar med ett enda sådant näckrosblad så skulle sjön behöva vara större än någon sjö på jorden. Lite större än medelhavet totalt sett. 

Om sjön vore helt cirkulär och det ursprungliga näckrosbladet låg precis i mitten och det växte utåt mot sjöns strand skulle vi på den 48:e dagen se en skräckinjagande flodvåg av näckrosor växa fram mot stranden i en hastighet av minst 30 km/h.  

Under den sista sekunden av denna näckrosexplosion skulle det växa fram två miljarder näckrosor Förskräckt

Anmäl
2017-10-18 10:29 #15 av: Niklas

#14: Där har du ett filmmanus. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2017-10-18 10:45 #16 av: JonasDuregard

#15 Skrattar

Samuel L. Jackson in "Lilypads on a Lake"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.