Annons:
Etiketterintelligenssavantsyndromextraordinära-färdigheter
Läst 2078 ggr
Magi-cat
10/15/17, 8:05 AM

Världens kortaste IQ-test?

Det har kallats världens kortaste IQ-test, med bara tre frågor. (artikeln och frågorna är på engelska)

Klarar du det? 😎 Det kan vara svårare än det först verkar…

(Scrolla inte ner i länken förrän du är klar.)

http://www.iflscience.com/brain/prove-your-smarts-with-the-worlds-shortest-iq-test/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
morten.dynamite
10/15/17, 8:15 AM
#1

Oj 😮 rätt på alla tre frågorna.

Magi-cat
10/15/17, 8:16 AM
#2

#1 🏆🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kissidor
10/15/17, 8:22 AM
#3

rätt intressant faktiskt hur ens allra första impuls mycket riktigt faktiskt var det felaktiga svaret på alla tre frågorna - samtidigt som man i samma ögonblick visste att det var fel och tog fram det rätta svaret, som ju inte heller var svårt 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Magi-cat
10/15/17, 8:26 AM
#4

#3 Bra! 👍  En del av konsten är nog att ha tålamod. 🙂 

(Och gärna lite erfarenhet av liknande tester. De brukar vara luriga.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/15/17, 8:38 AM
#5

:-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/15/17, 8:45 AM
#6

Roligt att läsa kommentarerna också. En del anser att det var för lätt. Eller att det inte är något IQ-test (fast Trump borde ta det) eller att det är fel utformat eller testar fel saker. En del är ganska sura. (Kanske svarade de fel…😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
10/15/17, 8:55 AM
#7

Lätt att bli förbannad på sig själv. Testet visar en stor brist: att dra för snabba slutsatser utan att tänka.  (Jag missade sista…asch va arg jag blev)

Magi-cat
10/15/17, 8:59 AM
#8

#7 Ta det inte så, det är så typiskt att ha lite för bråttom. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/17/17, 9:04 PM
#9

Alla rätt 😃(Alla tre … Nåja). Men det är sant, hjärnan ville gärna skena iväg och räkna.

Emo
10/18/17, 9:01 AM
#10

Alla rätt. Letade efter vad som kunde vara klurigt, men hittade inte det.
Kanske berodde mina snabba rätta svar på att jag kände igen frågorna från massor av frågesportsfrågor. Jag har alltid gillat kluringar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JonasDuregard
10/18/17, 9:38 AM
#11

Kanske skulle behövas någon slags tidsgräns. Hade man haft 5 sekunder på sig hade nog väldigt många svarat fel. Som det antyds i artikeln är det kanske främst ett test på tålamod, en uppenbar sak är ju ifall man tar sig tid att kontrollräkna prissumman i uppgift 1 efter att man bestämt sig för ett pris. 

Det kan nog också vara skillnad på hur frågorna presenteras. Hade man sagt "här är tre enkla matteproblem" hade folk kanske inte svarat rätt lika ofta. 

#10 "Letade efter vad som kunde vara klurigt, men hittade inte det."

Verkligen? OK, den första frågan beror på att man lätt tänker att man ska subtrahera prisskillnaden från totalpriset (1.10 - 1 = 0.10).  I den andra frågan tänker man lätt att när två av tre värden skalats upp i samma proportion så ska det tredje också skalas upp proportionellt (och därför tänker man att svaret blir 100). Den tredje handlar också om att man spontant tänker att det finns en direkt proportionalitet mellan tid och andel av sjön som är täckt, och även om man inser att tillväxten innebär en dubblering av ytan tills imorgon så är det inte alla som omedelbart spårar det baklänges till att ytan var hälften så stor igår.

Maria
10/18/17, 10:01 AM
#12

Jag gick på det som Jonas beskriver om sjön. Missade baklängestänket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emo
10/18/17, 10:04 AM
#13

#11 citat från TS "Det kan vara svårare än det först verkar…"
Det fick mig att leta efter svårigheter (för mig).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
JonasDuregard
10/18/17, 10:14 AM
#14

Ett litet sidospår om den sista uppgiften: Om vi antar att varje näckrosblad upptar en blygsam yta av en kvadratdecimeter och att vi börjar med ett enda sådant näckrosblad så skulle sjön behöva vara större än någon sjö på jorden. Lite större än medelhavet totalt sett. 

Om sjön vore helt cirkulär och det ursprungliga näckrosbladet låg precis i mitten och det växte utåt mot sjöns strand skulle vi på den 48:e dagen se en skräckinjagande flodvåg av näckrosor växa fram mot stranden i en hastighet av minst 30 km/h.  

Under den sista sekunden av denna näckrosexplosion skulle det växa fram två miljarder näckrosor 😮.

Niklas
10/18/17, 10:29 AM
#15

#14: Där har du ett filmmanus. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JonasDuregard
10/18/17, 10:45 AM
#16

#15 😃

Samuel L. Jackson in "Lilypads on a Lake"

Niklas
10/18/17, 11:58 AM
#17

:-D


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: