Annons:
Etikettinlärning
Läst 2145 ggr
Magi-cat
2017-10-18 08:48

Orsak till dyslexi upptäckt?

Kort notis, men det kommer säkert mer vartefter.

Franska forskare har upptäckt vad som kan vara en orsak till Dyslexi.

Orsaken antas vara en avvikelse i ögats ljusreceptorer.

Hos en person som inte har Dyslexi är ljusreceptorerna asymmetriskt placerade vilket möjliggör för hjärnan att göra sig en enhetlig bild av de signaler ögonen sänder.

Hos personer med Dyslexi är ljusreceptorerna istället symmetriskt placerade i båda ögonen, vilket medför att det bildas störande spegelbilder av texten i hjärnan.

Kan man med denna kunskap avhjälpa Dyslexi?

"Forskarna testade om det var möjligt att korrigera bilden hos dyslektiker med en extremt snabbt blinkande ledlampa. De som deltog i testgruppen upplevde att det var lättare att läsa i försöket med lampan."

"Forskarna Guy Ropars och Albert le Floch vid universitet i Rennes har publicerat sin forskning i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the Royal Society B."

https://www.hbl.fi/artikel/forskare-kan-ha-funnit-orsaken-till-dyslexi/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Gronstedt
2017-10-18 09:06
#1

Tror du har missat ett "a" någonstans …

"Hos en person som inte har Dyslexi är ljusreceptorerna symmetriskt placerade vilket möjliggör för hjärnan att göra sig en enhetlig bild av de signaler ögonen sänder.

Hos personer med Dyslexi är ljusreceptorerna istället symmetriskt placerade, vilket medför att det bildas störande spegelbilder av texten i hjärnan."

JonasDuregard
2017-10-18 09:11
#2

Intressant. Jag kommer omedelbart på en massa följdfrågor. 

Finns det inga blinda dyslektiker? (Jo, det påstås finnas, så hur kan det i så fall vara kopplat till synen?)

Jag förstår hur synen kan leda till lässvårigheter, men hur är det med skrivsvårigheter då?  Gör Dyslexi det svårare att bokstavera ord muntligt till exempel? Om det gör det är det ju svårare att förklara det med ett synfel, även om vår syn nog kan påverka hur vi tänker oss ord.

Magi-cat
2017-10-18 09:16
#3

#1 Nu är ett A placerat. 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-10-18 09:19
#4

Samma nyhet i SvD:

https://www.svd.se/franska-forskare-kan-ha-hittat-orsaken-till-dyslexi

Det kan säkert ligga mycket i det där med "spegelbilder". Många har svårt att skilja just "b" och "d".

Väldigt intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2017-10-18 09:19
#5

Forskarna verkar mena att det orsakas av feltolkningar av kombinerade synintryck från höger och vänster öga. I så fall borde det väl "botas" av att man håller för ena ögat när man läser?

#1 Det är det första som är fel vad jag förstår, icke-dyslektiker har asymmetriskt arrangerade receptorer.

Magi-cat
2017-10-19 08:26
#6

Lite mer om denna remarkabla upptäckt:

"This allows complex, multi-angle light sources to be absorbed differently through each eye. After “weighing up” which is likely to be more accurate, the brain then chooses the image from one eye – and in the long term, this leads to the development of a “dominant” eye that the brain relies on more heavily.

Dyslexic people appear to have symmetric arrangements, though, with both eyes containing the exact same layout of cone cells. This leads to identical absorption patterns, which the brain sees as “mirror” images."

Varför bara en del har detta symmetriska arrangemang av ljusreceptorceller vet man inte, men generna spelar här en roll.

När man nu känner till en faktor som kan orsaka Dyslexi kan man också finna vägar för att avhjälpa det. T.ex. nämner man här det osynliga flashande ljuset från en LED-lampa, som släcker ut den ena spegelbilden så det blir lättare att se t.ex. "b" och "d" i sin rätta form.

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/scientists-found-out-causes-dyslexia/

Oerhört intressant, och vi lär få läsa mer om detta när forskningen framskrider.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-10-19 08:34
#7

Väldigt intressant!

Vi betraktar Dyslexi som avvikelse och att kunna läsa bokstäver "som de ser ut" som rätt. Men om det varit tvärtom, att asymmetrin vore det vanliga så hade den skrivna texten också sett annorlunda ut…

Om den här forskningen kan ge verktyg för att hjälpa barn som kämpar med Dyslexi är det guld värt!

När i evolutionen grundlades denna formation av ljusreceptorer? Och hur ser det ut i djurens ögon?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-10-19 10:28
#8

Visst är det intressant men jag tror att det behövs mer forskning för att kunna bekräfta forskarnas slutsatser. Det står inte någonstans i de artiklarna hur stor studien är, hur den utförts o.s.v. så jag har letat och hittade lite mer info om det för den som vill läsa vidare: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/284/1865/20171380

Jag är nog lite lagom optimistiskt när det gäller deras resultat. Dyslexi handlar inte enbart om att "bokstäver hoppar" som de med Dyslexi ofta uttrycker det, utan också om språkligt minne (att kunna lagra språkljud och plocka fram det snabbt) vilket mer handlar om hur hjärnan processar information i det här fallet det skrivna eller språkljud, än om hur vi ser. Dyslektiker har främst problem med avkodning och för de som inte har Dyslexi sker det automatiskt, men de som har Dyslexi har en fördröjd avkodning. Det tar mycket längre tid att kunna koppla specifika ljud till det skrivna. Så egentligen handlar det minst lika mycket (kanske mer?) om hjärnan och örat som ögat. 

Att det fortfarande är svårt att veta vad som orsakar Dyslexi, beror ju också på att den ofta förekommer i kombination med andra diagnoser, som dyskalkyli eller ADHD, och då blir det svårt att veta vad som är vad. Vissa former av läs- och skrivsvårigheter är medfödda och ärftliga och andra kan exempelvis orsakas av hörselnedsättning. 

Jag tycker så klart att det skulle vara superbra om de här forskarna hittat orsakerna för Dyslexi och vet hur man kan behandla den men Dyslexi kan som sagt yttra sig på många olika sätt. En del har jättestora problem med att stava men läser skapligt. För andra är det tvärtom. Jag tror att denna studie i bästa fall kan leda till en diskussion om vilka olika former av Dyslexi som finns och att reda ut vad som är vad, för att i nästa steg kunna titta på orsaker för var och en av dem och hitta sätt att behandla dem.

Magi-cat
2017-10-19 11:15
#9

#8 Jag hoppades du skulle hoppa in. 🙂🌺 Tack för att du reder ut det lite.

Visst handlar det om hjärnan. Det är också hjärnan som tyder signalerna från ögat. Det är intressant att vi här ser exempel på hur olikheter i sinnesorganen kan göra skillnad i hur hjärnan tolkar signaler.

Vi får väl se vad vidare forskning leder till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2017-10-19 17:12
#10

Jag är också tveksam. 

Jag har både ADHD och en lindrig form av Dyslexi, precis som min pappa och farfar. Både min pappa och jag har arbetat bort den för att vi alltid läst mycket. Jag har haft problem med P och B, som det står i artikeln om. Jag kan skriva ball när jag menar pall. Mycket sällsynt nu för tiden. Jag har även haft problem med K och G.

Så problemet är inte bara när man läser - för där har jag inga problem - utan också när man skriver!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: