Annons:
Etikettnervsystemet
Läst 2768 ggr
Aleya
11/1/17, 8:58 PM

Hypertymesi

Hypertymesi är en sak jag misstänker att jag själv har(en skämtsam teori från mig själv när jag läste om detta på expressen). Jag började minnas saker från det jag var tre. Och jag kan minnas dagar och händelser sedan dess. Inte nu exakt datum förutom om det var någon som fyllde år då. Det är alltid mig man frågar om man glömt att något skett. Man kan säga att Hypertymesi är folk som inte glömmer saker. Om någon inte kom ihåg vad dom åt igår kan någon med Hypertymesi minnas nått som hände för 20 år sedan. Så "misstänker" du att du är en med Hypertymesi eller närmare kanske "senil"? :) (Hittade ingen bra artikel om detta på svenska. Så det uteblir)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Magi-cat
11/1/17, 9:01 PM
#1

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertymesi

Har för mig att Oliver Sacks skrivit om fenomenet.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
11/1/17, 9:06 PM
#2

#1 intressant. Själv är jag så knäpp så jag kan delge en bok flera år efteråt. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
11/1/17, 9:18 PM
#3

Lyckliga du. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/1/17, 9:20 PM
#4

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
11/1/17, 9:21 PM
#5

#3 Tja. .. känns som att jag har lite väl mycket skräp i hjärnkontoret som skulle behöva rensas. För vissa minnen har för hårda känslor inblandade i själva minnet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
11/1/17, 9:22 PM
#6

#5 Förstår att det kan vara så, ibland. 🌺❤️

Men väldigt intressant. ☀️ (Och för en normalglömsk virrpanna lite avundsvärt. 🤪)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
11/1/17, 9:52 PM
#7

#5 ja det är lite konstigt att man kan minnas så pass mycket. Och knappt har glömt nått sedan man var liten. Om än vissa saker är mindre trevliga att minnas. Men vissa saker kan jag skratta åt än idag för att dom var just så tokiga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
11/11/17, 7:56 PM
#8

Hahahaha jag måste berätta något kul. Igår så häpnade jag chefen när jag kom ihåg en sak som hände 2015. 😂 Inklusive datum och typ tid. Jag tror jag har för få saker att hålla i huvudet. Om någon frågar så kan jag minnas ungefär vilken dag eller månad något skedde. Så jag är som ett gående uppslagsverk ibland.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
11/11/17, 8:15 PM
#9

#8 Fantastiskt! 

Är det faktakunskaper mest eller kommer du också ihåg var du lagt bilnycklar och solglasögon och vimsar aldrig bort dem?

(Jag skulle gärna vilja beställa en dos Hypertymesi. 😃)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
11/11/17, 8:26 PM
#10

#9 ja det kan jag minnas också. Jag visualiserar vart jag minns att jag sist såg saken och sedan letar jag. På jobbet är det inte fakta utan mer fall. Om jag bara minns året så försöker jag minnas om det var vinter eller sommar. Om det inte skedde på en speciell dag som vi hade något speciellt. Då brukar jag kunna komma ihåg att det datumet hade vi detta och det var den dagen vi gjorde det. Det är så jag brukar minnas saker. Men jag tror inte att det kanske är så bra att vara den som minns allt heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: