Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Nervsystemet

Hypertymesi

2017-11-01 20:58 #0 av: Aleya

Hypertymesi är en sak jag misstänker att jag själv har(en skämtsam teori från mig själv när jag läste om detta på expressen). Jag började minnas saker från det jag var tre. Och jag kan minnas dagar och händelser sedan dess. Inte nu exakt datum förutom om det var någon som fyllde år då.
Det är alltid mig man frågar om man glömt att något skett.

Man kan säga att hypertymesi är folk som inte glömmer saker. Om någon inte kom ihåg vad dom åt igår kan någon med hypertymesi minnas nått som hände för 20 år sedan.

Så "misstänker" du att du är en med hypertymesi eller närmare kanske "senil"? :)
(Hittade ingen bra artikel om detta på svenska. Så det uteblir)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-11-01 21:01 #1 av: Magi-cat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypertymesi

Har för mig att Oliver Sacks skrivit om fenomenet.Cool

Hjärta "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är." (E. Södergran)

Anmäl
2017-11-01 21:06 #2 av: Aleya

#1 intressant. Själv är jag så knäpp så jag kan delge en bok flera år efteråt. 😂

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-11-01 21:18 #3 av: Magi-cat

Lyckliga du. Glad

Anmäl
2017-11-01 21:20 #4 av: Magi-cat

Här beskrivs det som ett oerhört sällsynt syndrom:

https://www.expressen.se/halsoliv/manskligt/rebecca-27-minns-hela-sitt-liv---in-i-minsta-detalj/

Anmäl
2017-11-01 21:21 #5 av: Aleya

#3 Tja. .. känns som att jag har lite väl mycket skräp i hjärnkontoret som skulle behöva rensas. För vissa minnen har för hårda känslor inblandade i själva minnet.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-11-01 21:22 #6 av: Magi-cat

#5 Förstår att det kan vara så, ibland. BlommaHjärta

Men väldigt intressant. Sol (Och för en normalglömsk virrpanna lite avundsvärt. Galen)

Anmäl
2017-11-01 21:52 #7 av: Aleya

#5 ja det är lite konstigt att man kan minnas så pass mycket. Och knappt har glömt nått sedan man var liten. Om än vissa saker är mindre trevliga att minnas. Men vissa saker kan jag skratta åt än idag för att dom var just så tokiga.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-11-11 19:56 #8 av: Aleya

Hahahaha jag måste berätta något kul. Igår så häpnade jag chefen när jag kom ihåg en sak som hände 2015. 😂
Inklusive datum och typ tid.

Jag tror jag har för få saker att hålla i huvudet.

Om någon frågar så kan jag minnas ungefär vilken dag eller månad något skedde. Så jag är som ett gående uppslagsverk ibland.

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-11-11 20:15 #9 av: Magi-cat

#8 Fantastiskt! 

Är det faktakunskaper mest eller kommer du också ihåg var du lagt bilnycklar och solglasögon och vimsar aldrig bort dem?

(Jag skulle gärna vilja beställa en dos hypertymesi. Skrattar)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.