Annons:
Etikettertumörerskador
Läst 1130 ggr
Magi-cat
2017-11-09 12:05

Hjärnskador och sport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Något som kommit upp till diskussion väldigt mycket just nu är alla f.d idrottsstjärnor som drabbats av, i många fall allvarliga, hjärnskador under utövning av t.ex. ishockey.

Dr AnnMcKee, professor i neurologi och patologi, forskar om hjärnskador hos f.d. idrottare. Hon har kallats Dr Död…

Hon menar att det är viktigt att lyfta det här problemet och att t.ex. NHL lägger locket på när unga, entusiastiska men aningslösa idrottare drabbas av svåra skador.

I reportaget visar Ann McKee fram en hjärna med karakteristiska tecken på skador, skador som gett fullt utvecklad demens redan i 40-årsåldern. Den här hjärnan hade tillhört en NFL-spelare, död endast 42 år gammal pga sina hjärnskador.

Dr McKee och hennes team har för sin forskning samlat in hjärnor från nyligen avlidna idrottare.
Resultaten visar sig alarmerande.

"Av alla hjärnor från före detta NFL-spelare har läkarna i Boston hittat skador i 110 av 110 hjärnor. 99 procent av spelarna hade CTE (chronic traumatic encephalopathy) alltså en kronisk hjärnskada efter trauma mot huvudet."

Det finns många liknande tragiska fall där unga hockeyspelare och andra idrottare fått svåra skador i huvudet, ibland med döden som följd.

NFL avfärdar forskningen med motiveringen att det är idrottare som redan visat symptom. Det betyder inte att 99 % av alla spelare är drabbade.

NFL har visserligen också skänkt pengar till forskning, men fått kritik för märkliga undersökningar och att man "glömt bort" 100 hjärnskakningar. 

Det är mycket känslor och mycket pengar inblandat i ishockey på den här nivån och inte blir det bättre av att USA har en president som säger sig gärna vilja se tuffare spel och fler tacklingar…

Dr McKee har gjort ett enastående arbete i motvind och blivit utsatt för sexistisk och nedlåtande attityd och hennes forskning, oavsett hur väl underbyggd, har inte tagits på det allvar den förtjänar.

"Ann McKee skulle inte vilja se sina egna barn eller barnbarn spela hockey i en liga där slagsmål anses vara en del av spelet, som i Nordamerika."

Det Dr McKee talar om är ytterst allvarligt och MÅSTE diskuteras mer! Varför ska man alls hylla en idrottsutövning där slagsmål är en del och där dessa unga människor riskerar allvarliga hjärnskador och t.o.m. död?

https://www.expressen.se/sport/qs/doktor-dod-dissekerar-fore-detta-idrottsstjarnornas-hjarnor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-09 12:07
#1

Sanny Lindström, tidigare hockeyspelare som avslutat sin karriär efter flera allvarliga smällar mot huvudet och hur det påverkar hans liv:

"Jag drar mig därför från att berätta och öppna upp mig kring de problem och sviter jag fortfarande brottas med. Men förra veckan var jag återigen sängliggande i två dagar, en följd av de hjärnskakningar jag drabbades av under min aktiva karriär som professionell ishockeyspelare, och det gör att jag känner ångest och en stor panik. Jag kanske också har ett behov av att berätta min historia. 

Under de senaste åren har jag kommit till insikt med att jag nog aldrig kommer bli kvitt mina problem. Min situation gör att jag ofta tvingas avstå och tacka nej till saker. Jag behöver regelbunden vila och hela tiden planlägga min vardag efter min situation, och helt enkelt prioritera familj och jobb."

Han kommer att få leva med sviterna efter hjärnskakningarna under resten av sitt liv.

https://www.expressen.se/sport/qs/tararna-rinner-langs-kinderna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-11-09 14:01
#2

Usch så hemskt. Tänk då boxare och annan sport där huvudet är utsatt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-09 14:13
#3

 Ja. 😢 Där är det så uppenbart. Men hjärnskador kan uppstå vid allt våld mot huvudet. Tragiskt att man verkar bortse från det. Ibland hör man hockeyreportrar som vill se mer "fysiskt" spel eller uttalar sig berömmande om vissa spelare som spelar "fysiskt". (=slåss)

Time to wake up.

Vi hade en tråd om boxaren Muhammed Ali som hade Parkinson:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5752c3eece12c43dc1000a4c-muhammad-ali


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-12-15 15:37
#4

Skador, dopning, smärtstillande medel och smällar mot huvudet satte sina spår hos NHL-spelaren Matt Johnson, hårdingen på isen. Pensionerad vid 29 års ålder och nu vet ingen ens var han befinner sig eller hur han lever. Det är så sorgligt…

"Idrottsmän som tagit emot upprepade slag mot huvudet har efter en tid uppvisat samma symtom som till exempel kännetecknar Alzheimers sjukdom.

Förvirring, minnesproblem, beteendestörningar och kognitiva svårigheter hör till sjukdomsbilden.

Och i likhet med andra demenssjuka kan den som drabbats av CTE vilja dra sig undan sociala sammanhang."

https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/profilen-forsvunnen-tros-leva-som-hemlos/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2017-12-17 11:22
#5

Det känns vidrigt att dom vill mörka detta. Jag blir så ledsen. Men jag vet en sak: får jag barn så ska dom inte få spela hockey p g a detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

setfree
2017-12-18 15:14
#6

#0 Då kanske det inte gör något att jag inte blev elitidrottsman. (ironi)

Bra tråd. Viktigt att känna till. Tråkigt, men inget kommer att ändras eftersom så många vill se idrotten som den är.

Annons:
Magi-cat
2018-01-16 21:44
#7

Minidokumentär (ca 12 min) om hjärnskadorna inom hockey:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/se-minidokumentaren-om-hjarnskadorna-inom-hockeyn


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-23 22:01
#8

Traumatisk encefalopati efter upprepade slag mot huvudet. 😢

"Nu kan läkarna ha funnit en delförklaring till Hernandez personlighetsförändring. Efter att hans familj valde att donera hans hjärna till vetenskapen har det upptäckts att Hernandez led av sjukdomen kronisk traumatisk encefalopati. Det är en sjukdom som drabbar människor som fått motta upprepade slag mot huvudet."

https://www.expressen.se/sport/nfl/avslojar-sanningen-bakom-dodsfallet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-05 08:57
#9

52 (!) hjärnskakningar i SDHL under de senaste två säsongerna! 

Spelarna vittnar om resursbrist och att de inte tas på allvar.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/WbBV52/spelarna-larmar-om-ohallbara-situationen

Det borde väl ända vara alldeles självklart att hockeyn inte ska gå före hälsan, kan man tycka.

Men ibland måste de spela, trots hjärnskakning. The show must go on? Till vilket pris?

Går det inte att spela utan hårda tacklingar som drabbar huvudet?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/g7G0bk/hon-tvingades-spela-med-hjarnskakning


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-11-03 10:43
#10

En endast 19-årig spelare i kanadensiska hockey-ligan har fått ett minst sagt tråkigt besked. Att hockey-karriären är över är väl inte det värsta …

"– I fredags morse fick jag veta att min hockeykarriär är över. För många smällar, för många slag, för många hjärnskakningar som jag inte läkt från. Läkarna har upptäckt en 25 gånger 17 millimeter stor skada på min hjärna och de säger att jag är i riskzonen för CTE och tidig demens, berättar han."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/4okMrV/19-arige-lane-hinkley-slutar-med-hockey-kan-bli-dement


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lane Hinkley väljer att avsluta hockeykarriären. 19 år ung. – Läkarna säger att min hjärna är skadad, berättar han.
  • Redigerat 2023-11-03 11:56 av Magi-cat
Magi-cat
2023-11-03 11:59
#11

Inom svensk hockey försöker man aktivt få bort slagsmål inom sporten, av lätt insedda skäl.

Men det finns de som inte håller med … 😮

"En som däremot är för slagsmål är Brynäs senaste stjärnvärvning – NHL-veteranen Jordie Benn, 36.

– Jag tycker att slagsmål ska vara tillåtet, vi är alla män därute och det är en fysisk sport där det hettar till ibland. Två spelare får ut sin frustration och så är det över. Men om den frustrationen i stället får leva kvar och leva kvar och leva kvar, det är då saker verkligen går åt skogen. Det är min åsikt. Slagsmål gör att saker och ting efterlevs. Då vet spelare om att ”gör jag det här måste jag slåss med någon”. Det är en oskriven regel, gör inte skit för då måste du stå upp för det och slåss. Jag är en stor förespråkare för att det ska finnas med i spelet, sa han i en intervju med Sportbladet förra veckan."

Ur Aftonbladet-artikeln


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: