Annons:
Etikettövrigt
Läst 3011 ggr
Magi-cat
2017-11-09 17:46

Julmusik dåligt för den mentala hälsan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Längtar du till julen eller är du redan trött på bjällerklangen  och dreeeeaming of a whiiiite christmaaaas som körs i repeat i affärerna?🎧

En del psykologer anser tydligen att julmusiken är skadlig för hälsan.

Tanken är att hjärnan förbrukar energi och man blir trött och disträ av att hela tiden behöva avskärma sig från att höra ljud som den faktiskt hör, i detta fall den hela tiden upprepade julmusiken…

Folk lär också, enligt statistiken, tillbringa mer tid i affären pga att julmusiken drar ner deras tempo, vilket också möjligen är ett av syftena med den.

https://www.msn.com/sv-se/halsa/medicin/psykologerna-att-lyssna-p%C3%A5-julmusik-%C3%A4r-d%C3%A5ligt-f%C3%B6r-den-mentala-h%C3%A4lsan/ar-BBEKHFn?ocid=sf

Detta får väl tas med en nypa salt eller möjligen två, men nog är det irriterande med samma julmusik upprepad hela tiden…Undrar hur de som jobbar i affärerna står ut?

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Calcifer
2017-11-09 17:49
#1

Jag jobbade i en bar över jul en gång och ville typ slita av mig öronen efter att ha hört samma spellista av julsånger om och om i några veckor. Tycker man ska ha mer hänsyn för personalen som faktiskt inte kan bara handla sina grejer och gå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2017-11-09 18:03
#2

#1 Kan tänka mig det. Antar att man inte orkar höra en enda julsång när julruschen är över?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2017-11-09 18:39
#3

#2 Nä då fort julen var över typ hoppade vi allihopa omkring av glädje.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Dioramabyggare
2017-11-11 10:31
#4

Jag är också väldigt trött på den där "dåliga slätstrukna" julmusiken som spelas till leda i gallerior och varuhus.

[Rhonda]
2017-11-12 10:08
#5

Musiken är jättejobbig tycker jag. Jag kan inte tänka när jag handlar.

Loris M
2017-11-12 10:40
#6

Jag gillar att höra julmusik och för mig är det väldigt mysigt och stämningshöjande.  🙂 

(Men jag kan förstå att det kan vara jobbigt för personal i butiker som inte kan stänga av musiken när de vill )

Annons:
Lona
2017-11-20 20:55
#7

Intressant! För att inte tala om alla j*vla radiostationer som ENBART sänder julmusik från halva november till januari, typ. :-( Ok för att stoppa in en jullåt lite här och där, men hela tiden?! Sen kan jag tycka om att gå på en julkonsert i kyrkan eller liknande, trots att jag inte är ett dugg religiös. Det är ett kulturarv, och många av julpsalmerna är vackra. Det är ju dock ett frivilligt val och inte ett evigt malande av "Last Christmas"… (som var värre än vanligt förra julen, pga George Michaels tragiska bortgång).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2017-11-27 07:20
#8

Julmusik är vackert när den är självvald så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-12-03 08:06
#9

Och varför sätter sig vissa ljudslingor, som julmelodier, på hjärnan?

Enkelhet, lätt att sjunga med, textrad som fastnar är tydligen hemligheten antingen det är julmusik eller mello…

"– Grunden är att det finns en melodislinga som upprepas, utan att det känns tjatigt. För det är så vi fungerar. Vi söker mönster i tillvaron. Om vi upplever det får vi en kick, eftersom belöningssystemet kickar igång."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/julsang-pa-hjarnan

Hör vi den för ofta blir det för mycket "kick" och vi vill bara hålla för öronen. Vad man förknippar musiken med kan förstås också spela roll i hur vi upplever den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2017-12-03 11:10
#10

Kan man inte bara ignorera ljudet och "låtsas som det regnar"?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Loris M
2017-12-03 11:25
#11

#10 Alla klarar inte av det. Det är ju som med alla andra ljud, en del kan sålla bort dem och fokusera på de ljud de vill, andra kan inte det utan tar in allt. 

Sedan tror jag om något som vi upplever som behagligt (som julmusik exempelvis)  förekommer ofta så är det svårt att ignorera eftersom vi känner igen det och tycker det är behagligt till en början. Men sedan blir det som Magi-cat skriver i #9 att det blir för mycket och då kanske vi istället börjar irritera oss på det. Saker man blir irriterad på har man svårare att ignorera. 

Jag kom att tänka på James Blunt och när han slog igenom med låter "You are beautiful" 2004. Han vann priser, albumet låg etta under lång tid i 18 länder och låter spelades om och om igen. Till slut tröttnade radiolyssnare i England (där han kommer ifrån) och började massivt klaga vilket ledde till att låten var förbjuden för radiostationer att spela under en tid. 😃 (hittar inte någon länk om det nu, men kommer ihåg att jag läst om det)

Lona
2017-12-07 08:30
#12

Lite OT, men angående att "stänga av" ljud; vi bor mer eller mindre under inflygningsbanan till Landvetter. Planen går på någorlunda höjd här, men det är klart att de hörs - OM man stör sig på dem! Jag lägger väl märke till något plan om dagen (de kommer nog oftast med ~10 min mellanrum) men resten - nope! Grannen däremot hör dem hela tiden och stör sig på dem. (Däremot har det gett en oväntad fördel. Jag har otroligt lätt för att gå vilse, nu är det bara att kolla åt vilket håll planen flyger (alla flyger ju TILL flygplatsen) så vet jag vart jag ska!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Dioramabyggare
2017-12-09 03:02
#13

#9: Hallå Magi-cat!

När jag läste ditt inlägg ovan kom jag att tänka på något som kallas "muzak";

https://sv.wikipedia.org/wiki/Muzak

Annons:
Magi-cat
2017-12-09 07:39
#14

Just det, muzak var ordet! Tack för länken! 🌺

Det finns t.o.m. protestgrupper mot muzak. 😃🎧

"Alla är inte nöjda med bakgrundsmusiken som kommer till oss överallt, utan det finns protestgrupper,"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2017-12-10 01:10
#15

#14: Varsågod så mycket!

Magi-cat
2017-12-21 12:59
#16

😂 (Kunde inte låta bli den här bilden…)

I fucking love sciences foto.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-12-21 18:48
#17

#16 Den var bra. 😂

Magi-cat
2018-10-18 17:46
#18

Dags i år igen för julmusik! 🎧🤪

Det kan faktiskt vara dåligt för hälsan om man tröttnar på att höra samma evinnerliga julmusik om och om och om igen….🤓

Det tar helt enkelt för mycket i anspråk av hjärnan  att ignorera..

""People working in the shops at Christmas have to [tune out] Christmas music, because if they don't, it really does stop you from being able to focus on anything else," Blair told Sky News.

"You're simply spending all of your energy trying not to hear what you're hearing.""

https://www.sciencealert.com/lots-of-christmas-music-could-be-bad-for-our-mental-health?fbclid=IwAR3H0bJJdhFJYDLfYU1LiTjrxeGBDwHTGEZiMwxHP0y-SarsVHTtGQeCmdw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2018-10-21 10:51
#19

Det är en självutnämnd expert i frågan som uttalat sig. Det finns inga forskningsunderlag som hon hänvisar till och hon är dessutom skribent på ett antal medier så vad hon tycker får stor genomslagskraft. Linda Blair är namnet på kvinnan och ”nyheten” återanvänds gärna. Vad vi vet är att musik i affärer påverkar vår köpkraft och vårt stämningsläge. Att butikspersonal klarar av sitt jobb med samma musik i öronen hela dagarna är imponerande och det gäller all typ av musikslingor. Vad vi också vet är att storhelger likväl som semestrar är stressande eftersom vi har så stora förväntningar på dom så nyheten är en icke nyhet och är lika mycket värd som snacket i kassakön. http://www.lindablair.co.uk


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-21 11:41
#20

#19 Du får ta och skriva till sciencealert och klaga så de tar bort notisen och inga fler behöver drabbas av den ointressanta "ickenyheten". 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-10-21 12:09
#21

#20 Det behövs inte sciencealert har inte kunnat ge andra vetenskapliga källor än tyckandet från Linda Blair vilket de tydligt deklarerar. Du såg själv ”nyheten” förra året och den återkommer år efter år. Inget nytt i ämnet och heller inget nytt som är vetenskapligt underbyggt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-10-21 12:20
#22

#21 Julen envisas också med att komma tillbaka varje år. 🙂 Och med den julmusiken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-10-21 12:21
#23

#21 Ser du frågetecknet i rubriken?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2018-10-21 12:28
#24

#23 Jag har läst vad som står i inlägg #0 och #18!, skulle kanske bara läst rubriken menar du? :) #21 Ett felaktigt påstående blir inte mer sant för att det upprepas år efter år. Visa gärna resultat från studier som påvisar att uttandet från Linda Blair är sant. :)

Magi-cat
2018-10-21 12:32
#25

#24 Inte behöver du bli anonym för det.🙂

edit: Fast det kanske inte var meningen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-10-21 12:52
#26

#24 Eftersom du har läst vad som står i #0 Så står det också:

Detta får väl tas med en nypa salt eller möjligen två, men nog är det irriterande med samma julmusik upprepad hela tiden…Undrar hur de som jobbar i affärerna står ut?

Har du svårt att diskutera kring tankar och funderingar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[NeferNefer]
2018-10-21 13:17
#27

För att återgå till det som den här tråden handlar om har jag inga som helst problem med julmusik. Jag tycker det är mysigt. Men å andra sidan jobbar jag förstås inte i en affär … och okej, lite har jag retat mig på att Vinyl bara kör jullåtar under juletiden. Det blir lite tröttsamt. HM. Lite problem hade jag visst ändå.

Annons:
Pyttelite
2018-10-21 16:43
#28

#25 Nej det var inte meningen. Det finns inga vetenskapliga belägg redovisade för att det ska finnas någon sanning i uttalandet däremot om man följer länkarna finns det studier som visar att vi handlar mer om vi får lyssna till musik i våra affärer men det skrev jag redan tidigare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2018-10-21 17:33
#29

#28 Det känns som att du försöker överintellektualisera det som står i TS och i länken och jag förstår inte riktigt varför.  Sedan när har det blivit ett krav att kunna diskutera något på iFokus om det inte finns vetenskapliga bevis på det som tas upp?

Pyttelite
2018-10-21 18:09
#30

#29 Det som står i länken saknar grund och är falsk information. Källkritik kanske är att överintellektualisera men det är väl en synpunkt i mängden och matchar väl en diskussion om innehållet eller menar du att ni per definition alltid har rätt?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2018-10-21 19:19
#31

#30 Jag menar att du verkar var den enda i den här tråden som tar det här på allvar och påpekar sådant som vi redan uppenbarligen vet.  Magi-cat skriver i #0 "ta det här med en nypa salt" och  det är precis vad vi alla gjort förutom dig. Ändå är det lustigt nog du som försöker framställa dig själv som den som är källkritisk och oss andra som de som inte fattar att studien inte är vetenskapligt underbyggd. Med andra ord, chilll out och ta det för vad det är! 🙂

Magi-cat
2018-10-21 20:56
#32

#1 Tack Loris! 🌺 Precis.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: