Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Övrigt

Julmusik dåligt för den mentala hälsan?

2017-11-09 17:46 #0 av: Magi-cat

Längtar du till julen eller är du redan trött på bjällerklangen  och dreeeeaming of a whiiiite christmaaaas som körs i repeat i affärerna?Lyssnar på musik

En del psykologer anser tydligen att julmusiken är skadlig för hälsan.

Tanken är att hjärnan förbrukar energi och man blir trött och disträ av att hela tiden behöva avskärma sig från att höra ljud som den faktiskt hör, i detta fall den hela tiden upprepade julmusiken...

Folk lär också, enligt statistiken, tillbringa mer tid i affären pga att julmusiken drar ner deras tempo, vilket också möjligen är ett av syftena med den.

https://www.msn.com/sv-se/halsa/medicin/psykologerna-att-lyssna-p%C3%A5-julmusik-%C3%A4r-d%C3%A5ligt-f%C3%B6r-den-mentala-h%C3%A4lsan/ar-BBEKHFn?ocid=sf

Detta får väl tas med en nypa salt eller möjligen två, men nog är det irriterande med samma julmusik upprepad hela tiden...Undrar hur de som jobbar i affärerna står ut?

bild fr¨ån pixabay.com

Hjärta "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är." (E. Södergran)

Anmäl
2017-11-09 17:49 #1 av: Calcifer

Jag jobbade i en bar över jul en gång och ville typ slita av mig öronen efter att ha hört samma spellista av julsånger om och om i några veckor. Tycker man ska ha mer hänsyn för personalen som faktiskt inte kan bara handla sina grejer och gå.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-11-09 18:03 #2 av: Magi-cat

#1 Kan tänka mig det. Antar att man inte orkar höra en enda julsång när julruschen är över?

Anmäl
2017-11-09 18:39 #3 av: Calcifer

#2 Nä då fort julen var över typ hoppade vi allihopa omkring av glädje.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-11-11 10:31 #4 av: Dioramabyggare

Jag är också väldigt trött på den där "dåliga slätstrukna" julmusiken som spelas till leda i gallerior och varuhus.

Anmäl
2017-11-12 10:08 #5 av: Rhonda

Musiken är jättejobbig tycker jag. Jag kan inte tänka när jag handlar.

Anmäl
2017-11-12 10:40 #6 av: Loris M

Jag gillar att höra julmusik och för mig är det väldigt mysigt och stämningshöjande.  Glad 

(Men jag kan förstå att det kan vara jobbigt för personal i butiker som inte kan stänga av musiken när de vill )

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-11-20 20:55 #7 av: Lonaa

Intressant!
För att inte tala om alla j*vla radiostationer som ENBART sänder julmusik från halva november till januari, typ. :-(
Ok för att stoppa in en jullåt lite här och där, men hela tiden?!
Sen kan jag tycka om att gå på en julkonsert i kyrkan eller liknande, trots att jag inte är ett dugg religiös. Det är ett kulturarv, och många av julpsalmerna är vackra. Det är ju dock ett frivilligt val och inte ett evigt malande av "Last Christmas"... (som var värre än vanligt förra julen, pga George Michaels tragiska bortgång).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Blogg; raskva.wordpress.com
(Lonaa och Lon@ samma person, problem med inlogg)

Anmäl
2017-11-27 07:20 #8 av: Maria

Julmusik är vackert när den är självvald så att säga.

/Maria

Anmäl
2017-12-03 08:06 #9 av: Magi-cat

Och varför sätter sig vissa ljudslingor, som julmelodier, på hjärnan?

Enkelhet, lätt att sjunga med, textrad som fastnar är tydligen hemligheten antingen det är julmusik eller mello...

"– Grunden är att det finns en melodislinga som upprepas, utan att det känns tjatigt. För det är så vi fungerar. Vi söker mönster i tillvaron. Om vi upplever det får vi en kick, eftersom belöningssystemet kickar igång."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/julsang-pa-hjarnan

Hör vi den för ofta blir det för mycket "kick" och vi vill bara hålla för öronen. Vad man förknippar musiken med kan förstås också spela roll i hur vi upplever den.

Anmäl
2017-12-03 11:10 #10 av: Farwuq

Kan man inte bara ignorera ljudet och "låtsas som det regnar"?

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-12-03 11:25 #11 av: Loris M

#10 Alla klarar inte av det. Det är ju som med alla andra ljud, en del kan sålla bort dem och fokusera på de ljud de vill, andra kan inte det utan tar in allt. 

Sedan tror jag om något som vi upplever som behagligt (som julmusik exempelvis)  förekommer ofta så är det svårt att ignorera eftersom vi känner igen det och tycker det är behagligt till en början. Men sedan blir det som Magi-cat skriver i #9 att det blir för mycket och då kanske vi istället börjar irritera oss på det. Saker man blir irriterad på har man svårare att ignorera. 

Jag kom att tänka på James Blunt och när han slog igenom med låter "You are beautiful" 2004. Han vann priser, albumet låg etta under lång tid i 18 länder och låter spelades om och om igen. Till slut tröttnade radiolyssnare i England (där han kommer ifrån) och började massivt klaga vilket ledde till att låten var förbjuden för radiostationer att spela under en tid. Skrattar (hittar inte någon länk om det nu, men kommer ihåg att jag läst om det)

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-12-07 08:30 #12 av: Lonaa

Lite OT, men angående att "stänga av" ljud; vi bor mer eller mindre under inflygningsbanan till Landvetter. Planen går på någorlunda höjd här, men det är klart att de hörs - OM man stör sig på dem! Jag lägger väl märke till något plan om dagen (de kommer nog oftast med ~10 min mellanrum) men resten - nope!
Grannen däremot hör dem hela tiden och stör sig på dem.
(Däremot har det gett en oväntad fördel. Jag har otroligt lätt för att gå vilse, nu är det bara att kolla åt vilket håll planen flyger (alla flyger ju TILL flygplatsen) så vet jag vart jag ska!)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Blogg; raskva.wordpress.com
(Lonaa och Lon@ samma person, problem med inlogg)

Anmäl
2017-12-09 03:02 #13 av: Dioramabyggare

#9: Hallå Magi-cat!

När jag läste ditt inlägg ovan kom jag att tänka på något som kallas "muzak";

https://sv.wikipedia.org/wiki/Muzak

Anmäl
2017-12-09 07:39 #14 av: Magi-cat

Just det, muzak var ordet! Tack för länken! Blomma

Det finns t.o.m. protestgrupper mot muzak. SkrattarLyssnar på musik

"Alla är inte nöjda med bakgrundsmusiken som kommer till oss överallt, utan det finns protestgrupper,"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.