Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 765 ggr
Magi-cat
2017-11-11 09:01

Dagdrömmare mer kreativa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagdrömmeri har väl av och till ansetts som slöseri med tid, men det kan vara precis tvärtom!

Forskare vid Georgia Institute of Technology har mätt hjärnaktiviteten hos 100 försökspersoner som fick ligga i en magnetresonansmaskin och fixera på en punkt.

Resultaten jämfördes sedan med ett test på kreativ förmåga och ett formulär där personerna fått uppskatta hur mycket de låter tankarna vandra.

Man fann då att; "De som sa att de ofta lät tankarna vandra hade högre resultat på intellektuella och kreativa förmågor och mer effektiva hjärnfunktioner."

När man låter tankarna vandra, samtidigt som en uppgift utförs, kan hjärnan komma på kreativa idéer och lösningar under tiden.
En effektiv hjärna kan slå på och av uppmärksamheten vid behov.

"– Våra resultat påminner mig om den tankspridde professorn – någon som är briljant men i sin egen värld, ibland helt omedveten om vad som händer i omgivningen. Eller om ett barn som är mer intellektuellt utvecklat än klassen. Där det kan ta fem minuter för klasskamraterna att lära sig något tar det en minut för dem. Sedan ”checkar de ut” och börjar dagdrömma, säger Eric Schumacher."

https://www.etc.se/inrikes/studie-dagdrommare-ar-mer-kreativa-och-intelligenta

Intressant att lära sig mer om hur hjärnan arbetar. Ibland behöver den vara ifred och ströva fritt för att hitta lösningar. 
(Roligt med viss bekräftelse av den tankspridda professorn.)

Sedan kan jag tänka mig alternativa tolkningar av resultaten. Om personerna själva skattar sina vandrande tankar kan de svara utifrån något annat än hur det rent objektivt är. Det är antagligen svårt att mäta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-11 09:01
#1

Se även tråden om hjärnans två nätverk, som jag tror passar bra in här.

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5953b1258e0e741a2e000392-om-hjarnans-tva-natverk-for-kreativitet?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: