Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 8169 ggr
Eda
2017-11-20 14:00

Tips på julklappar för personer med demenssjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min blogg skrev jag igår ett inlägg: FÖRSLAG PÅ PRESENTER & JULKLAPPAR speciellt lämpade för personer med rörelsehinder, för personer med demenssjukdom och för personer med synnedsättning.

Följande tips på presenter tycker jag är speciellt lämpade vid demenssjukdom.**
Har någon några fler tips ni tycker är bra?

**BRODERIKORT finns hos t.ex.Slöjd-Detaljer och Panduro
**
BÖCKER **med bilder av sånt som mottagaren är intresserad av, t.ex. blommor, bilar, länder, fotoböcker med familjen.
**
DOCKOR & MJUKISDJUR. 
Se: Gosedjur, empatidockor och andra trevligheter för personer med demenssjukdom  

FOTORAM digital **med bilder som kan visa förinmatade bilder och också mindre filmer. Det finns många typer, googla på ”digitala fotoramar”. (Till min demensjuka mammas fotoram kopplade jag en timer, så den satte på sig/stängde av sig själv 2ggr/dag).
**
GARN förslag finns i bloggen på filtar, cape och halsvärmare som även är lätta för personer med demenssjukdom som är virk- eller stickkunniga att klara av. Se: Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med demenssjukdom 

MUSIK**
med förslag på sånghäften, CD-skivor m.m.
Se: Aktiviteter för personer med demenssjukdom – musik 
………………… **Musikspelare, musikmöbler, spelande dockor, nallar & sångböcker m.m. för personer med demenssjukdom 

SPEL, KORTLEKAR & PUSSEL.
Se**Spel, kortlekar och pussel för personer med demenssjukdom
**
TV-fjärrkontroll (enkel) säljs bl.a. avRehabmodul AB**
**
Tidshjälpmedel & minnesstöd se t.ex. Rehabmodul.AB 
**……………………………………………………………….
*Många artiklar för personer med demenssjukdom finns t.ex. i Demensbutiken* & Mentex terapimaterial

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Lona
2017-11-20 14:18
#1

En sån här är guld värd! Kostar ju en slant, kanske går att hitta billigare någon annanstans? (För er som inte orkar klicka på länken så är det alltså en klicka med tydliga siffror, dessutom står det viljen dag det är och, framför allt, om det är för- eller eftermiddag. Det var ofta som min mormor inte visste om det var natt eller dag/för- eller eftermiddag. Kanon! https://demensbutiken.se/index.php?Cat=butiken&File=produktinfo&Prodid=506 Ett annat tips för någon som ser lite illa och vill ha armbandsklocka; herrklockor har oftast större urtavla och siffror. :-) Kanske inte julklapp med rent allmänt; på biblioteket finns lättlästa böcker som dels har större bokstäver, dels är lite lättare att förstå. Många är omarbetad skönlitteratur, det finns en hel del klassiker tex. Be biblioteket ta hem om de inte har något större utbud själva. TS; jättebra tråd!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2017-11-20 15:32
#2

#0, #1 Bra förslag! ❤️ Tack!

Biblioteken brukar ha ett rikt sortiment av Lättläst litteratur med olika grader av lättillgänglighet och litteratur som passar alla, även personer med funktionshinder (som demens). En del med CD-skiva till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-20 15:37
#3

#1 Tänkte på klockan: Det står t.ex. 14:00. Är det lättare för dem med de digitala siffrorna eller vore det lättare med en "vanlig" klocka med urtavla?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2017-11-20 20:48
#4

#3, Jag har också tänkt på det, att i synnerhet för en person är född "före digitalåldern" är det förmodligen lättare med en klassisk urtavla, i kombination med tex veckodag och kväll/morgon/natt/etc. Det är ju oftast det som vi lärt oss i ung ålder som vi minns längst…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Eda
2017-11-21 12:13
#5

#1 . Jag har tittat på Demensbutikens klocka, den verkar vara jättebra, jag skall lägga in den i min blogg.
Här kommer några andra klockor jag hittat på nätet med lite olika funktion och prisklasser. 
……………….

Iris hjälpmedel för synskadade har t.ex. Fickur Klara - talande klocka 
Med en knapptryckning berättar Klara vilken tid och dag det är samt var på dygnet du befinner dig.  Pris 2.396:-
https://www.irishjalpmedel.se/Fickur-Klara-talande-/article 
…………………………………. ………………….

Rehabmodul AB har många tekniska hjälpmedel t.ex: 
Geemarc Kalenderur VSO10 DCF - Radiostyrd. Praktisk produkt för att hålla reda på tid, veckodag, datum och år. Pris 895:-   http://www.rehabmodul.se/katalogen/kog.html#tidshjalpmedel
………………..            

**Talande armbandsur och fickur 
**T.ex: I talande armbandsur SVEA kan du välja mellan att läsa ut tiden analogt (Klockan är tio minuter över tio på förmiddagen) eller digitalt (Klockan är tio och tio) Pris c:a 1.000:- http://www.rehabmodul.se/katalogen/talande_klockor.html#3835

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2019-11-23 14:59
#6

FÖRSLAG PÅ PRESENTER & JULKLAPPAR är nu uppdaterad med fler bilder än tidigare. 🎅

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Magi-cat
2019-11-23 17:13
#7

Tack för förslag, Eda! 🤶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2019-12-17 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Foton: Mentex hemsida Jag fick just nu på morgonen ytterligare några julklappstips från

Mentex 

En Almanacka med 365 demens – aktiviteter / samtalsämnen
”I denna almanacka finns ett demens-anpassat samtalsämne för varje dag på hela året tillsammans med lite förklarande ord om hur det är tänkt att man kan samtala. Dessutom finns några sidor om demenssjukdomar och tips när personer med demens inte kan sova på natten.  Ett ovärderligt redskap för personal, personliga assistenter och anhöriga som ibland får idétorka om samtalsämnen.”
Denna almanacka säljs också av Demensbutiken

Katten Pysen och hunden Lennart. Dessa uppskattas ofta både av personer med olika demenssjukdomar och naturligtvis också av barn. Båda är tvättbara och går att värma, de säljs av Mentex . 

Till min mamma som var demenssjuk under sina sista levnadsår köpte jag två tvättbara leksakshundar i en leksaksbutik. Att jag köpte två beror på att när hon smutsat ner den ena (oftast med spilld mat) var den smutsiga hemma hos mig på tvätt. Men under hennes sista levnadsår när hon var 97 år fick jag plocka bort hundarna för hon trodde då att de var levande och hon låg då och bekymrade sig över att hon inte kunde ge dem någon mat, men dessförinnan förstod hon att de var leksakshundar och hade hon stor glädje av dem.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
2020-08-10 06:49
#9

Demensbutiken som i 16 år drivits av sjuksköterskan och föreläsaren Kerstin Lundström upphörde 2020, det mesta av denna butiks sortiment säljs nu av Mentex https://mentex.se/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: