Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1294 ggr
Magi-cat
12/10/17, 8:50 AM

Varför halkar vi på isen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det mest uppenbara svaret är förstås: Det är halt. Eller, vi borde inte varit där.

Men så enkelt är det inte, utan har också att göra med hur hjärnan fungerar och kan t.o.m. lära oss en del om beroendeproblematik.

Enligt ny forskning (publicerad i Neuron) halkar vi för att hjärnan, dess förträfflighet i övrigt till trots, ibland inte riktigt hänger med. Det är lite av samma fenomen som att en del ibland kör mot rött, trots att de förstår faran och inser att de gör fel.

Det kan nämligen vara svårt att ändra en redan påbörjad handling! I studien undersökte man försökspersonernas hjärnaktivitet under tiden de skulle stoppa en redan påbörjad aktivitet.
Det man fann var att det var ganska komplicerat och fler hjärnområden än man tidigare trott var involverade.

Medan hjärnan bestämmer sig för om vi ska avbryta eller fortsätta, går tiden och vi hinner halka trots att vi ser isfläcken och inser faran. Sinnesintrycken når hjärnan, den tolkar stoppsignalen ("Is! Farligt!"), kalkylerar faran och bestämmer att vi ska gå vidare medan den reglerar muskelrörelserna.

Den här regleringen är olika svår att göra för olika människor. Givetvis har äldre svårare för den och även t.ex. människor med beroendesjukdomar.

Fysisk aktivitet och träning av uppmärksamhet lär i sin tur förbättra förmågan att bemästra hal is och andra tillfällen då man behöver ändra en påbörjad aktion och det snabbt…

Forskningen kan också hjälpa människor med beroendeproblematik:

"– Ju snabbare deras hjärnor kan avbryta planen på att dricka eller ta en drog, desto större är sannolikheten att de lyckas. Om vi lär oss hur hjärnan kan avbryta planerade aktiviteter kan det också hjälpa oss att förstå beroendesjukdomar bättre."

Studien gjordes vid John Hopkins University.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-halkar-vi-pa-is


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
12/10/17, 9:38 AM
#1

Intressant och bra om det kan leda till att förstå beroendesjukdomar bättre. 

Jag tänker att det skulle vara roligt att veta vad det är som gör att vissa människor har lättare att röra sig på isen utan att falla än vad andra har. Vad kan det bero på? Jag har jobbat med småbarn under många år och har alltid förundrats över hur de rör sig med lätthet över hala ytor. Det känns som att vi vuxna har svårare för det.

Jag tror att det kan vara så som de beskriver ovan om forskningen att hjärnan inte hinner med men även att väldigt små barn faktiskt inte inser faran så då aktiveras inget som säger att det är farligt och de fortsätter att gå som vanligt. Vi vuxna har en tendens (nu tänker jag på de gånger när vi faktiskt vill och måste gå över hala ytor) att spänna oss och tänka för mycket vilket gör kroppen stelare och mindre rörlig så risken att ramla blir större. (Bara egen teori)

Magi-cat
12/10/17, 9:51 AM
#2

#1 Det är säkert en kombination av allt det som du säger.

Vi vuxna hämmas säkert (åtminstone gör jag det) av minnen av tidigare smärtsamma fall eller t.o.m. minnen av andras fallskador - det är ju så vi lär oss att akta oss för faror. 

Barn och unga är också naturligt smidigare i rörelserna och kan bättre anpassa dem än äldre.

Träning fungerar tydligen bra även i detta fall. Jag har sett en äldre farbror knalla i god fart över en is där vem som helst hade tvekat. Men han avläste isen och visste precis var det var bäst att sätta fötterna. Erfarenhet…

Jag tyckte också det var intressant med kopplingen halka - beroenden. Samma hjärna ska hantera allt och kunna inhibera en rörelse antingen det är att bokstavligen gå på hal is eller hälla i sig något olämpligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/12/17, 1:50 PM
#3

#2 Träning fungerar tydligen bra även i detta fall

Ytterligare argument för sport. Snabba sporter som kräver snabba beslut som bollsporter borde ge bra träning. Eventuellt fäktning.

Har du fortfarande inte blivit övertygad om att tävling i sport är bra för oss. Och kul dessutom. 🙂

(ingen i min familj har blivit övertygade med mina argument, utom min far som älskar badminton)

Magi-cat
12/12/17, 5:12 PM
#4

#3 Jag utvecklar i alla fall  en allt större teoretisk förståelse för fenomenet. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/13/17, 8:46 AM
#5

# 4 Du har säkert en väldigt stor teoretisk förståelse. Med tanke på alla böcker du har läst, så dansar du nog fram över isen på ett graciöst sätt, jämfört med oss som har en mer praktisk träning. "Mind over matter" 👍

Magi-cat
12/13/17, 8:50 AM
#6

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: