Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar

Deprimerad av inflammation runt hjärncellerna?

2017-12-12 17:10 #0 av: Magi-cat

Enligt ny svensk forskning kan depression vara en inflammatorisk sjukdom orsakad av en inflammation kring hjärncellerna, ungefär som om man har ett svullet knä.

För första gången har man nu teknik för att kunna se denna inflammation med magnetkamera.

Forskningsprojektet bedrivs vid psykiatriska kliniken på Linköpings Universitetssjukhus. Patienter tas samtidigt in som på en öppen mottagning. För en del patienter är det första vårdkontakten, andra har tidigare sökt och behandlats i vården,  men mår inte bra ändå.

Forskarna hoppas att den nya studien ska bidra till att inflammationen kring hjärncellerna ska kunna behandlas effektivt med läkemedel i framtiden.

källa: "Hälsotecken", en tidning från Region Östergötland, nr 2017:04

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2017-12-12 18:51 #1 av: Kyllan56

Mycket mycket intressant!

Det kan förklara varför jag blev av med mina återkommande depressionsperioder och ADHD-symtom, när jag gick över till lågkolhydratkost och började ta vissa kosttillskott.

Per automatik utesluter man inflammatoriska livsmedel, som socker, gluten, för mycket Omega 6 i relation till Omega 3 m.m. Dessutom har jag tagit Omega 3-olja, som är antiinflammatorisk.

Får man dela ditt inlägg? 

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2017-12-12 19:15 #2 av: Magi-cat

Intressant med dina erfarenheter, Kyllan!

Visst får du dela. Glad

edit: Jag ska försöka hitta lite länkar.

Här är en, Sverigesradio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6755176

Vårdfokus:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/augusti/forskare-undersoker-depression-med-magnetkamera/

Anmäl
2017-12-12 19:35 #3 av: Kyllan56

Tack för länkarna Magi-cat! Hjärta

Det intressanta är att jag så länge jag kommer ihåg haft hög sänka och CRP. Så jag är övertygad om att jag haft inflammation i kroppen, säkert även i hjärnan. Min mamma hade Alzheimers, där en förklaring är inflammation, men precis som det skrivs i båda länkarna om att depression har flera förklaringsmodeller, så har nog även Alzheimers det! 

Anmäl
2017-12-12 20:28 #4 av: Magi-cat

Bra att man kommit ett steg på vägen nu!

Anmäl
2017-12-12 21:55 #5 av: Kyllan56

#4 Visst är det!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.