Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 716 ggr
Magi-cat
2017-12-12 17:10

Deprimerad av inflammation runt hjärncellerna?

Enligt ny svensk forskning kan depression vara en inflammatorisk sjukdom orsakad av en inflammation kring hjärncellerna, ungefär som om man har ett svullet knä.

För första gången har man nu teknik för att kunna se denna inflammation med magnetkamera.

Forskningsprojektet bedrivs vid psykiatriska kliniken på Linköpings Universitetssjukhus. Patienter tas samtidigt in som på en öppen mottagning. För en del patienter är det första vårdkontakten, andra har tidigare sökt och behandlats i vården,  men mår inte bra ändå.

Forskarna hoppas att den nya studien ska bidra till att inflammationen kring hjärncellerna ska kunna behandlas effektivt med läkemedel i framtiden.

källa: "Hälsotecken", en tidning från Region Östergötland, nr 2017:04


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
2017-12-12 18:51
#1

Mycket mycket intressant!

Det kan förklara varför jag blev av med mina återkommande depressionsperioder och ADHD-symtom, när jag gick över till lågkolhydratkost och började ta vissa kosttillskott.

Per automatik utesluter man inflammatoriska livsmedel, som socker, gluten, för mycket Omega 6 i relation till Omega 3 m.m. Dessutom har jag tagit Omega 3-olja, som är antiinflammatorisk.

Får man dela ditt inlägg?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2017-12-12 19:15
#2

Intressant med dina erfarenheter, Kyllan!

Visst får du dela. 🙂

edit: Jag ska försöka hitta lite länkar.

Här är en, Sverigesradio:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6755176

Vårdfokus:

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/augusti/forskare-undersoker-depression-med-magnetkamera/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2017-12-12 19:35
#3

Tack för länkarna Magi-cat! ❤️

Det intressanta är att jag så länge jag kommer ihåg haft hög sänka och CRP. Så jag är övertygad om att jag haft inflammation i kroppen, säkert även i hjärnan. Min mamma hade Alzheimers, där en förklaring är inflammation, men precis som det skrivs i båda länkarna om att depression har flera förklaringsmodeller, så har nog även Alzheimers det!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
2017-12-12 20:28
#4

Bra att man kommit ett steg på vägen nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
2017-12-12 21:55
#5

#4 Visst är det!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: