Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1325 ggr
Magi-cat
12/29/17, 6:13 PM

Håller ni era nyårslöften?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar du avge nyårslöften? Oundviklig följdfråga: Brukar du hålla dem? 😇

De flesta nyårslöften brukar gälla hälsan. Ni vet; sluta röka, börja träna, äta hälsosammare och över huvud taget leva livet på ett bättre sätt.

Under 2017 har det t.o.m. bedrivits ett forskningsprojekt vid Stockholms och Linköpings Universitet där ca 1000 personer deltagit.
Syftet med undersökningen var att undersöka svenskarnas inställning till och användning av nyårslöften.

Forskarna ville se hur många som håller fast vid sina föresatser ett år senare.
En grupp fick stöd med att hålla löftet, i form av påminnelser och tips och råd. En annan grupp fick mindre stöd och den tredje gruppen lämnades utan stöd.

Snart ska resultaten analyseras…

I länken finns lite tips om hur man kan hålla sina löften lättare.

edit, rätt länk: https://liu.se/nyhet/nyarsloften


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kaktusar
12/30/17, 12:39 PM
#1

Det gäller nog att inte se hela utmaningen som en start och ett slut, utan att se stegen till att nå en ny livstil. Om det nu är hälsan man vill ändra. Jag minns inte vad mitt nyårslöfte var förra året, men i år så vill jag starta ett eget företag. Men jag har ändrat mig för att jag kände att det målet var lite jobbigt och jag ska nu istället påbörja en youtube kanal där jag kommer lägga upp speedpaints och liknande :) en lite lättare utmaning. Små saker kan bli stora saker.

Gott nytt år!

Maria
12/31/17, 8:59 AM
#2

Jag har bara avgett ett nyårslöfte i hela mitt liv och det var att sluta röka nyår 2010/2011 och det gick hur bra som helst.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/31/17, 10:38 AM
#3

👍🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
1/4/18, 8:54 AM
#4

Har inte avgett några nyårslöften den här gången eftersom jag kämpar konstant med olika saker gällande hälsan och det är inget som jag tycker att just ett eller flera nyårslöften gör någon skillnad med.

Skulle hemskt gärna sluta pang bom med socker över en natt, men jag vet tyvärr att det inte fungerar så för mig…

Jag tror ju definitivt att den gruppen som fick stöd råd och tips angående att hålla sina nyårslöften i studien var de som lyckades bäst.

Länken du lade ut hade inget med nyårslöften att göra, utan hur skogen skyddar mot ohälsa 😃

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
1/4/18, 9:00 AM
#5

#4 Tack Annelie!🌺

Jag borde ge ett nyårslöfte att kopiera in rätt länk och inte ha flera framme samtidigt. 😃 (rättat nu)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
1/4/18, 9:03 AM
#6

Var så lite så! 😃

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[NeferNefer]
1/6/18, 12:54 AM
#7

Jag brukar inte komma ihåg mina nyårslöften 🤔Den här gången tror jag att jag skrev ner dem någonstans. Får leta.

Upp till toppen
Annons: