Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 893 ggr
Magi-cat
2018-01-03 09:33

Hög utbildning - skydd mot Alzheimers?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Omkring 160 000 personer i Sverige är drabbade av demenssjukdom, många av dem har Alzheimers.

Det finns tydligen en koppling mellan risken att få sjukdomen och hur länge man är benägen att studera.

En ny studie bekräftar hypotesen att det är mindre risk att högutbildade drabbas av Alzheimers.

Förklaringen skulle vara:

"Forskarna tror att högutbildade aktiverar nätverk i hjärnan som normalt inte används och att man därför kan bromsa nedbrytningen av nervceller"

Utbildningsnivån skulle alltså ge någon slags bufferteffekt. Studerar man människor med samma mängd plack i hjärnan, klarar sig de med högre utbildningsnivå bättre.

Resultaten från studien är publicerade i British Medical Journal.

Nu går forskningen vidare.

"– Nu har vi studerat kopplingen till utbildning. I framtida studier bör man se om det hjälper att ha ett aktivt socialt liv när man blir äldre, att lösa korsord och andra typer av problem"

https://www.expressen.se/halsoliv/inloggad/ny-studie-de-loper-hogre-risk-att-drabbas-av-alzheimer-/

Det är några saker jag ställer mig lite frågande till. För det första förvånar det mig att det skulle vara en nyhet att utbildning spelar en roll här. Det är inte alldeles okänt sedan tidigare. 
Sedan tar man också upp andra faktorer, som att dra sig undan sällskap. Ensamhet är en stor ohälsofaktor gällande såväl fysisk som annan hälsa.

Många med begynnande minnesproblem drar sig undan sällskap. Kan det vara så att de med högre utbildning har ett rikare och mer givande umgänge och klarar sig bättre på så sätt?

"Lösa korsord" är en standardfras som även upprepas i artikeln ovan. Efter vad jag läst har det ingen större betydelse för minnesutveckling generellt hur mycket korsord man än löser. Man blir bättre på att t.ex. lösa korsord, javisst, men med minimal inverkan på minnesförmågan generellt och övriga relaterade förmågor.

Och så har vi samhällsutvecklingen. Numera studerar de flesta under många år. Ett par - tre generationer tillbaka var det inte så. Har risken att få Alzheimers gått tillbaka i motsvarande grad?
Nej. Det måste vara andra faktorer som spelar in.

Och även Nobelpristagare får Alzheimers…

En annan sak som jag undrar: Det talas mycket om vikten av att röra på sig, att träna. Hur står träning i förhållande till utbildning för att minska risken för Alzheimers?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2018-01-03 09:49
#1

Tror att det är mer komplext än så. Det finns ju ärftlig Alzheimers, och där tror jag inte det spelar någon roll hur länge man än studerar eller hur många korsord man löser.

Numera tycker jag det verkar som om man kan hitta samband med det mesta. Om man bestämmer sig för att ensidigt kolla om en enda sak påverkar så kan man säkerligen hitta belägg antingen för eller emot att det är så. Därför tar jag alltid alla nya forskningsrapporter med en stor nypa salt. Ofta är det ju så att några år senare så kommer en ny studie som visar något helt annat.

Skulle man tro på alla forskningsrapporter som presenteras då kan man lika gärna sluta leva, för de är ofta så motsägelsefulla att man inte vet hur man ska göra för att undvika alla saker som kan orsaka än det ena, än det andra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-01-03 10:08
#2

Och så har vi samhällsutvecklingen. Numera studerar de flesta under många år. Ett par - tre generationer tillbaka var det inte så. Har risken att få Alzheimers gått tillbaka i motsvarande grad? Nej. Det måste vara andra faktorer som spelar in.

Det där är en väldigt viktig aspekt tror jag. Det måste finnas andra förklaringar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2018-01-03 10:30
#3

Jag tror att ju mer aktivt man använder hjärnan, desto bättre fungerar den och tåligare blir den mot alla möjliga sjukdomar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2018-01-03 10:37
#4

Det finns många teorier, kanske alla stämmer till viss del. Vi är alla olika. En predisposition för en viss sjukdom kanske kan "motas" med levnadssätt, liksom ett svagt anlag kan utvecklas p.g.a. levnadssätt. (Det finns ju de som röker i 70 år utan att få lungcancer, och de som inte röker och får det.)
http://annfernholm.se/2017/11/13/ny-studie-bekraftar-alzheimers-sjukdom-kan-vara-en-form-av-diabetes-2/

Pyttelite
2018-01-03 10:38
#5

Känns som om studierna är något fördomsfulla. Bara för att man inte har en hög utbildning innebär det inte att man har en slumrande hjärna. Däremot verkar det finnas kopplingar mellan utbildning och kost, vikt och motion.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2018-01-03 10:42
#6

Som min gamle chef sa "det är skillnad på utbildning och bildning"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2018-12-29 12:18
#7

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: