Annons:
Etiketterbelöningssystemetberoenden
Läst 7682 ggr
Magi-cat
1/6/18, 8:15 AM

Kaffeabstinens?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svårt att vara vaken utan kaffe? 🙂😛

Vi blir piggare av kaffe tack vare att koffein blockerar ett signalämne i hjärnan som gör att vi känner oss trötta. Kaffet är alltså verkligen uppiggande, vilket kan behövas ibland.

Dessutom blir belönings ämnet Dopamin ännu effektivare när det tröttande signalämnet inte får verka på sina receptorer. Istället börjar de flyta omkring i hjärnan, varefter adrenalin utsöndras och vi blir ännu mer vakna och uppmärksamma.

Så långt går allt bra, men när de tröttande signalämnena blivit blockerade tillräckligt ofta skapar hjärnan fler receptorer för dem. Risken finns då att kaffedrickaren är tillbaka på ruta ett och måste dricka mer kaffe för att uppnå samma effekt.

Hoppar vi däremot över kaffet en dag, hamnar vi på minussidan och signalämnet som gör oss trötta har fler receptorer att verka på och  - vi blir ännu tröttare. (Det är så ett beroende verkar…)

Slutar vi helt med kaffe dröjer det lite drygt en vecka innan receptorerna normaliserats igen.

Sedan finns det förstås även ett inlärt beroende. Doften av det nybryggda kaffet kittlar i näsan och framkallar känslor och minnen.

Många upplever att de inte kan somna på kvällen om de druckit kaffe för sent. Faktiskt så finns det 25 % av den uppiggande effekten kvar kl 22 om man druckit kaffe vid lunch!

Hur som helst: Ibland behövs det faktiskt något uppiggande och då är kaffe gott…

källa: "Hjärnan är stjärnan" av Kaja Nordengren, hjärnforskare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/6/18, 8:20 AM
#1

När (om) man slutar med kaffe är det mer som händer. Många känner humörsvängningar och irritation.
Eftersom koffein stimulerar CNS kan vi uppleva koncentrationssvårigheter utan den stimulans som kaffet ger.

För att inte tala om huvudvärk, särskilt om vi är känsliga för det…

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/det-har-hander-i-kroppen-nar-du-slutar-dricka-kaffe/#conversion-838964672

Men ändå, kaffe ger en uppiggande effekt som behövs ibland. Många gamla har kaffestunden som en viktig glädjefaktor under dagen och behöver verkligen den effekt som kaffet ger.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
1/6/18, 8:40 AM
#2

Bra tråd!  Första muggen tidig morgon är magisk. Företeelsen med att dricka kaffe i tid o otid är ganska underlig egentligen. Det är dels en svag drog och dels ett verktyg att ta till vid sociala sammanhang. "Ska du ha en kaffe?", "Kom hit o fika!",  "Sätt på kaffe!", "Kaffet är lite kallt!"  är vanliga fraser som uttalas.

Zadeira
1/6/18, 8:51 AM
#3

Jag är nog en som har druckit för mycket kaffe, eller kräver stora mängder koffein för att märka. Det konstiga är att en energidryck funkar uppiggande, men dricker jag en halvliter kaffe på en gång känner jag inget. Är det så mycket mer i en energidryck, eller är det allt annat i den jag blir pigg av?

Kan för övrigt dricka en liter kaffe  på kvällen och sen ändå sova som en stock hela natten.

Mooniq
1/6/18, 9:24 AM
#4

Jag har fått avprogrammera kaffe många gånger och numera dricker jag oftast koffeinfritt. Gevalia har ett gott koffeinfritt bryggkaffe som är lite mjukare i smaken än vanligt kaffe. Kahls kaffe-butiker har ett otroligt gott koffeinfritt kaffe, men det är lite dyrare. När jag bjuder på det så hör jag ofta kommentaren - jäkligt gott kaffe. 

Koffein är inte bra för oss, kaffe är gott, kaffe är sällskap, kaffe är vana. Så mitt tips är att byta ut eller blanda upp vanligt kaffe med koffeinfritt och ändå få en god dryck. Avprogrammeringen kan man skapa i egen takt för att slippa trötthet, humörsvängningar och huvudvärk.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magi-cat
1/6/18, 9:24 AM
#5

"Om koffeinintaget överdoseras kan det leda till sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Stora intag av koffein kan ge illamående, kräkning och diarré. Vid en allvarlig överdosering ses effekter som bland annat kan leda till störd vätskebalans. Hur mycket koffein den enskilda individen tål varierar.

Det har angivits i vetenskaplig litteratur att 20 mg koffein/kg kroppsvikt kan ge lindrig förgiftning, detta motsvarar 1200 mg (=1,2g) för en person som väger 60 kg. Allvarlig eller dödlig förgiftning kan uppstå efter intag av 150 – 200 mg/kg kroppsvikt, vilket motsvarar 9000–12000 mg (9–12g) för en person som väger 60 kg."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/drycker-och-alkohol/energidrycker


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/6/18, 9:33 AM
#6

Ang. risker med koffein så rekommenderar Livsmedelsverket att gravida begränsar sitt koffeinintag. Den svenska rekommendationen är ett dagligt koffeinintag på max 300 mg, vilket motsvarar ca 3 koppar kaffe.
Koffeintabletter bör förvaras oåtkomligt för barn.
Var försiktig med energidrycker och använd dem inte tillsammans med alkohol!

"För vem som helst kan för mycket koffein kan leda till obehagliga symtom som  hjärtklappning, ångest och yrsel, magbesvär med illamående, kräkningar, magont och diarré. Andra effekter kan vara sömnbesvär. Hur känslig man är för koffein kan variera mycket mellan individer. Vissa personer undviker kaffe och andra koffeinhaltiga livsmedel helt, för att de tycker att de inte mår bra av dem, medan andra kan dricka många stora koppar kaffe flera gånger om dagen, och tycker att de mår väl av det. "

(Hur mycket man "tål" och mår bra av, kan alltså som vi sett ovan vara avhängigt av hur hjärnan hanterar receptorer för trötthetsämnen, bl.a. och när på dygnet intaget av kaffet sker.)

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
1/6/18, 9:35 AM
#7

Och jag känner inte att jag får nått av kaffe. Brukar dricka en eller två koppar på vardagarna. Men jag kan gå veckor utan att dricka det. Månader. Så jag vet inte vad eet är för magiskt som ska hända med kaffe. Jag är alltid trött ändå. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
1/6/18, 11:22 AM
#8

Du kanske har svårare o bli beroende av nåt?

Aleya
1/6/18, 11:45 AM
#9

#8 Tja det kan ju så vara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1/6/18, 12:19 PM
#10

Jag tycker kaffe är jättegott men jag är ingen vanedrickare som min man är.

Han börjar dricka kaffe på morgonen och dricker många koppar/muggar men slutar vid 15 tiden ungefär för annars har han svårt att sova säger han😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
1/6/18, 10:45 PM
#11

Jag är en ’kaffe tunna’ ☕️ Måste ha kaffe på morgonen , helst Zoega , bästa kaffet Tycker jag . När jag jobbade på ett Café så drack jag Cappuccino emellanåt för det är mildare för magen tycker jag. Sen kan det gå många timmar innan jag dricker nästa kopp. Försöker inte dricka kaffe så sent , för då får jag Springa på toaletten på natten . Inte kul!

HH 🙂

Niklas
1/7/18, 9:44 AM
#12

Intressant diskussion.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emo
1/9/18, 5:14 AM
#13

Hur är det med blodtrycket. Jag har för mig att det är bra att dricka kaffe för att hålla uppe det. Minst 10 koppar kaffe och mycket salt på maten bör vara nyttigt för blodtrycket. Inte roligt att bli orkeslös när lufttrycket sjunker.
Sen slipper man ju huvudvärken.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Loris M
1/11/18, 10:16 AM
#14

Jag är också en hopplös kaffedrickare, eller som en "kaffetunna" som någon skrev. 😃

Dricker oftast 5-6 stora koppar kaffe om dagen om jag är på jobbet och något färre om jag är hemma. Håller med om att den där första koppen på morgonen är helig. Jag dricker alltid kaffe så fort jag klivit upp och duschat. Det är det första jag gör oavsett hur tidigt jag måste gå upp.

#13 Tio koppar om dagen är nog inte att rekommendera. En gång drack jag 8 koppar och fick hjärtklappning, svettningar, var dåsig. Känner till en person som hamnat på akuten och drabbats av koffeinförgiftning, efter att hon druckit närmare 10 koppar kaffe och en energidrink. 🤦‍♂️

Men var gäller blodtryck så höjs det av kaffe så det kan nog vara nyttigt i lagom mängder. På Oförklarade fenomen finns en tråd om alla positiva hälsoeffekter med kaffe, där bl.a. tas upp det här med blodtryck.

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/55656429ce12c41ce60006a1-kaffe-rena-halsan

Zadeira
1/11/18, 11:28 AM
#15

#14 Fast om 10 koppar är mycket eller lite kan bero på storleken på kaffekoppen, samt om man har mjölk eller inte i 😉

Loris M
1/11/18, 11:34 AM
#16

#15 Det är möjligt. Men när jag pratar om koppar så pratar jag om stora koppar, som rymmer 2 dl. 

Vilket innebär att jag dricker en liter kaffe per dag insåg jag precis. 😮

Zadeira
1/11/18, 11:37 AM
#17

#16 Det gör jag med i perioder ;) 1 liter utan problem, ibland uppemot 1,5 liter kaffe på en dag i perioder. Sen kan det gå flera veckor innan jag dricker igen.

Loris M
1/11/18, 11:42 AM
#18

#17 Jag skulle aldrig klara mig en dag utan kaffe. Då får jag en hemsk huvudvärk. Det händer att jag tvingar i mig en kopp kaffe när jag är sjuk i influensa exempelvis och när det absolut inte smakar med kaffe, bara för att slippa huvudvärk 🤪

Magi-cat
1/11/18, 4:50 PM
#19

#14 Tack för länken Loris, den hade jag glömt! 😃

#17 Det låter ruskigt mycket! 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/18, 3:01 PM
#20

Kaffe lär - enligt en stor studie publicerad i tidskriften JACC: Clinical Electrophysiology - .vara bra för hjärtat.

Även personer med rytmrubbningar som förmaksflimmer mådde bra av kaffe.

"En kopp kaffe innehåller ungefär 95 milligram koffein. En förklaring till att koffeinhaltiga drycker kan ge en skyddande effekt är dels att det är en stark antioxidant, dels att koffein blockerar effekten av adenosin, en kemikale som kan främja förmaksflimmer."

För mycket kaffe är dock fortfarande inte bra.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-tre-koppar-kaffe-om-dagen-skyddar-hjartat

Adenosin är en Signalsubstans i centrala nervsystemet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[broderbob]
4/22/18, 12:21 PM
#21

En intressant artikel från Karolinska institutets webbsida

Kaffet har plockats bort från Världshälsoorganisationens cancerlista. Där finns dock en varning för att dricka väldigt varmt kaffe (eller annan dryck) då temperaturen i sig troligen kan öka risken för cancer i matstrupen.

Tvärtom verkar hälsoeffekterna i huvudsak vara positiva. En nyligen publicerad studie av över en halv miljon personer i tio europeiska länder visade att kaffedrickare hade en lägre dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar, framförallt stroke, jämfört med de som inte dricker något kaffe. Det säkraste sambandet ses för typ 2-diabetes. Den som dricker 5-6 koppar kaffe om dagen har ungefär 30 procent minskad risk att drabbas, enligt Susanna Larsson.

– Här är forskningen ovanligt samstämmig, studie efter studie visar att kaffekonsumtion är kopplat till minskad diabetesrisk. Det finns också en bra fysiologisk förklaring, då man vet att koffeinet ökar insulinkänsligheten med minskade glukosnivåer i blodet som följd, säger hon.

Kaffe har också i olika studier, bland annat av Susanna Larsson och hennes kollegor, kopplats till minskad risk för olika cancerformer som livmodercancer, levercancer och gallblåsecancer. Men studierna kring cancer är delvis motsägelsefulla.

– Andra forskare har exempelvis sett ett samband mellan kaffekonsumtion och minskad risk för tjocktarmscancer, men vi har inte kunnat bekräfta det i våra svenska data, säger Susanna Larsson.

Även gällande cancer finns idéer om vilka mekanismer som kan vara inblandade. Kaffe innehåller stora mängder antioxidanter som kan skydda cellerna från skador, men det kan också ha med koffeinet att göra.

– Vissa tumörer utsöndrar mycket adenosin, vilket hämmar kroppens egna immunceller som kan förstöra tumörcellerna. Eftersom koffein i sin tur hämmar adenosin kan man tänka sig en cancerskyddande effekt, säger Bertil Fredholm.

Som om det inte vore nog finns det även forskning som kopplar kaffedrickande till en minskad risk för Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom.

– Vad det gäller Parkinsons sjukdom finns välgjorda studier kring fysiologiska mekanismer som tillsammans med kliniska prövningar av koffeinliknande substanser styrker slutsatserna i flera stora epidemiologiska studier, säger Bertil Fredholm.

Hela artikeln nedanför

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-kaffe

Hälsningar Bobby (som tycker om kaffe)🙂

Magi-cat
4/22/18, 1:26 PM
#22

Tack! Det var intressant.

(Kan väl tillägga att det är bra att välja KRAV-odlat, ekologiskt, fairtrade osv. 👍)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[broderbob]
4/22/18, 1:32 PM
#23

Kanske ännu bättre…../ undras om man forskat på det också…😃

Magi-cat
3/13/22, 7:31 PM
#24

Eftersom vi kom in på kaffe ☕ in en annan tråd passar det bra att påminna om denna.
Bara man håller sig till en rimlig nivå (max 5 koppar)verkar det fortfarande vara åt det hälsosamma hållet med kaffe.
Blir det mer kan hjärnans Grå hjärnsubstans minska i omfång.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/dnv7WB/kaffekoppen-kan-krympa-knoppen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kaffe kan vara hälsosamt – om du dricker upp till fem koppar per dag. Dricker du fler kan din hjärnsubstans krympa. I al
  • Redigerat 3/13/22, 7:31 PM av Magi-cat
Soligajag1
3/14/22, 8:43 AM
#25

#5:

DET är lite lustigt med denna info , för min huvudvärk avtar av svart kaffe med socker .

Alltså fortsätter jag med kaffet - visst .vissa dagar dricker jag te istället , men det finns ju tein i teet. Så det funkar det med .

Kaffet är som en drog för mig , ett måste på morgonen .Jag kan dricka en kopp kaffe sent på kvällen, jag somnar ändå. Problemet är att jag får gå upp på natten och kissa fler ggr.

HH 🙂

Magi-cat
3/14/22, 8:54 AM
#26

#25 Fortsätt med kaffet, det gör gott! ☕🤗 Du har märkt att det är bra och det är huvudsaken.
(Man ska nog hinka i sig avsevärda mängder innan det gör någon skada.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/14/22, 9:19 PM
#27

Som på beställning hittar jag i boken "10 tips - Må bättre och lev 10 år längre" av dr Bertil Marklund:
Kaffe har hälsofrämjande effekt! Kaffe ger t.o.m. en snabbare hjärna, vilket framgick i en brittisk studie då försökspersonerna gav snabbare och fler korrekta svar efter intag av en kopp kaffe.
Kaffe lär också ska ge minskad risk för diabetes, minskad risk för stroke, Alzheimer (den finsk-svenska studien), Parkinsons och vissa sorter av cancer.

3-4 koppar om dagen rekommenderas.

Även te är hälsosamt enligt studier och skyddar mot inflammation i blodkärlen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Soligajag1
3/15/22, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27:

Det är ju perfekt !!

Då fortsätter jag med kaffe intaget .

Fick en kopp Cappuccino av min syster i Lördags , hon har en Mocca master . Så gott kaffe .

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: